پاسخی محکم به کووید -۱۹ و مسیری به سمت بهبودی

ویروس کرونا با سرعتی عجیب در میان انسان‌ها یکه‌تازی می‌کند به طوری که تا کنون حدود ۱۵ میلیون نفر را به خود آلوده کرده است و جان بیش از ۶۰۰ هزار نفر را گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که جغرافیای شیوع بیماری کووید -۱۹ به طور مداوم در حال تغییر است، هر روز بخش‌های مختلفی از جهان به عنوان نقاط قرمز کرونایی شناخته می‌شود. این روزها گسترش ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه نظیر آمریکای لاتین و آسیای جنوبی و همچنین بخش‌هایی از قاره آفریقا به اوج خود رسیده است و مردم این مناطق موج دوم ابتلا به ویروس را تجربه می‌کنند. پیامدهای اجتماعی و اقتصادی پاندمی سراسر جهان را به حدی تحت تأثیر قرار داده است که پیش‌بینی می‌شود اثرات آن تا زمان زیادی بر زندگی بشر بر جای بماند.

انتشار ویروس کرونا ممکن است میلیون‌ها نفر از مردم جهان را به فقر و بدبختی بکشاند و افراد تهیدست ماقبل کرونا را نیز با کمبود شدیدتر منابع مواجه کند. علاوه بر این بیش از یک میلیارد شغل در سراسر جهان با تهدید جدی مواجه است که این امر نیاز به ایجاد شبکه‌هایپایدار برای کارکنان غیررسمی یا گروه‌های آسیب‌پذیر را بیشتر می‌کند. کشورهای در حال توسعه نه تنها در تلاشند انتشار بیماری کووید -۱۹ را به حداقل برسانند بلکه باید راهکارهایی بیابند تا به واسطه آن آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را کاهش دهند و برنامه‌های توسعه‌ای خود را از سر بگیرند.

بانک جهانی متعهد شده است در رفع تمام مشکلات تا جایی که ممکن است به یاری شهرها بشتابد اما محدوده پاندمی کرونا به حدی گسترده است که واکنشی بسیار محکم و استثنایی می‌طلبد. رئیس بانک جهانی بیش از ۱۰۰ کشور کم درآمد را تحت حمایت مالی خود قرار داده است تا سیستم‌های سلامت آن‌ها را تقویت کند و زمینه را برای بهبودی این شرایط فراهم آورد. در این جنبش حدود دو سوم منابع مالی از بخش عمومی تأمین می‌شود و باقیمانده را بخش خصوصی فراهم می‌آورد.

بانک جهانی قرار است چهار اقدام را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد؛ ابتدا بیشترین تلاش را برای نجات جان انسان‌ها به کار گیرد، افراد فقیر آسیب‌پذیر را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد، به حفظ مشاغل و تجارت‌ها کمک کند و در ایجاد توسعه پایدار نهایت تلاش خود را به کار گیرد. در واقع پاندمی کرونا مستلزم مشارکت سریع، نامحدود و پربازده بانک جهانی است تا برای کمک به حداقل یک میلیارد جمعیت از جهان در جهت رهایی از ویروس کرونا واکنشی بلندپروازانه نشان دهد و این سازمان را به دو هدف اصلی خود، یعنی پایان فقر شدید و افزایش اموال مشترک، نزدیک کند.

واکنش قدرتمند بانک جهانی به شیوع کووید -۱۹ در سه مرحله کاهش، بازسازی و بهبود پایداری صورت خواهد گرفت؛ مرحله کاهش واکنش سریع به تهدیدهای ناشی از کووید -۱۹ و به حداقل رساند اثرات اجتماعی، اقتصادی و مالی را در بر می‌گیرد، پس از مهار نسبی یا کامل ویروس کرونا مرحله بازسازی آغاز می‌شود که شامل تقویت سیستم‌های سلامت برای بحران‌های آینده است و در نهایت بهبود زندگی و معیشت مردم از طریق آموزش، ایجاد مشاغل و دسترسی به بسترهای مراقبت سلامت است که خود منجر به پایداری مؤسسات مالی و اداری می‌شود.

کد خبر 435666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.