۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
اعلام جزئیات نشان سپاس کانون

نشان سپاس جایزه جدیدی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نام‌آورترین چهره‌های شاخص عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان و پیشکسوتان این عرصه در داخل یا خارج از کشور اعطا می‌کند.

به گزارش ایمنا، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای اعطای نشان سپاس کانون در این اداره خبر داد و افزود: این نشان پس از بررسی‌های اولیه در شوراهای تخصصی به نامداران عرصه‌های ادبیات شامل شعر، داستان، رمان، ترجمه، کتاب کودک، نظریه‌پردازی و نقد، تصویرگری کتاب کودک، نقاشی و هنرهای تجسمی، سینما و انیمیشن، تئاتر و تئاتر عروسکی و موسیقی در داخل یا خارج از کشور اعطا می‌شود.

حامد رهنما در همین حال توضیح داد که نامداران عرصه‌هایی مانند سرگرمی و اسباب‌بازی، علم و پژوهش و بنیان‌گذاران جشنواره‌ها و رویدادهای موفق کانون، چهره‌های شاخص و پایه‌گذاران حوزه آموزش کانون، جهادگران، خیران، فعالان فرهنگی هنری یا کسانی که در ایجاد مراکز فرهنگی هنری کانون در ۵۵ سال گذشته نقش برجسته‌ای داشته‌اند، همچنین چهره‌های نام‌دار علمی و مدیران و دولت‌مردانی که روزگاری عضو مراکز کانون بوده‌اند، در دایره بررسی‌های شوراهای تخصصی اعطای نشان سپاس کانون قرار می‌گیرند.

به‌گفته او، قرار است نام‌های افراد دارای شاخصه‌های دریافت نشان سپاس از سوی واحدهای تخصصی کانون به کمیته‌ها و شوراهای دبیرخانه این جایزه پیشنهاد و پس از بررسی و تأیید این شوراها به شورای معاونان و در نهایت هیأت مدیره کانون معرفی و پس از تصویب و تشخیص زمان‌بندی، فرآیند اعطای این جایزه کامل شود.

رهنما در همین زمینه یادآور شد: محدودیتی در اعلام اسامی افراد در طول سال وجود ندارد و این چهره یا چهره‌های نامدار می‌توانند از هنرمندان و نویسندگان در قید حیات یا درگذشته یا فعالان حوزه گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه کودک در داخل یا خارج از کشور باشند که سال‌ها در حوزه فعالیت و تولیدات کانون، یا ادبیات و هنر کودک و نوجوان درخشیده‌اند.

او اعلام کرد که این جایزه می‌تواند به نهادها یا مجموعه‌های مردم نهاد هم تعلق بگیرد که در مناسبت‌های ویژه حسب اقتضاهای فرهنگی بررسی می‌شود و انتخاب صورت می‌گیرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون همچنین گفت: کانون قصد دارد همه ساله با برگزاری آئین یا آئین‌های مختلفی در مناسبت‌های ویژه و مرتبط با حوزه کودک و نوجوان همچون هفته ملی کودک یا دیگر مناسبت‌ها در طول سال از این چهره یا چهره‌ها با اعطای نشان سپاس کانون و جایزه نقدی قدردانی کند.

ثبت عنوان و مشخصات برخی از این چهره‌های نامدار بر سردر مراکز و کتابخانه‌ها یا مجموعه‌های علمی، فرهنگی هنری کانون از دیگر اقدام‌هایی است که به گفته او، کانون برای پاسداشت این چهره‌های شاخص عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان انجام خواهد داد.

او در پایان توضیح داد: سردیس سپاس نیز در موزه کودک کانون و در بخش میراث معنوی کانون قرار داده می‌شود.

بر اساس این خبر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمانی است با ۵۵ سال سابقه که در پی‌نهادن بسیاری از بنیان‌های ادبیات و هنر کودک و نوجوان در ایران و رشد و اعتلای آن، همچنین پرورش و تربیت هنرمندان، نویسندگان و شاعران شاخص و نامدار ایران نقشی بی‌بدیل و چشمگیر داشته است.

در این میان نقش چهره‌های مطرح و ماندگار حوزه ادبیات و هنر کودک ایران در اعتلای نام و عنوان کانون، همچنین نقش کانون در شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای بسیاری از چهره‌های صاحب‌نام این سرزمین انکارناپذیر است.

برهمین اساس، کانون از این چهره‌های نامدار عرصه کودک و نوجوان در ایران و دیگر کشورهای جهان با اهدای نشان سپاس قدردانی خواهد کرد.

کد خبر 435658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.