غذاهای مضر برای بیماران کرونایی

تشدید کرونا در سالمندان، نسخه طب سنتی برای فصل گرما، غذاهای مضر برای بیماران کرونایی، بهترین خواص تمر هندی و سبزی هایی که باید خام خورد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به تغییرات فیزیولوژیک بدن سالمندان، اظهار کرد: اگر افراد سالمند به کووید ۱۹ مبتلا شوند، بیماری در آنها شدیدتر باشد. با افزایش سن نیاز افراد به برخی مواد مغذی بیشتر می‌شود، از طرفی دریافت‌ها هم کم می‌شود و این موضوع روی سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

شیما جزایری افزود: تغییرات دیگری هم در سالمندی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود شدت بیماری بیشتر شود. یکی از آنها تغییراتی است که در توده چربی و عضلانی به وجود می‌آید. اصولاً توده عضلانی بدن می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد اما با افزایش سن و از ۳۰ سالگی به بعد هر ۱۰ سال ۲ تا ۳ درصد از حجم عضلات کم می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ۱۵ درصد از توده عضلانی خودمان را از دست بدهیم به آن «سارکوپنی» یا تحلیل توده عضلانی گفته می‌شود و بسیار ما را آسیب پذیر تر می‌کند. از سوی دیگر هر چه توده عضلانی کم می‌شود توده چربی افزایش می‌یابد و چربی اضافی خوب نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: چاقی یکی از عواملی است که باعث شدت کووید ۱۹ می‌شود. از ۷۰ سالگی به بعد توده چربی هم کم می‌شود و اگر کاهش وزن بیش از حد باشد سوءتغذیه پروتئین انرژی ایجاد می‌شود و افرادی که این سوءتغذیه را دارند مستعد بیماری‌ها هستند.

وی اظهار کرد: سالمندان باید تغذیه خوب داشته باشند و پروتئین کافی دریافت کنند تا توده عضلانی را حفظ کنند. سالمندان در خانه هم می‌توانند تحرک داشته باشند و فعالیت‌های هوازی و فعالیت‌هایی که باعث ساخته شدن عضلات می‌شود مثل وزنه زدن انجام دهند.

جزایری تصریح کرد: حواسشان به تغذیه و دریافت پروتئین باشد تا توده عضلانی را حفظ کنند. سالمندان باید به کاهش وزن شأن حساس باشند. سرخود رژیم نگیرند. اگر می‌بینیم سالمندی بی دلیل لاغر می‌شود به فکر باشیم تا جلوی کاهش توده عضلانی را بگیریم.

درمان فشار خون با گیاه خواری

محققان علوم پزشکی در دانشگاه وارویک در انگلیس اعلام کردند با مصرف غذای گیاهی می‌توان فشار خون را کاهش داد. محققان می‌گویند هرگونه تغییر در رژیم غذایی به سوی مصرف بیشتر گیاهان و مصرف کمتر محصولات حیوانی، روی فشار خون شما تأثیر مثبتی دارد و خطر بروز حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

تغذیه گیاهی، شامل مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود و همچنین در این نوع رژیم، مصرف محصولات حیوانی به ویژه گوشت قرمز و لبنیات محدود می‌شود. فشار خون بالا عامل اصلی حملات قلبی، سکته‌های مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر جهان است. محققان دریافتند رژیم گیاهی، حتی اگر با مصرف مقادیر اندکی گوشت و لبنیات همراه باشد خطر ابتلاء به سکته‌های مغزی را ۱۴ درصد، خطر ابتلاء به حملات قلبی را ۹ درصد و خطر ابتلاء به انواع موارد مرگ و میر را به طور کلی تا هفت درصد کاهش می‌دهد.

فشارخون معمولاً به فشار در شریان‌های بزرگ در گردش خون سیستمیک اشاره دارد و معمولاً با شرایط فشار سیستولیک (حداکثر در طول یک ضربان قلب) بر روی فشار دیاستولیک (حداقل بین دو ضربان قلب) بیان و با میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می‌شود. عدد فشار خون نرمال در حالت استراحت در یک فرد بزرگسال در زمان سیستول حدود ۱۲۰ میلی متر جیوه و در زمان دیاستول ۸۰ میلی متر جیوه است که به صورت مختصر ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه نوشته می‌شود.

روش اندازه گیری فشار خون به طور سنتی به صورت غیر تهاجمی با استفاده از یک فشار سنج جیوه‌ای بود و هنوز هم بهترین روش محسوب می‌شود. اخیراً روش‌های نیمه خودکار دیگری متداول شده اند که عمدتاً به دلیل نگرانی در مورد مسمومیت با جیوه جایگزین شده اند. اگر چه هزینه و سهولت استفاده نیز در این روند تأثیر گذاشته است.

جایگزینی زودهنگام وسایل دیگر با فشار سنج جیوه‌ای اغلب نادرست بود، اما دستگاه‌های معتبر مدرن به اندازه‌ی دستگاه‌های جیوه‌ای دقیق هستند. فشارخون توسط برون ده قلبی، مقاومت محیطی کل و سختی شریان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به وضعیت روحی، فعالیت، و بهداشت و درمان بستگی نسبی دارد. در کوتاه مدت توسط بارورسپتورها که از طریق مغز برای نفوذ در سیستم‌های عصبی و غدد درون ریز عمل می‌کنند تنظیم می‌شود.

بهترین خواص تمر هندی

تمر هندی درختی گرم سیری از تیرهٔ پروانه داران و زیرخانوادهٔ ارغوانیان است. خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است. میوهٔ این درخت به صورت لوبیایی درشت و قهوه‌ای و ترش مزه و مملو از قند است. این گیاه بعنوان گیاه بی نیاز از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن، مخصوصاً غلات و همچنین کربوهیدرات برای انرژی و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین C، ویتامین A و آهن در صنعت دارویی و غذایی جایگاه ویژه‌ای پیدا نموده است. ویتامین‌های موجود در تمر هندی منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین b۱ (تیامین)، ویتامین b۲ و ویتامین b۳ (نیاسین) است. به غیر از موراد بالا، ماده‌های مقوی دیگری، زیرا ویتامین c، ویتامین k، ویتامین b۶، فولات، ویتامین ب ۵، مس و سلنیوم در این میوه موجود است. برخی از برترین فواید تمبر هندی، کاهش وزن، مراقبت در برابر سرطان و افزایش سلامت دستگاه گوارش هستند.

تمر هندی با داشتن ویتامین‌هایی مثل ویتامین ث؛ آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتن؛ و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم، معدنی از مواد مقوی است. در طب قدیم ایران تمر هندی دارای طبع سرد و خشک شناخته شده و معتقد بودند خوردن تمر هندی سبب پایین امدن تب شده و به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین، تمر هندی خنک کننده بدن بوده و برای برطرف کردن تشنگی هم مؤثر است.

این گیاه دارای خواص ضد درد، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و برای نابود کردن انگل‌ها و کرم‌های بدن مفید است. در بررسی‌های فیتو شیمیایی نشان داده شده است که حضور بسیاری از ترکیبات فعال مثل ترکیبات فنلی همچنین اسیدهای چرب ضروری مثل آلفا لینولنیک اسید و لینولئیک اسید در دانه، ریشه و حتی برگ این درخت به علت خواص درمانی بالینی که دارد مورد توجه است. برخی از بهترین خواص تمر هندی، کاهش وزن، مراقبت در برابر سرطان و افزایش سلامت گوارشی هستند. این میوه خمیر مانند با داشتن ویتامین‌هایی مثل ویتامین ث؛ آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتن؛ و مواد معدنی مثل منیزیم و پتاسیم، معدنی از مواد مقوی است.

غذاهای مضر برای بیماران کرونایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایران، گفت: مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها و املاح وقتی با مصرف انواع مواد غذایی همراه باشد و تنوع رعایت شود می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند؛ بنابراین تأکیدی بر یک نوع ماده غذایی وجود ندارد و اگر مجموعه مواد غذایی مثل مصرف کافی غذاها و سبزی‌ها و پروتئین‌ها و حبوبات به عنوان منابع پروتئین، به میزان کافی مصرف شود، می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

عبدالهی، افزود: انواع ریزمغذی‌ها مثل ویتامین آ در انواع سبزی‌ها وجود دارد و هر نوع سبزی و میوه به رنگ زرد و نارنجی مثل زردک و کدو حلوایی می‌تواند ویتامین آ را در بدن تأمین کند.

وی تصریح کرد: ویتامین سی هم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. در نتیجه مجموعه سبزی‌ها و میوه‌های در دسترس، اگر به صورت سالاد و سبزی مصرف شود، می‌تواند ریزمغذی‌ها را تأمین کند. املاح معدنی مثل روی و سلنیوم هم در غلات وجود دارد و توصیه اصلی رعایت تنوع و استفاده از همه گروه‌های غذایی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایران، تصریح کرد: مکمل‌هایی را برخی گروه‌های خاص مثل مادران باردار و کودکان زیر دو سال باید مصرف کنند و این مصرف باید به صورت جاری ادامه داشته باشد. مصرف قطره ویتامین آ و دی و قطره آهن باید ادامه داشته باشد.

وی اظهار کرد: کسانی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند نیز حتماً باید از مایعات به اندازه کافی استفاده کنند. چای کم رنگ، انواع مایعات گرم دیگر مثل شیر کم چرب و سوپ باید در دستور کار قرار گیرد. مصرف فست فود و غذاهای چرب توصیه نمی‌شود و بهتر است در دوران نقاهت از غذاهای ساده استفاده کرد.

عبدالهی اضافه کرد: مصرف غذا در بیرون از منزل باید با دقت انجام شود. فست فود و غذاهای پرچرب و سرخ شده که هضم سختی دارد، مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. توصیه می‌شود غذاها با روش‌های بهتر طبخ مثل بخارپز و آب پز تهیه شود.

وی گفت: مصرف نمک و نوشیدنی‌های شیرین نیز توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن تحریک شود؛ بنابراین رعایت برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست فود و غذاهای سنگین باید انجام شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایران افزود: در مورد تخم مرغ یکی از سیاست‌های ما، ترویج مصرف آن است، زیرا تخم مرغ منبع بسیار خوب پروتئین با ارزش بالاست. تخم مرغ جایگزین مناسب و خوبی برای گوشت است و می‌تواند به روش بهداشتی و سالم در سبد غذایی مردم قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: گزارش‌هایی مبنی بر کاهش مصرف سبزی و میوه دریافت کرده‌ایم و مردم می‌ترسند از سبزی و میوه استفاده کنند. در حالی که با شست‌وشوی دقیق سبزی و میوه، هیچ خطری در این زمینه وجود ندارد. ترس از کرونا باعث این مشکل شده است.

عبدالهی، تاکید کرد: توصیه ما این است که مردم مثل همیشه از سبزی و میوه استفاده کنند و مصرف آن را در وعده‌های غذایی خود داشته باشند. ویتامین دی می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد. مطالعاتی که انجام شده نشان داده که کمبود ویتامین دی در بسیاری از کشورها وجود دارد. بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت، توصیه شده که افراد هر ماه یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنند. این اقدام از ۳ تا ۴ سال قبل اجرایی شده است؛ بنابراین مصرف مکمل ویتامین دی طبق روال عادی ادامه دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایران درباره مصرف ویتامین سی نیز اظهار کرد: ویتامین سی هم برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی مفید است، اما این ویتامین باید از طریق مواد غذایی دریافت شود. همه میوه‌ها وسبزی‌ها که به صورت تازه و خام مصرف می‌شوند، دارای ویتامین سی هستند. برخی فکر می‌کنند فقط لیمو ترش دارای ویتامین سی است، اما این طور نیست و همه سبزی‌ها و میوه‌ها ویتامین سی دارند؛ بنابراین ویتامین سی باید با مصرف کافی سبزی و میوه تأمین شود و هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل ویتامین سی وجود ندارد.

این سبزی‌ها را خام بخورید

بسیاری از افراد از سبزیجات پخته شده لذت نمی‌برند و ترجیح می‌دهند سبزیجات را خام و به شکل سالاد مصرف کنند. یک خبر خوب برای این گروه از افراد را می‌توان این موضوع دانست که برخی از سبزیجات را بهتر است خام مصرف کنید تا پخته.درست است که خام گیاه خواری مدتی است به عنوان یک رژیم محبوب مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد برای همه افراد خام گیاهخواری می‌تواند برای برخی سبزیجات بسیار مفید باشد.

کلم بروکلی

ممکن است در کودکی به شما توصیه شده است که کلم بروکلی بخورید و شما به خاطر بو یا طعم آن در حالت پخته، این خوراکی مفید را پس زده باشید، اما خبر خوب این است که بروکلی خام بیش از بروکلی پخته خاصیت دارد. کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی از یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام سولفورافان است که ممکن است به جلوگیری از سرطان، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، التهاب، افسردگی و شرایط بهداشتی مضر کمک کند.

پیاز

پیاز سرشار از کوئرستین فلاونوئید است که مزایای سلامتی متعددی دارد. از جمله برخی از مزایای مهم مبارزه با سرطان. اشلی والتر، متخصص تغذیه می‌گوید: «هنگامی که پیاز را به صورت خام می‌خورید، بیشترین ویژگی‌های مبارزه با سرطان را دریافت می‌کنید. پخت و پز فواید شیمیایی موجود در پیازهایی که با سرطان مبارزه می‌کنند را کاهش می‌دهد»
از این گذشته، پیاز در خانواده سبزیجات حاوی آلیوم قرار دارد، این بدان معنی است که پیاز حاوی داروهای ضد پلاکت است که می‌توانند از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کنند.

سیر

مانند پیاز، سیر از جمله سبزیجات مهمی است که باید مصرف کنید. این سبزی در کنار خواص مشابه با پیاز، خواص خاصی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی نشان داد که گرم کردن سیر در ۳۹۲ درجه به مدت شش دقیقه فعالیت ضد پلاکت را در سیر کاملاً سرکوب کرده و آن را به طور قابل توجهی در سیر خرد شده کاهش می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای یک مکمل خوش عطر، سریع و آسان برای هر وعده غذایی است، اما اغلب افراد فلفل دلمه را پخته مصرف می‌کنند، این در حالی است که به نظر می‌رسد فلفل دلمه خام بسیار مفیدتر از فلفل دلمه پخته است؛ که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند، فلفل دلمه‌ای قرمز منبع بسیار غنی از ویتامین C. است، اما گرما می‌تواند این ماده مغذی را از بین ببرد.

آناناس

آناناس کبابی ممکن است یک افزودنی عجیب و غریب برای هر منوی باربیکیو باشد، اما پخت و پز این میوه گرمسیری شیرین و مقوی ممکن است شما را از مزایای مهم سلامتی محروم کند. یک مطالعه منتشر شده در خصوص بیماری‌های التهابی روده نشان داد که آب آناناس تازه در کاهش التهاب و نئوپلازی کولون (رشد غیر طبیعی بافت اطراف روده بزرگ) نسبت به آب آناناس آب پز مؤثرتر است.

کد خبر 435623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.