چرا جمعیت‌شناسی در دوران پاندمی مهم است؟

بیماری کووید -۱۹ یکی از پاندمی‌ها در طول تاریخ بشر است که جمعیت را به طور مستقیم به چالش کشیده و منجر به اعمال اقداماتی نظیر قرنطینه در خانه برای کنترل تردد جمعیت در مکان‌های عمومی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پاندمی کرونا تمام جوانب مؤثر بر گسترش ویروس در نظر گرفته شده است تا واکنش‌های درخوری برای مهار آن صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که بر سرعت انتشار این ویروس کشنده افزوده، میزان تراکم جمعیتی در یک منطقه بوده است. بدیهی است که هر چه جمعیت در یک منطقه یا شهر بیشتر باشد، احتمال اینکه ویروس از یک شخص به دیگری و سپس به تمام افراد ساکن انتقال داده شود، بیشتر است. البته احتمال انتقال ویروس به واسطه میزان جمعیت تنها به این دلیل ساده ختم نمی‌شود، بلکه مؤلفه‌های دیگری در خصوص جمعیت‌شناسی بر میزان همه‌گیری کووید -۱۹ مؤثر است که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود:

مرگ و میر

پاندمی کرونا نیز مانند بیماری‌هایی نظیر ایدز، در بسیاری از کشورهای دنیا روند مرگ و میر را تغییر داده است با این حال برآورد کردن میزان مرگ‌های کرونایی به سادگی ایدز نیست هر چند این فرآیند از طریق انجام آزمایش تا حدودی امکان‌پذیر است. در واقع، در مورد فردی که مبتلا به ویروس کروناست و جان خود را از دست می‌دهد با قطعیت نمی‌توان گفت که آیا فرد بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده است یا نه؟ در این راستا، دانشمندان بر محاسبه مرگ‌های مضاعف تکیه می‌کنند، به این صورت که تعداد مرگ‌ها در هر ماه را، نسبت به نرخ مرگ و میر همان ماه در سال گذشته مقایسه می‌کنند و بر اساس آن به نتیجه می‌رسند که تا چه اندازه می‌توان مرگ افراد را به کرونا نسبت داد.

البته این کار تنها در کشورهایی امکان‌پذیر است که از سیستم‌های ثبت مرگ و میر برخوردار هستند، یعنی کشورهایی که در آن‌ها مرگ‌های روزانه به طور دقیق ثبت می‌شود. در بانک جهانی کشورهای زیادی وجود دارد که در آن مرگ‌های روزانه ثبت نمی‌شود و تنها باید با تکیه بر میزان مرده‌سوزانی، تشییع جنازه‌ها و پرس و جو از میزان مرگ‌های در حال وقوع آگاه شد.

ساختار سنی

دومین عامل مهم جمعیت‌شناسی در پاندمی کرونا "ساختار سنی" است؛ کشورها و شهرهایی با بیشترین جوامع پیر در دوران کرونا بسیار آسیب‌پذیرتر بوده و افراد پیر به عنوان گروه سنی با بیشترین احتمال مرگ‌های کرونایی شناخته شده‌اند. در اروپا و بعضی مناطق ایالات متحده آمریکا، طرحی با سه رده‌بندی مختلف بر افراد متمرکز شده است به این صورت که افراد پیر و افرادی که در مواجهه با بیماری کووید -۱۹ احتمال آسیب‌پذیری بیشتری دارند، از درمان‌های ویژه‌تری نسبت به کسانی که در آن‌ها احتمال بهبودی سریع وجود دارد برخوردار می‌شوند.

مهاجرت

مهاجرت بخش بزرگی از پاندمی کرونا و داستان قرنطینه را در بر می‌گیرد؛ مهاجرانی که در مشاغل غیررسمی، بدون بیمه و با کمترین تعهد مشغول کار هستند، به واسطه تعطیل شدن بسیاری از کارخانه‌ها و سایر مراکز کارآفرینی به طور تاسف‌باری تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. رفاه و شرایط زندگی این افراد تقریباً در تمام نقاط جهان به خصوص در شهرها و کشورهایی که به شدت بر نیروی کار مهاجر تکیه می‌کنند، نادیده گرفته شده است. در بسیاری از شهرهای جهان هیچ توجهی به تعداد مهاجران و نیازهای آنان نمی‌شود به همین دلیل این جمعیت در گروه آسیب‌پذیرترین جوامع در پاندمی‌هایی نظیر کرونا به شمار می‌روند.

به طور خلاصه می‌توان به این نتیجه رسید که اهمیت جمعیت‌شناسی در پاندمی کرونا زمانی آشکار می‌شود که بدانیم اگر به الگوها و گرایش‌های جمعیتی با دقت بیشتری توجه کنیم خواهیم فهمید که روش‌های زیادی برای درک بهتر این واقعه همه‌گیر و راه‌حل‌های مهار آن وجود دارد. علاوه بر این تنها زمانی می‌توان بر الگوهای جمعیت‌شناسی تکیه کرد که کسب آمار و تجزیه و تحلیل به درستی انجام گیرد که البته این کار در سال ۲۰۲۰ به سختی صورت می‌گیرد یا اصلاً امکان‌پذیر نیست چرا که فرآیند سرشماری به واسطه محدودیت‌های اعمال شده و رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد.

کد خبر 435610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.