سرمایه‌گذاری شهرداری مزداوند برای توسعه صنعت توریسم

شهردار مزداوند گفت: امضای قرارداد توسعه گردشگری غار مزداوند در حوزه تولید جهش‌زا و در حوزه اشتغال نیز ظرفیت‌های منحصر به فردی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، محمد گل‌محمدی اظهار کرد: طرح توسعه گردشگری غار مزداوند و محوطه اطراف آن می‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگر و به تبع آن پویایی اقتصادی منطقه داشته باشد و بدون شک امضای این قرارداد در حوزه تولید، جهش‌زا و در حوزه اشتغال نیز ظرفیت‌های منحصر به فردی را ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که در سه سال اخیر در حوزه مدیریت شهری داشتیم این بوده است که تهدیدها و موانعی را که به عنوان نقطه ضعف در راستای توسعه پایدار هستند، شناسایی و به قوت و فرصت تبدیل کنیم تا بتوانیم بیش از پیش در مسیر تأمین منابع در آمد پایدار گام برداریم.

شهردار مزداوند ادامه داد: از آنجایی که گردشگری صنعتی پایدار و صنعتی بدون دود است و این صنعت در دو دهه گذشته به طور میانگین ۹۰ درصد سودآور بوده است، وارد گردونه گردشگری شدیم و با توجه به اینکه در شهر مزداوند ظرفیت‌های گردشگری منحصر به فردی داریم بر همین اساس طرح‌هایی هدفمند ارائه شد و توانستیم بعد از ۱۰۰۰ روز کار مستمر و کار تیمی و خرد جمعی شهرداری و شورای شهر و جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران متفاوت در نهایت با مؤسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداری استان که هم به لحاظ ستادی، اداری و مالی و هم به لحاظ نفوذ در هلدینگ‌های گردشگری مؤسسه توانمند است به توافق برسیم و در همین راستا قرارداد ۲۵ ساله B.O.L.T با موضوع مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه دهکده گردشگری تفریحی غار مزداوند امضا شد.

گل محمدی تصریح کرد: در فاز نخست این طرح که اجرای آن کمتر از یک سال طول خواهد کشید حداقل سه میلیارد تومان از طرف سرمایه‌گذار هزینه خواهد شد و در کمترین حالت در این فاز ۱۵ نفر به طور مستقیم و بیش از ۲۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد و به لحاظ جذب توریست و گردشگر، نیز ظرفیت فوق‌العاده‌ای است.

وی گفت: در این پروژه غار مزداوند در واقع گرانیگاه و هسته اصلی جذب گردشگر است، اما قطعاً گردشگری پیرامونی را نیز خواهیم داشت به طوری که نیم هکتار از فاز اول این طرح مربوط به احداث پارک گردشگری است که حدود ۲۲ میلیارد ریال تا کنون برای آن هزینه شده است و مواردی که برای فاز یک در نظر گرفته شده عبارت از فضاهای نشیمن برای اقامت‌های سبک، ۸ تا ۱۰ واحد اقامتی بوم گردی ممتاز، فضاهای تفریحی، محل فروش صنایع دستی، فضای لازم برای انواع دوچرخه سواری و انواع کراس هستند.

شهردار مزداوند ابراز امیدواری کرد: در پیش‌بینی‌های انجام‌شده چنانچه مشکل خاصی وجود نداشته باشد این فاز در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

گل‌محمدی گفت: برای فاز دو این طرح که وسعت آن حدود ۱۰۸.۵ هکتار است و در حال اخذ مجوز نهایی از آستان قدس رضوی هستیم. از جمله سافاری کراس، سافاری کوهستان، صخره‌نوردی، ورزش‌های بادی و هوایی، فضاهای اقامتی سبک و نیمه سنگین و تله‌کابین که در این فاز برای یک برنامه میان مدت هفت ساله طراحی شده و بسته به نوع پذیرش گردشگر و روی کار آمدن سرمایه‌گذارهای ثانوی به مرور زمان و در هفت سال به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به تعدد الگوهای گردشگری در مزداوند گفت: در شهر مزداوند چندین الگوی گردشگری داریم از جمله الگوی طبیعی که اقلیم طبیعی مطلوب و آب و هوایی خنک و مطبوع را دارا بوده و غاز مزداوند نیز به لحاظ ملی و تاریخی حائز اهمیت است و با قدمتی ۴۰۰۰ ساله یکی از معروف‌ترین غارهای طولی شرق کشور است که ۵ سالن دارد و بسیار سهل‌الوصول و سهل‌المسیر است.

شهردار مزداوند ارتفاعات قلعه دراز را از جاذبه‌های دیگر پیرامون غار مزداوند ذکر کرد و افزود: وجه تمایز این قله با قله‌های مشابه این است که در سطح قله یک فضای مسطح به وسعت دو هکتار وجود دارد و چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ای زیبایی به گردشگر می‌دهد.

گل‌محمدی به دیگر جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد منطقه اشاره کرد و افزود: دریاچه بزنگان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بخش بوده که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر مزداوند است که منحصر به فرد ترین دریاچه طبیعی شرق کشور است. همچنین رباط شرف که کاروانسرای قدیمی است و به موزه آجر کاری در دنیا معروف است یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی منطقه و در فاصله ۳۰ کیلومتری است که در مراحل آخر ثبت جهانی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه غار مزداوند در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است، عنوان کرد: منطقه گردشگری مزداوند نه تنها برای مردم منطقه بلکه زائرانی که وارد مشهد می‌شوند نیز گزینه مناسبی است چرا که زائرانی که وارد مشهد می‌شوند، زمان کمی را در خود مشهد می‌گذرانند و نیاز به گردشگری پیرامونی نیز دارند که بخشی از آن در طرقبه شاندیز جبران می‌شود و امیدواریم که بخشی از آن را ما بتوانیم پشتیبانی کنیم.

شهردار مزداوند خاطرنشان کرد: در برآوردهای علمی که در سه سال اخیر داشتیم شواهد حاکی از آن است که مورفولوژی شهر مزداوند از سمت کشاورزی و دامداری به سمت گردشگری میل کرده و مهم‌ترین عامل پویایی اقتصادی منطقه، گردشگری است و بسیار خوش بین هستیم که در آینده نزدیک تأثیر اقتصادی مثبت حوزه گردشگری به سایر صنوف نیز منتقل شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 435608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.