جانی نو در رگ‌های «شهراب» زواره

قلعه روستای شهراب از توابع دهستان سفلی بخش زواره به همت مالک آن مرمت و باز سازی می‌شود.

به گزارش ایمنا، این قلعه که یکی از اماکن قدیمی روستای "شهراب" به شمار می‌رود به قلعه محمد حسین خان معروف است و شامل نارنج قلعه یا نارین قلعه بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان از تهیه طرح مرمت قلعه تاریخی شهرآب در بافت تاریخی روستای شهرآب از توابع شهر تاریخی زواره پس از ۶۰ سال خبر داد.

مهدی مشهدی گفت: با توجه به شواهد موجود و گزارش‌های افراد مطلع و مالکین قلعه، بخش غربی این قلعه در سال‌های ۴۰ و ۴۱ هجری شمسی براثر سیل و عوامل انسانی تخریب شده است. در هفته‌های گذشته مالکان اقدام به تسطیح زباله‌ها و نخاله‌های دپو شده در اطراف قلعه برای اجرای دیوار کشی نموده‌اند که به اشتباه در فضای مجازی تخریب قلعه شهراب منعکس شد.

او افزود: طی دهه ۵۰ خورشیدی، ادعای مالکیت خاندان عامری بر روی این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضائی اثبات و از آن تاریخ تا کنون این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان با اشاره به تلاش‌های این اداره به منظور احیای این قلعه تاریخی، تأکید کرد: با توجه به متروکه شدن قلعه شهرآب، این مکان به تدریج به محل دفن زباله‌های مردم روستا تبدیل شده بود، لذا در طی هفته گذشته به همت این اداره و بخشداری زواره، نشستی با حضور مالکان قلعه برگزار و توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه نسبت به واگذاری سه هزارمتر مربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای شهرآب و یا اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اقدام کنند. همچنین براساس توافق‌های دیگری که انجام شد، مالکان قلعه در هفته‌های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش‌های ویران قلعه کردند، که تصاویر آن به اشتباه با عنوان "تخریب مجدد قلعه شهرآب" در فضای مجازی منعکس شد.

او با اشاره به طرح این اداره برای احیای این قلعه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر طرح مرمت ۴۰ خانه تاریخی در کنار مرمت بافت تاریخی شهر زواره در دستورکار اداره اردستان قرار دارد، طرح مرمت این قلعه تاریخی پس از نزدیک به ۶۰ سال، تدوین شده، لذا پس از مرمت اضطراری و رفع خطر از آن، با تشویق سرمایه‌گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌شود.

به گزارش ایمنا، قلعه شهراب واقع در روستای شهراب مرکز دهستان سفلی بخش زواره یکی بزرگترین روستاهای زواره بعد از روستای تلک آباد است. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری زواره در مسیر انارک -زواره واقع شده است. قلعه و برج و بارو در اکثر روستاهای سفلی زواره وجود داشته است و دلیل آن حفاظت از مردم و ساکنان روستا بوده است و درواقع روستاها بیشتر قلعه بوده و مردم در آن سکونت داشته‌اند.

قلعه روستای شهراب زواره یا همان قلعه محمد حسین خان نیز، شامل نارنج قلعه با نارین قلعه بوده و در آنجا قنات آب و تمام لوازم مورد مصرفی برای زندگی جمع بوده است. عمارت با شکوهی در این قلعه وجود داشته و دارای نقب (تونل زیرزمینی) بوده است که در موقع اضطرار مسیر و جای فرار باشد.

ارتفاع دیوار و برج‌های آن حدود ۲۰ متر بوده است که در نوع خود بی‌نظر است قدمت این قلعه به طور دقیق مشخص نیست و نیاز به بررسی کارشناسی دارد. قلعه شهراب زواره که ۶ برج داشته است، روزگاری مأمن روستاییان بوده و مردم در آن از گزند یاغیان در امان بوده‌اند. قلعه شهراب مانند قلعه مزدآباد زواره دارای محل نگهداری ستوران و چهارپایان و حشم و خدم بوده است. بازسازی و مرمت این قلعه آن در کنار طبیعت زیبای روستا می‌تواند جذب گردشگران را نیز در پی داشته باشد و باعث رونق بیشتر روستا شود.

کد خبر 435574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.