امکان پرداخت الکترونیکی کرایه در تاکسی‌های اصفهان

زیرساخت لازم برای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی بدون نیاز به پول نقد و به صورت رایگان برای شهروندان و رانندگان تاکسی شهر اصفهان از طریق نرم‌افزار اصکیف فراهم شده و امروز(یکشنبه) در ادامه برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» به صورت غیرحضوری اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به افزایش شیوع کرونا برنامه‌های «هر یکشنبه، یک افتتاح» با شیوه‌ای متفاوت و به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، از این رو امروز شهروندان از طریق فضای مجازی شاهد اجرایی شدن یک طرح ویژه در حوزه تاکسیرانی بودند.

در هفته‌های گذشته خبر از ایجاد زیرساخت امکان پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های سطح شهر اعلام شد، در حال حاضر بارکد خوان QR روی حدود یک‌هزار تاکسی شهر اصفهان نصب و در ۷۰۰ تاکسی فعال شده و برای سایر تاکسی‌های شهر نیز به مرور فعال می‌شود.

این اقدام گامی برای آماده‌سازی شهر به منظور استفاده بهینه شهروندان و تأمین زیرساخت‌های شهر هوشمند است.

با اجرای این طرح مسافران تاکسی در اصفهان می‌توانند در صورت استفاده از تاکسی‌های متصل به سامانه اصکیف (کیف پول الکترونیکی شهروندان اصفهانی) کرایه خود را بدون دغدغه بابت داشتن پول نقد یا وجود پول خرد برای دریافت مابقی کرایه و نیز بدون نگرانی از سرایت بیماری‌های واگیردار، تنها با اسکن‌کردن بارکد دوبعدی (QR) نصب‌شده در داخل تاکسی پرداخت کنند.

رانندگان تاکسی نیز در همان لحظه در برنامه اصکیف خود، پیغام "پرداخت با موفقیت انجام شد" را دریافت کرده و قادر خواهند بود با مراجعه به منوی گزارشات نسبت به دریافتی‌های خود مطلع شوند.

شهروندان می‌توانند از طریق ارسال عدد سه به شماره ۳۰۰۰۱۷۳۰۳۰ و یا از طریق مارکت های معتبر (کافه بازار و گوگل پلی) نسبت به دریافت و نصب اپلکیشین "اصکیف" اقدام کنند.

حرکت شورای پنجم به سمت توسعه و هوشمندی شهر

امیراحمد زند آور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در آئین آغاز رسمی ارائه خدمات الکترونیک سازمان تاکسیرانی برای پرداخت هوشمند تاکسی از طریق QR کد و اپلیکیشن اصکیف با پوشش یک هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر که به صورت زنده از طریق اینستاگرام و برنامه رادیویی صدای شهر برگزار شد، اظهار کرد: در راستای رفاه، آرامش و آسایش هرچه بیشتر شهروندان سازمان تاکسیرانی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفت که با همکاری و حمایت شورای شهر به مرحله اجرا رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان تاکسیرانی اصفهان به رتبه‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دست یافته است، تصریح کرد: بر اساس اظهار نظر شهروندان در این دوره مدیریت شهری خدمات بهتری به مردم ارائه شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رونمایی از سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در شهر اصفهان «اصکیف» حرکت به سمت توسعه، توانمندی و هوشمندی شهر است تا با تحقق این مهم به اهداف کلان نزدیک شویم.

وی افزود: می‌توان اطلاع رسانی خوبی برای افزایش استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه از طریق اصکیف به شهروندان انجام داد.

زندآور با بیان اینکه با پیش بینی نرم افزارهای مختلف و راهکارهای متنوع می‌توان در راستای جلب رضایتمندی هرچه بیشتر مردم گام برداشت، گفت: کیفیت ملاک کار خواهد بود و هدف اصلی تأمین رفاه شهروندان است از این رو برای خدمات رسانی بهتر، امروز این سامانه از طریق نرم افزار اصکیف رونمایی شد.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای سیستم حمل و نقل عمومی شهر اصفهان اظهار کرد: در نخستین برنامه ریزی شورای پنجم، موضوع شهر هوشمند مورد توجه قرار گرفت تا تمام سازمان‌های مرتبط با شهرداری در این زمینه فعالیت کنند که در سازمان تاکسیرانی فعالیت‌ها در این راستا به خوبی دنبال و محقق شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای آسان‌تر شدن شرایط زندگی برای مردم تعریف شود، تأکید کرد: مثلث شهروندان، وسایل نقلیه و جاده‌ها را به سمت هوشمند سازی پیش بردیم به طوری که به لحاظ هوشمند سازی چهارراه‌ها شهر اصفهان در کشور جایگاه برتر را به دست آورد.

تجهیز ناوگان تاکسیرانی به سامانه اصکیف تا سه ماه آینده

هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در ادامه اظهار کرد: سال ۸۹ در ناوگان تاکسیرانی پروژه سامانه هوشمند تاکسی اجرایی شد، طرحی که در زمان خود اهمیت زیادی داشت و مورد ارزیابی فنی قرار گرفته بود، اما بنا به دلایل مختلفی نتیجه مطلوب را نداشت.

وی افزود: سامانه هوشمند تاکسی هزینه‌هایی را به رانندگان تاکسی تحمیل کرد، اما به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفت از این رو پس از آغاز به کار این دوره مدیریت شهری یکی از دغدغه‌ها رفع این موضوع و هدفمند کردن آن با استفاده از راهکار دقیق و اجرایی بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه اصکیف یا پرداخت آنلاین کرایه تاکسی تصریح کرد: مهم‌ترین هدف استفاده از بارکد خوان در تاکسی‌های شهر افزایش ضریب امینی و امنیت، جلوگیری از برخورد فیزیکی برای تبادل اسکناس به ویژه در شرایط کرونایی امروز همچنین افزایش بهره‌وری و چابک سازی سازمان است.

وی ادامه داد: در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ تاکسی از جمله تاکسی‌های اینترنتی، سرویس مدارس و آژانس‌ها شامل اجرای طرح اصکیف می‌شوند، اما اولویت با تاکسی‌های زرد رنگ است.

منوچهری با بیان اینکه مصوبات لازم برای اجرای طرح اصکیف از کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر دریافت شده است، خاطرنشان کرد: با استفاده از اصکیف شهروندان کرایه تاکسی را به صورت آنلاین و بر اساس بارکد انجام می‌دهند و سازمان تاکسیرانی نیز قادر به مدیریت تراکنش‌ها و آمار سفرهای روزانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بارکد خوان QR بر روی حدود یک هزار تاکسی شهر نصب و در ۷۰۰ تاکسی فعال شده است، تصریح کرد: این امکان به مرور برای سایر تاکسی‌های شهر نیز فراهم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه نصب، راه اندازی و آموزش استفاده از بارکد خوان QR برای رانندگان تاکسی رایگان است، گفت: علی رغم اینکه پروژه سامانه هوشمند تاکسی در دوره قبل مدیریت شهری هزینه‌هایی را به رانندگان تحمیل کرده بود، اما اصکیف (بارکد خوان QR) به صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار گرفته است.

تحقق مدیریت هوشمند با اصکیف

وی با بیان اینکه سرعت پرداخت کرایه از طریق سامانه اصکیف افزایش و بهره‌وری سیستم نیز ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: اصکیف نقش به سزایی در تحقق مدیریت هوشمند خواهد داشت و در آینده نه چندان دور برای پرداخت کرایه در مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منوچهری افزود: شهروندان می‌توانند با ارسال عدد سه به شماره ۳۰۰۰۱۷۳۰۳۰ و یا از طریق کافه بازار و گوگل پلی نسبت به دریافت و نصب اپلیکیشن اصکیف اقدام و سپس در این نرم افزار با انتخاب گزینه پرداخت کرایه و اسکن بارکد، کرایه خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه تا سه ماهه آینده کل ناوگان تاکسیرانی شهر مجهز به نرم افزار پرداخت الکترونیکی کرایه «اصکیف» خواهد شد، اظهار کرد: این سامانه تنها برای پرداخت آنلاین کرایه است و ارتباطی با محاسبه آن ندارد چرا که نرخ کرایه از طریق برچسب نصب شده در تاکسی‌ها به اطلاع شهروندان رسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر بانک طرف حساب راننده تاکسی «ملت» باشد، کرایه پرداختی در همان لحظه به حساب راننده واریز و قابل برداشت خواهد بود، در غیر این صورت تسویه حساب سه مرتبه در هر شبانه روز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اصکیف تکمیل کننده بخش هوشمند سازی پرداخت الکترونیکی برای ارائه خدمات بیشتر به شهروندان و یکی از مدهای جدید پرداخت محسوب می‌شود، به شهروندان توصیه کرد: از این نرم افزار استفاده کنند تا به کیفیت هوشمند سازی شهر و سلامت خود کمک کرده باشند.

منوچهری تأکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا پذیرفتن این سامانه از سوی رانندگان تاکسی و مسافران اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در کاهش خطرات ناشی از رعایت نشدن مسائل بهداشتی بسیار اثر گذار باشد.

کد خبر 435566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.