اختصاص ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اختصاص داده شد.

محمد هادی هاشم پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه با پیگیری‌های متعدد مجوز انتشار اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی بانک مرکزی، صادر شد، اظهار کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بند "د" تبصره ۵ بودجه سال ۱۳۹۸ کشور و با تضمین بانکی؛ برای توسعه زیرساخت‌های عمومی حمل و نقل شهری شیراز اختصاص داده شد.

وی افزود: امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا و چالش‌های اقتصادی حاکم بر کشور که مسیر تحقق اعتبارات بودجه با دشواری‌هایی رو به رو است، تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه توسعه فعالیت‌ها و تکمیل چرخه حمل و نقل عمومی شیراز حیاتی است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با بیان اینکه عبور مطمئن از تنگناهای مالی برای توسعه شهر از مسیر تلفیق اقتصاد شهری و اقتصاد اسلامی میسر خواهد شد، عنوان کرد: تأمین منابع مالی ابر پروژه‌های شهری همچون مترو و تجهیز، توسعه و مناسب سازی ناوگان اتوبوسرانی، از محل توسعه و تحصیل ابزارهای مالی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند در شرایطی که کشور تحت تأثیر پیامدهای حاصل از چالش‌های مالی قرار گرفته است، راهگشا باشد.

وی گفت: مشارکت پذیری و برخورداری از مؤلفه‌های بانکداری اسلامی همواره در نزد مردم و مشتریان بازار سرمایه با اقبال مواجه بوده است.

هاشم پور ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تولید اتوبوس در کشور با شیب نزولی مواجه شده، از این رو استفاده از انتشار اوراق مشارکت با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز بسیار اثرگذار خواهد بود و به عنوان یک سیاست نوین مالی که دارای توجیهات اقتصادی است، می‌تواند انتفاع شهر، شهروندان و خریداران اوراق را به همراه داشته باشد.

توسعه خط دو قطار شهری

وی با تاکید بر اهتمام جدی مدیران شهری شیراز برای توسعه خط دو قطار شهری از تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت توسعه خط دو مترو شیراز خبر داد و اظهار کرد: با توجه به آغاز مراحل ساخت خط دو متروی شیراز، فعال سازی انتشار اوراق مشارکت و استفاده از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از ظرفیت مالی این اوراق در دستور کار قرار گرفت که با ارائه تضمین بانکی مورد نیاز، مجوز انتشار از سوی بانک مرکزی صادر شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر نقش فزاینده و کارآمد انتشار اوراق مشارکت در تأمین اعتبارات لازم جهت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی افزود: انتشار و فروش اوراق مشارکت به عنوان یک سیاست هماهنگ مالی و پولی، می‌تواند نقش بسزایی در کارایی این ابزار در کنترل تورم بین زمانی و افزایش نقدینگی منابع مالی شهری داشته باشد به عبارت دیگر مقایسه روند انتشار و فروش اوراق با آمارهای مربوط به رشد نقدینگی و تورم؛ طی دورهای مختلف نشان می‌دهد که استفاده از این ابزار از یک کارایی نسبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه تعهد بازپرداخت سود این اوراق به طور مساوی برعهده دولت و شهرداری شیراز است، عنوان کرد: سود علی‌الحساب این اوراق هر سه ماه یک بار قابل واریز خواهد بود ضمن آنکه سود و اصل این اوراق نیز در سر رسید قابل دریافت خواهد بود.

هاشم پور با تاکید بر رویکرد مدیریت شهری شیراز در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی افزود: این همدلی در میان شهرداری و شورای اسلامی شیراز وجود دارد و اجازه نخواهیم داد مشکلات اقتصادی خللی در روند تکمیل، تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز ایجاد کند و تلاش می‌کنیم تا با تأمین اعتبارات مورد نیاز زیرساختی در جهت دستیابی شیراز به مؤلفه‌های بهبود زیست شهری و توسعه یافتگی گام برداریم.

کد خبر 435563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.