دغدغه‌های کنکور و کرونا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران وتقسیم مناصب پارلمان ز مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۵ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه انتخابات نوامبر بر خرداد۱۴۰۰» به بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران پرداخت و نوشت: نتایج حاصل از نظرسنجی «رویترز / آیپس» از پیشتازی «جو بایدن» در برابر «دونالد ترامپ» در انتخابات پیش‌روی ایالات‌متحده در نزد افکار عمومی این کشور خبر می‌دهد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، نزدیک به نیمی از رأی‌دهندگان از معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حمایت کرده‌اند. این خبر در حالی از آمریکا مخابره می‌شود، که گمانه‌زنی‌ها فراوانی در خصوص کاندیداهای نهایی انتخابات ۱۴۰۰ از سوی برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی در داخل کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. موردی که در این بین بیشتر به چشم می‌خورد، این است که در حال حاضر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان تحت تاثیر انتخابات ماه نوامبر «آبان ماه» آمریکا قرار گرفته است. از سمتی اصولگرایان به دلیل پیروزی در انتخابات ۹۸ به خود می‌بالند، که جریان رقیب دستش از حضور در این انتخابات کوتاه بود. این جریان از هم‌اکنون در رویای تصاحب پاستور بوده و خود را پیروز قطعی این انتخابات می‌داند. از طرفی هم جریان اصلاحات در درون خود دست به تغییرات اساسی زده و گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارد که این تغییر و تحولات در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور این جریان در سال ۱۴۰۰ قلمداد می‌شود. اما نکته قابل توجه در این بین آن است که به ظاهر این دو جریان جدا از مواضع غیررسمی برخی چهره‌ها که خبر از حضور خود در این عرصه می‌دهند، جهت معرفی کاندیداهای نهایی خود چشم به شخص پیروز کاخ سفید بسته‌اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موتلفه و احمدی نژادی‌ها در محاق پایداری و قالیباف» به بررسی تقسیم مناصب پارلمان پرداخت و نوشت: تقسیم غنایم مجلس یازدهم با تعیین آخرین کرسی‌ها برای یک سال مشخص شد و در این میان سبد برای برخی گروه‌ها حسابی پر بود و برخی دیگر هم دست‌خالی.

پرونده تقسیم سهم‌های مجلس یازدهم کامل شد و طیف‌های مختلف اصولگرایی در مجلس یازدهم سهم سبدهایشان را از انتخابات و انتصابات درون پارلمانی، دست کم برای یک‌سال آینده مشخص کردند، سبدهایی که برای برخی گروه‌ها حسابی پر بود و برخی دیگر هم دست‌خالی، تنها یک کرسی نمایندگی در خانه ملت عایدشان شد.

به گزارش خبرآنلاین، هرچه بود بازاری بود که از روزهای منتهی به ۲ اسفند ۹۸ شروع شد و تا همین چند روز پیش هم ادامه داشت؛ از همان زمانی که قالیباف عزم کرد تا پا در انتخابات بگذارد و قله ریاست قوه مقننه را فتح کند از همان روز باید اول سرلیست اصولگرایان می‌شد تا در مرحله بعد وارد چانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس شود؛ سهم دهی‌ها به جبهه پایداری برای حضور پررنگ‌تر در لیست متحد اصولگرایان اولین قدم‌ها بود تا اینکه با عبور از دروازه‌های خانه ملت، کار به تقسیم غنایم کارزار انتخابات مجلس رسید.

روزهای منتهی به انتخابات ۲ اسفند بود و اختلافات بر سر لیست شورای ائتلاف جدی شده بود، جبهه پایداری با شورا سر ناسازگاری گذاشته بود؛ برنامه‌های اصولگرایان و در راس آن محمدباقر قالیباف کم کم در حال بر هم خوردن بود، همین موضوع باعث شد تا تاکتیک‌ها تغییر کند و شهردار اسبق تهران در دقیقه ۹۰ سر کیسه را به نفع پایداری‌ها شل کند؛ حالا کفه ترازوی لیست به نفع این جبهه سنگین‌تر شد و آنها پرتعدادتر وارد مجلس شدند. البته این پایان سهم خواهی‌ها نبود و با رسیدن به دروازه‌های بهارستان و با داغ شدن بحث انتخابات هیئت رئیسه و تعیین رئیس مجلس راند دوم برای تقسیم سهم‌ها شروع شد. پایه‌های صندلی ریاست قالیباف متزلزل شده بود حالا باید بازی انتخابات اینجا هم تکرار می‌شد؛ برای همین سهم نایب رئیس اول به امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای مرکزی این جبهه رسید. احمد امیرآبادی دبیر هیئت رئیسه مجلس هم کاندیدای پایداری‌ها از قم بود. موسوی لارگانی و حاجی دلیگانی نیز از دبیران نزدیک به جبهه پایداری هستند. علیرضا سلیمی که بر کرسی ناظران مجلس تکیه زد نیز در طیف فکری پایداری‌ها تعریف می‌شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دغدغه‌های کنکور و کرونا» به بررسی برگزاری کنکور سراسری در شرایط کرونا پرداخت و نوشت: «روزانه هزاران پیام و تماس درباره تعویق و عدم تعویق کنکور از مردم دریافت می‌کنم. عواقب ایجاد این سطح از تشویش عمومی و ایجاد نگرانی در مردم، مسئولانی هستند که از تصمیم‌گیری درست و به موقع عاجزند. ما در مجلس پیگیر تصمیمی هستیم که خط قرمز آن فقط سلامتی داوطلبان است و نتیجه به زودی اعلام می‌شود.» این توئیت روز جمعه احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود. کمتر از ۲۴ ساعت بعد، آنچه او در توییتر اعلام کرده بود به صورت شفاف و رسمی توسط رییس این کمیسیون اعلام شد: ارایه طرح دو فوریتی مجلس برای لغو کنکور ارشد.

یکی از عمده فعالیت‌های برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس یازدهم از زمان ورودشان به مجلس تا کنون صرف گفت‌وگوهای رسانه‌ای و حضور در شبکه‌های اجتماعی برای صحبت کردن در مورد باید و نبایدهای حذف کنکور در زمان شیوع کرونا شده است. علیرضا منادی سفیدان، رییس این کمیسیون که قبل‌تر هم در مورد تلاش مجلس در مورد حذف کنکور صحبت کرده بود، روز گذشته و ظاهراً پس از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای عالی سنجش و پذیرش دانشجو به خانه ملت گفت: «تصمیم مهمی که در نشست امروز پیشنهاد کردیم مورد استقبال وزیر و اعضای شورا قرار گرفت، ورود مجلس به موضوع اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مراکز آموزش عالی کشور است.» این ورود به چه معنا است؟ ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مراکز آموزش عالی کشور صراحت دارد؛ سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب در رشته‌های مرتبط توسط وزارتین انجام شود. حالا منادی سفیدان می‌گوید که ورود مجلس برای اصلاح همین ماده است. او روز گذشته اعلام کرد: «مقرر شد؛ مجلس و کمیسیون آموزش در جهت اصلاح این ماده قانونی طرح دو فوریتی تدوین کرده تا سنجش و پذیرش دانشجو فقط از طریق سوابق تحصیلی صورت پذیرد که این پیشنهاد مورد موافقت وزیر علوم و اعضای شورای سنجش و پذیرش قرار گرفت.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جاماندگان بورسی از تورم تیر» نوشت: پس از عبور شاخص کل بورس تهران از مرز یک میلیون واحدی در میانه خردادماه، حال شاخص سهام تنها ۲ درصد تا عبور از مرز روانی ۲ میلیون واحد فاصله دارد. به این ترتیب در کمتر از ۵۰ روز، حدود یک میلیون واحد به ارتفاع دماسنج تالار شیشه‌ای افزوده شده است. بیش از ۵۰ درصد این رشد اما طی معاملات تیرماه رقم خورد. در این ماه ضمن رشد قیمت سهام، اما تورم کم‌سابقه نیز سرمایه‌گذاران را نقره‌داغ کرد. به این ترتیب در حالی اولین ماه تابستان با رشد ۳ برابری تورم همراه شد که واقعیت‌های آماری نشان می‌دهد این سود نصیب همه سهامداران نشده است. سهام برخی سرمایه‌گذاران از شاخص کل پیشی گرفت و حتی با بازده سه رقمی همراه شد و سهامدارانی هم بوده‌اند که با زیان مواجه شده‌اند. این در حالی است که یکی از دلایل اصلی هجوم بی‌سابقه صاحبان سرمایه برای اخذ کد بورسی و البته ورود تعجب‌برانگیز نقدینگی به گردونه معاملات تالار شیشه‌ای، افزایش تورم و بیم صاحبان نقدینگی از کاهش ارزش پول به دلیل رشد تورم بوده است. با وجود این از ۴۵۴ نماد معامله‌شده در تیر ماه، ۱۷۶ نماد معادل ۴۰ درصد از تورم ماهانه جا ماندند و متضرر شدند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیمارستان‌های یمن در آستانه خاموشی شمشیر آل‌سعود بر گلوی ۱۰۰۰ کودک‌» به بررسی جلوگیری عربستان از ارسال سوخت به یمن پرداخت و نوشت: توقیف کشتی‌های حامل سوخت یمن توسط ائتلاف سعودی باعث شده تا یمن در وضعیت «بسیار خطرناکی» قرار بگیرد و آن تعداد محدود بیمارستان و مراکز درمانی که در حملات هوایی سعودی‌ها از بین نرفته‌اند، در آستانه تعطیلی قرار بگیرند. این مسئله آن‌قدر جدی است که باعث شده تا مقامات شرکت نفت یمن از انقلابیون درخواست گزینه نظامی برای وادار کردن ائتلاف سعودی به آزاد کردن کشتی‌های سوخت یمن داشته باشند.

مدیرکل اجرایی شرکت نفت یمن می‌گوید با تمام شدن ذخیره سوخت یمن، این کشور ساعات بسیار فاجعه باری را پیش رو خواهد داشت. عمار الاضرعی به شبکه المیادین گفته: «ائتلاف سعودی کشتی‌های حامل نفت را توقیف کرده است در حالی که ۱۰۰۰ کودک در بیمارستان‌ها به دلیل قطعی سوخت در معرض مرگ هستند».

شرکت نفت یمن پس از پایان نماز جمعه در برابر ساختمان سازمان ملل در صنعا تجمع اعتراضی برگزار کرد. «احمد دارس» وزیر نفت یمن در این تجمع گفت: «ذخیره سوخت دیزل به پایان رسیده و زندگی مردم با این اتفاق مختل می‌شود، هیچ کسی به داد ما نمی‌رسد. سازمان ملل و دنیا هم صدای ما را نمی‌شنوند… ما چیزی را گدایی نمی‌کنیم، اما از سازمان ملل می‌خواهیم به تکلیف انسانی خود در قبال بیش از ۲۶ میلیون شهروند یمنی عمل کند.» در بیانیه‌ای که در پایان این تجمع قرائت شد آمده: «شرکت نفت یمن فرماندهی و نیروهای مسلح را به اتخاذ گزینه‌های بازدارنده‌ای دعوت می‌کند که ائتلاف سعودی را وادار به وارد کردن کشتی‌های نفتی به ساحل یمن کند تا جان یمنی‌ها نجات یابد».

کد خبر 435562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.