رفع مشکلات "بازارگاه" در دست پیگیری است

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اصلاح سامانه «بازارگاه نهاده‌های کشاورزی» در دست پیگیری و اقدام است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امید گیلان پور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شامگاه شنبه اظهار کرد: سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی صرفاً برای کنترل توزیع نهاده‌ها در این شرایط نیست بلکه برای حسابداری ملی نهاده‌ها هم اساساً به چنین سامانه‌هایی نیاز داریم و در شرایط فعلی نیازمان به این سامانه‌ها بیشتر است.

وی افزود: اکنون صرفاً در وزارت جهاد کشاورزی بر نحوه توزیع، کنترل می‌کنیم و در ثبت سفارش، تأمین و تخصیص ارز نقشی نداشته و نداریم.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال شرایط سخت‌تری را در مقایسه با سال گذشته داریم، گفت: تأمین و تخصیص ارز و واردات نهاده‌ها کمتر شده است در نتیجه در عرضه نهاده‌ها، محدودیت داریم.

گیلان پور افزود: مسئله مهم این است که این سامانه‌ها باید بتوانند آن چیزی را که زندگی مشروع فعالان و ذی‌نفعان این صنعت، بازار و زنجیره ارزش است تحت پوشش قرار دهد، اما اکنون در برخی جاها مداخله‌های بیش از اندازه و غیرضروری داریم و در جاهایی هم برخی ذی‌نفعان، نادیده گرفته شدند که در حال اصلاح این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: نقش‌هایی را تعریف کردیم که باید دوباره آن‌ها را تعریف کنیم در نتیجه سامانه «بازار گاه» باوجود اینکه توانسته است نقش مثبتی را در کنترل و نظارت بر توزیع بازی کند، اما هنوز با آن چیزی که باید باشد فاصله دارد.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۵۵ درصدی کنجاله در مقایسه با سال گذشته، گفت: طبیعی است زمانی که عرضه کمتر است اختلاف قیمت، بیشتر می‌شود. در شرایطی که میان عرضه و تقاضا، تعادل وجود نداشته باشد، نظام بازار هم نمی‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد. این سامانه‌ها نمی‌تواند بخشی از مسئله را حل کنند بنابراین بخشی از کارکردها دچار اخلال می‌شود.

گیلان پور با رد مشکلات سامانه «بازارگاه» به عنوان ریشه همه مشکلات، گفت: در اینکه این سامانه ایرادهایی دارد شکی نیست اما همه ایرادها نباید به این سامانه منتسب شود.

وی اظهار کرد: آن چیزی که اصلاح شده است تحت آزمایش‌های امنیت شبکه قرار دارد بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای اصلاح سامانه بازار گاه اعلام کرد.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این ایرادها، به زودی برطرف خواهد شد.

کد خبر 435559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.