یک بام و دو هوای مدارس برای دریافت شهریه  از والدین

سال‌هاست که آموزش و پرورش موضوعی به نام اخذ شهریه در مدارس دولتی را انکار می‌کند و از آن به نام کمک به مدرسه یا مشارکت والدین یاد می‌کند که پرداخت آن هم اجباری نیست در حالی که والدین هر ساله ملزم به پرداخت کامل این وجه البته با نام شهریه و به صورت اجباری هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "گروکشی کارنامه ممنوع"، "دریافت شهریه برای مدارس دولتی غیر قانونی است"، "کمک به مدرسه اجباری نیست" این جملات را سال‌هاست در روزهای پایانی دوره تحصیلی و آغاز ثبت نام دوباره در مدارس می‌شنویم، جملاتی که از حرف تا عمل آن فاصله بسیار است و گویی مدیران مدارس در این زمینه از مدیران بالادستی خود تبعیت نمی‌کنند و یا به بیان دیگری شاید بتوان گفت حمایت‌های پنهانی از مدیران مدارس دولتی در برابر دریافت شهریه اجباری صورت می‌گیرد که این مدیران به خود اجازه می‌دهند بگویند "تا پول ندهی کارنامه نمی‌دهیم".

در این ارتباط مینو محمدی، والدین یکی از دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تمام دوره تحصیل فرزندم در مدارس دولتی بوده و هر ساله مبالغی را به شکل اجباری و نه اختیاری به عنوان شهریه پرداخت کرده‌ام در حالی که آموزش و پرورش این موضوع را قبول نمی‌کند و معتقد است مدارس دولتی چیزی به نام دریافت شهریه ندارند.

این مادر می‌افزاید: هر سال آموزش و پرورش صحبت از غیر اجباری بودن پرداخت مبلغ شهریه دارد اما جالب اینجاست که شهریه سال آینده را مدیران مدارس در تابستان از والدین می‌گیرند.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر مبلغ شهریه مدارس دولتی در سال جدید، تصریح می‌کند: امسال با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و وضعیت غیرحضوری بودن مدارس، در ابتدای تیرماه که برای گرفتن کارنامه مراجعه کردم روند ثبت‌نام برای سال جدید انجام شد و والدین هم ملزم به پرداخت کل مبلغ شهریه یا واگذاری چک‌های آن برای سال تحصیلی جدید بودند.

این مادر دانش‌آموز می‌گوید: در مدارس دولتی به ندرت کارهای تعمیراتی یا هزینه برای دانش‌آموزان دیده می‌شود و خبری از این موارد نیست حال آنکه مدیران مدارس به طور مکرر در طول سال تحصیلی صحبت از هزینه کردن برای تعمیرات یا هزینه جوایز یا نو کردن وسایل می‌کنند در حالی که والدین عملاً هیچ کدام از این موارد را در طول سال تحصیلی در مدارس نمی‌بینند.

هزینه‌های مالی مدارس برای والدین شفاف نیست

این مادر دانش‌آموز با انتقاد از رفتار دوگانه آموزش و پرورش، می‌افزاید: بهتر است آموزش و پرورش قبول کند که هر ساله والدین مبالغی برای شهریه در مدارس دولتی پرداخت می‌کنند و نام این مبلغ را مشارکت داوطلبانه نگذارد و در کنار این موضوع باید مدیران مدارس هم هزینه‌های خود و به نوعی ورودی و خروجی مالی مدارس را مشخص کنند و به شکل شفاف در اختیار والدین و البته آموزش و پرورش بگذارند.

وی با بیان این که انجمن اولیا و مربیان مدرسه هم از هزینه‌های صرف شده در مدارس اطلاع درستی ندارد، اظهار می‌کند: اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس هم تنها برای مشروعیت بخشی به عملکرد مدیران مدارس انتخاب می‌شوند و حتی به آنها هم اطلاع دقیق و شفافی از روند مسائل مالی مدرسه داده نمی‌شود حال آنکه برخی از آنها هم قبول دارند که مدیران در برخی موارد افراط و تفریط‌هایی دارند و روند مالی آنها حتی برای انجمن از شفافیت لازم برخوردار نیست.

شکایت کنیم با فرزندانمان بدرفتاری می‌کنند

همچنین والدین یکی از دانش آموزان مدرسه محسنیه در خیابان وحید در این ارتباط می‌گوید: برای دریافت کارنامه فرزندم به مدرسه مراجعه کردم، یک سوم شهریه دو میلیون تومانی که سال گذشته برای ثبت نام پسرم تعیین شده بود البته تحت عنوان مشارکت در مدیریت بهتر را پرداخت نکرده بودم و با توجه به تعطیلی پنج ماهه مدارس و نامناسب بودن شرایط اقتصادی امکان پرداخت این شهریه را نداشتم اما مدیر مدرسه نه تنها کارنامه فرزندم را به من نمی‌دهد بلکه می‌گوید تنها در صورت پرداخت شهریه سال آینده به صورت کامل فرزندم را ثبت نام می‌کند.

وی که از اعلام شکایتش به اداره رسیدگی به شکایات واهمه دارد، ادامه می‌دهد: چنانچه شکایت کنم در طول سال تحصیلی مدیر و معلمان با فرزندم بدرفتاری می‌کنند.

ما مجبور به دریافت کمک از والدین هستیم

مدیران مدارس نیز درباره چرایی دریافت شهریه می‌گویند: "مدرسه خرج دارد و بودجه دولتی نیز جوابگوی همه هزینه‌ها نیست؛ هر مدرسه‌ای یک هزینه جاری ماهیانه دارد که باید تأمین شود. اگر این هزینه‌ها با کمک مردم و خیران تأمین نشود مطمئن باشید آموزش در کشور دچار مشکل می‌شود. ما مجبور هستیم برای تأمین هزینه‌های جاری از والدین درخواست کمک کنیم. اگر آنها به کمک ما نیایند که دچار مشکلات زیادی می‌شویم. تمام هزینه‌های جاری مدارس از جمله هزینه قبوض آب و برق و گاز و تلفن و سایر هزینه‌ها از محل جمع‌آوری همین شهریه‌ها تأمین می‌شود و سرانه و بودجه مدرسه اگر هم پرداخت شود دیر هنگام است و حکایت نوشداروی پس از مرگ سهراب را دارد! "

گروکشی کارنامه و دریافت مبلغ مشارکت قبل از آغاز سال تحصیلی تخلف است

علیرضا محمودی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: گروکشی کارنامه یا مدارک تحصیلی دانش‌آموزان در مقابل بدهکاری (شهریه) یا همان مبلغ مشارکت در مدارس دولتی تخلف است.

وی با بیان اینکه دو نوع بدهکاری در مدارس داریم، می‌افزاید: یک نوع بدهکاری توافق بر سر هزینه‌های فوق برنامه یا تقویتی مدرسه است که والدین و مدیر در طول سال با هم در مورد میزان آن توافق داشته‌اند که این هزینه‌ها باید با مدیر مدرسه تسویه شود اما در مورد دریافت مبالغ مشخص شده با عنوان مشارکت به اجبار تخلف است.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح می‌کند: در مدارس دولتی هیچ چیزی به اسم شهریه نداریم وقتی نام شهریه می‌آید الزام وجود دارد در حالی که پرداخت مبلغ مشارکت در مدارس دولتی از نظر قانونی الزامی ندارد و اجباری نیست.

وی با اشاره به این که مشارکت مالی والدین کاملاً داوطلبانه است، اظهار می‌کند: اخذ مبلغ مشارکت یا همان کمک به مدرسه در مدارس دولتی در زمان ثبت‌نام در تابستان و قبل از سال تحصیلی ممنوع است.

تخلفات مدارس به ادارات آموزش و پرورش گزارش شود

محمودی تصریح می‌کند: برای میان پایه‌ها که نیازی به جابجایی مدارس نیست چیزی به نام ثبت‌نام حضوری وجود ندارد و روند ثبت‌نام توسط خود مدیر و مدرسه باید ثبت‌نام شوند و اگر چنین مواردی در مدارس صورت گرفته والدین به ادارات آموزش و پرورش اطلاع دهند.

وی می‌افزاید: مشکل ما این است که والدین مصادیق تخلفات را به آموزش و پرورش گزارش نمی‌دهند و متأسفانه وقتی به مدارس مراجعه می‌کنیم مصداقی از گفته‌های آنها نمی‌یابیم که در اینگونه موارد لازم است والدین بدون هیچ ترس و نگرانی اسناد و مدارک متقن را به واحد شکایات آموزش و پرورش مبنی بر وجود تخلف در مدارس را ارائه دهند تا امکان پیگیری موضوع برای ما وجود داشته باشد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان این که در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا برپایی کلاس‌های درسی حضوری لازم نیست، می‌گوید: برپایی کلاس اضافه یا فوق برنامه در طول سال به خودی خود تخلف نیست اما اجبار دانش‌آموزان به ثبت‌نام و شرکت در این کلاس‌ها تخلف است و نباید چنین موضوعی در مدارس باشد.

وی اظهار می‌کند: اخذ مبلغ مشارکت از والدین باید بعد از مهرماه و در طول سال تحصیلی باشد و در نامه‌ای که به مدارس ابلاغ شد عنوان کردیم که هر مدیری مبلغی دریافت کند تخلف کرده و باید پاسخگو باشد و به هیئت تخلف معرفی خواهد شد چرا که پرداخت این مبلغ از طرف والدین باید کاملاً داوطلبانه باشد.

محمودی گزارش تخلف مدارس از سمت والدین را ضروری می‌داند و می‌گوید: از والدین درخواست می‌کنیم برای گزارش تخلفات هیچ نگرانی از تاثیر در روند تحصیل فرزند خود نداشته باشند و مصادیق تخلف را برای رسیدگی گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه مدارس به مشارکت مردم و والدین نیاز دارند، اظهار می‌کند: عملکرد مدیران مدارس با هم متفاوت است اما فلسفه وجود انجمن اولیا و مربیان همین است که بر روند مالی مدارس نظارت کنند و به عنوان عضو شورای مدرسه جز وظایف‌شان است که بر همه امور مدارس نظارت و در برخی موارد دخالت کنند چرا که نماینده والدین هستند و باید این موضوع را به خاطر داشته باشند.

انجمن‌های اولیا و مربیان بر امور مالی مدارس نظارت کنند

علیرضا سلطانی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: والدین دانش‌آموزان اگر در مدارس مشکل یا تخلفی مشاهده کنند باید به صورت مکتوب این موضوع را به اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه اطلاع دهد.

وی با بیان اینکه در صورت حل نشدن مشکلات در مدارس بهتر است ادارات آموزش و پرورش نواحی در جریان قرار بگیرند، می‌افزاید: باید مشکلات مدارس در صورت حل نشدن در مدارس یا نواحی به اداره کل آموزش و پرورش استان به صورت حضوری اطلاع داده شود تا پیگیری لازم برای شکایت والدین صورت بگیرد.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با بیان این که تمام مصوبات و هزینه کردهای مدارس باید به تصویب شورای مدارس برسد، تصریح می‌کند: این موارد باید در جلسات انجمن اولیا و مربیان مطرح شده باشد و هرگونه هزینه‌ای اعم از تعمیرات یا غیره باید در جلسه انجمن مطرح شود و تصمیمات با نظر جمعی صورت جلسه و امضا شود چرا که مدیران بر اساس همین صورت جلسه‌ها می‌توانند از حساب مدارس برداشت کنند.

وی اظهار می‌کند: وقتی تصمیمی گرفته نشده باشد و مدیر هزینه‌ای کرده باشد رئیس انجمن الزامی به امضای این فرم‌های مالی ندارد اما غالباً این اتفاق نمی‌افتد چرا که در اکثر موارد مدیران به خوبی عمل می‌کنند.

سلطانی با اشاره به اینکه قانون نحئوه نظارت را برای انجمن مشخص کرده است، می‌گوید: نظارت با دخالت متفاوت است و در موارد آموزشی و تخصصی و قوانین کشوری آموزش و پرورش بسیاری موضوعات در حیطه وظایف اعضای انجمن نیست و در این موارد درسی یا آموزشی نباید دخالت کنند اما در مورد عملکرد و ضعف یا قدرت معلمان یا موضوعات مالی و هزینه کرد مبالغ پرداخت شده توسط والدین در امور مدارس می‌توانند نظر دهند.

وی تصریح می‌کند: از نظر قانونی گرفتن شهریه در زمان ثبت‌نام تابستان تخلف است اما به دلیل اینکه دولت در سال‌های اخیر کمکی به مدارس نداشته است مدیران با این تصور که والدین در غیر از زمان ثبت‌نام شهریه یا همان مبلغ مشارکت را پرداخت نمی‌کنند اقدام به اخذ این مبالغ می‌کنند که البته از نگاه قانونی خلاف است.

هزینه‌کردهای مدارس به صورت شفاف در معرض دید والدین قرار بگیرد

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، می‌گوید: مدیران مدارس باید همه هزینه‌کردهای مدارس در طول سال گذشته را بر روی بنرهای اطلاع‌رسانی در معرض دید والدین قرار دهند و همه هزینه‌ها از این طریق به شکل شفاف در اختیار والدین قرار بگیرد.

وی تصریح می‌کند: اگر مدیران بتوانند والدین را در کمک به مدرسه توجیه کنند و عملکرد شفافی داشته باشند قطعاً والدین دانش‌آموزان مشکلی در موضوع کمک مالی به مدارس نخواهند داشت که لازم است مدیران مدارس و اعضای انجمن‌ها اولیا و مربیان به این موارد دقت کنند.

سلطانی با اشاره به اینکه هر مشکلی باید از طرف انجمن حل شود، می‌افزاید: در زمان ثبت نام باید یک نماینده از والدین در مدارس حضور داشته باشد و موضوع دیگر اینکه امسال با توجه به موضوع شیوع کرونا و مشکلات مالی دولت، بهتر است والدین فرزندان خود را در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت خود ثبت‌نام کنند چرا که شرایط سال تحصیلی جدید با سال‌های گذشته متفاوت است و خانواده‌ها امسال به این موضوع توجه کنند که در همه امور مدارس تا آنجا که امکان دارد مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه والدین تصور نکنند مدرسه تعطیل است و هزینه‌ای ندارد، اظهار می‌کند: روال مشارکت والدین باید به شکل مناسبی باشد و در زمان ثبت‌نام نباید مبالغ مشارکت به اجبار از آنها دریافت شود بلکه این مشارکت باید از روند منطقی در طول سال برخوردار باشد.

کد خبر 435537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.