افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تهران تا پایان سال

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از احداث ۱۲ ایستگاه مترو در شهر تهران تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اضافه شدن یک هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران از دیگر برنامه‌های شورای شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علیخانی شامگاه گذشته (شنبه) در یک برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: قوانینی در حال حاضر در خصوص منابع درآمدی شهرداری برای حمل و نقل عمومی وجود دارد ولی اجرای آن‌ها برای کسب درآمد به مشکل برمی‌خورد که دلیل اصلی آن همراهی نکردن دولت است.

وی افزود: طبق قوانین دولت باید مبالغی را به شهرداری‌ها پرداخت کند که این امر اجرایی نمی‌شود به عنوان مثال در قانون ۵۰ درصد هزینه احداث مترو را باید دولت پرداخت کند که این مقدار تا حد زیادی اجرایی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در شرایط فعلی دولت نیز دچار مشکلات اقتصادی است که این مشکلات را نمی‌توان کتمان کرد و ما نیز نمی‌خواهیم تقصیر را گردن دولت بیندازیم، دولت‌های مختلف در زمان خود قوانین را اجرا نکرده‌اند و در وضعیت فعلی است که دولت مشکل اقتصادی دارد و زمانی که تحریم اقتصادی نبود و فروش نفت خوب بود دولت بدهی‌های خود به شهرداری را پرداخت نکرد.

علیخانی با بیان این که در دو دولت اخیر مبالغی که باید بابت خرید مترو پرداخت می‌شد بسیار ناچیز بوده، تصریح کرد: سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی در سال ۹۸ که مبلغ آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، ۶۰ درصد یعنی ۷۲۰ میلیارد تومان بوده ولی سازمان برنامه و بودجه تنها ۳۵ میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخت کرده است.

وی اضافه کرد: در هدفمندی یارانه‌ها هر امری که در صرفه‌جویی مصرف سوخت کمک کند، دولت یک امتیازی به شخص استفاده کننده می‌دهد که برای حمل و نقل عمومی حدود ۱۰ سنت است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از سال ۷۹ که مترو راه اندازی شده تاکنون هشت میلیارد سفر با آن انجام شده است که اگر این تعداد سفر ضرب در ۱۰ سنت شود مبلغی حدود ۸۰۰ میلیون دلار به‌دست می‌آید که از این مبلغ به عنوان نمونه در سال ۹۸ وزارت نفت مجموعاً ۱۶۰ میلیارد تومان برای مترو پرداخت کرده است.

وی با بیان این که مشکل اصلی نبود قانون نیست بلکه اجرا نشدن قانون‌های موجود است، اضافه کرد: ایده‌ای که از سوی شورای شهر ارائه شده ایجاد تراکم ساختمان‌های تجاری در اطراف ایستگاه‌های مترو است که بخشی از عوائد ساخت و ساز و فروش این مراکز در توسعه مترو هزینه شود که این امر با مخالفت شورای عالی شهرسازی مواجه شده است.

علیخانی از تأسیس ۱۲ ایستگاه مترو در شهر تهران تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: اضافه شدن یک هزار اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران در برنامه شورای شهر خواهد بود که قرارداد بخشی از آنها به امضا رسیده است.

کد خبر 435534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.