رونمایی از چند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

نگاه مجلس یازدهم به انتخابات ۱۴۰۰ چگونه است؟
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی به تحلیل و بررسی اوضاع سیاسی کشور، انتخابات ۱۴۰۰ اظهلر نظر کرد: مجلس باید طی این مدت عملکرد بسیار خوبی داشته باشد تا اعتماد از دست رفته و کم رنگ شده مردم نسبت به مسئولان بازگردد، مسلماً فعالیت‌های خوب و درست مجلس در راستای حل مشکلات مردم می‌تواند باعث شود تا مردم بیشتری در سال ۱۴۰۰ پای صندوق‌های رأی بیایند، این اتفاقی است که باید مجلس یازدهم در پی رقم زدن آن باشد از سوی دیگر باید تلاش کرد فضا به این زودی‌ها به سمت و سوی انتخابات پیش نرود تا بتوان در پایان این دولت و آغاز مجلس جدید هماهنگی برای حل مشکلات کشور را به وجود آورد.

اگر منظورتان بحث حضور آقای رئیسی است که من اصلاً نگفتم آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا می‌کند و رئیس جمهور می‌شود بلکه خبرنگار از من پرسید، آیا کسی هست که بتواند لیدر جبهه انقلابی در انتخابات شود که من گفتم آقای رئیسی می‌تواند نیروها و بچه‌های انقلابی را دور هم جمع کند که ایشان هم فرمودند تمایلی به حضور در انتخابات ندارد.

آقایان مطرح در طیف اصولگرا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نیکزاد و مخبر ستاد اجرایی فرمان امام هستند البته نمی‌دانم آیا آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد یا خیرو فکر نمی‌کنم فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد، همچنین از طیف اصلاح طلبان هم آقایان آذری جهرمی، سورنا ستاری و اردکانیان هستند و احتمالاً جهانگیری هم شرکت کند.

ارائه گزارش سالانه دولت به مجلس تکلیف واجب است؟

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در جلسات ابتدایی مجلس یازدهم، بعضی نمایندگان طی مصاحبه و تذکر به هیأت رئیسه و در اجرای ماده ۲۳۵ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از رئیس جمهور و وزیران خواستند تا در مرداد ماه هر سال در مجلس حاضر و عملکرد و برنامه خود را اعلام کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن ارائه سابقه تقنینی موضوع در مجلس دهم گفت: با عنایت به اختلافی بودن موضوع، دولت با استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی به ویژه بند ۷ اصل ۱۱۰، موضوع را پیگیری و بر اساس نظر "هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه" که رسماً توسط دفتر مقام معظم رهبری به مجلس و دولت ابلاغ گردید، حضور رئیس جمهور و وزیران جهت ارائه گزارش سالیانه به مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه هر سال تکلیفی نیست.

وی ضمن تاکید بر ضرورت گفت و گوی مستمر اعضای دولت و نمایندگان مجلس گفت: البته وزیران و رؤسای سازمان‌های دولتی آمادگی دارند داوطلبانه و بر اساس توافق با رئیس و هیأت رئیسه مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی حضور پیدا کنند.

امیری با بیان اینکه گفت و گوی مستمر دولت و مجلس و اتخاذ راه حل های مشترک برای مشکلات جاری کشور از سیاست‌های راهبردی دولت دوازدهم است، اضافه کرد: جلسات مشترک دولت و مجلس و دیدارهای نمایندگان با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیران در وزارتخانه‌ها یا مجلس مطابق برنامه زمان‌بندی شده در این معاونت انجام می‌پذیرد.

توضیحات حکیمی‌پور درباره خبر استعفایش از ریاست شورای هماهنگی

احمد حکیمی‌پور دبیر کل حزب اراده ملت در رابطه با زمان برگزاری جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: شیوع کرونا باعث تأخیر در تشکیل جلسات شده است به احتمال زیاد جلسه به صورت آنلاین برگزار شود که در این جلسه، بنده از دوستان خداحافظی می‌کنم البته کار سیاسی تعطیل نمی‌شود و در یک جبهه هستیم اما تعاملات به صورت مستقل در می‌آید مگر اینکه اتفاقی پیش بیاید، ائتلافی کنیم و جبهه‌ای تشکیل دهیم البته طبق قانون جدید ائتلاف‌ها و جبهه‌ها زمان خاصی دارند.

حکیمی‌پور در رابطه با عمر حیات سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصریح کرد: دوستانی که در داخل شورا هستند باید در رابطه با عملکرد و حیات این شورا تصمیم بگیرند. خیلی وقت است که شورای هماهنگی را تضعیف و عملاً جایگاه احزاب را متزلزل کردند در نتیجه خود اعضا باید برای برنامه‌های آن تصمیم بگیرند. ارزیابی ما این است که در جریان اصلاحات امور در جاهایی انجام می‌شود که شورا از آن مطلع نیست و عملاً از احزاب به عنوان یک ویترین حقوقی و سیاسی، بهره‌برداری می‌شود.

این چهره اصلاح‌طلب ضمن تاکید بر اصلاح‌طلب بودن حزب اراده ملت خاطرنشان کرد: ما اصلاح‌طلب هستیم اما کنش سیاسی خود را به صورت مستقل دنبال می‌کنیم به این صورت که هر جا که منافع کشور، ایجاب کند ممکن است در اصلاحات باشیم اما به این صورت نیست که عملکرد خود را به مجموعه‌ای گره بزنیم و کنش حزبی تحت الشعاع، قرار بگیرد.

کمیسیون آموزش طرحی برای لغو کنکور در هیچ مقطعی ندارد

مهرداد ویس کرمی در واکنش به انتشار اخباری در خصوص طرح دو فوریتی برای لغو کنکور ارشد گفت: طبق توافقی که در کمیسیون آموزش با وزارت علوم انجام شد، اصل بر برگزاری کنکور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است البته که ما در عین حال تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم. اگر ستاد کرونا تشخیص دهد که برگزاری آزمون مناسب نیست و مشکل ایجاد می‌کند آن گاه تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

وی افزود: کمیسیون آموزش و وزارت علوم میل به تغییر زمان برگزاری کنکور در هر سه مقطع ندارد، بر همین اساس هنوز تصمیمی در کمیسیون برای تهیه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور ارشد و یا دو مقطع دیگر گرفته نشده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین توضیح داد: جلسات علنی مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه در هفته جاری برگزار نمی‌شود. لذا اگر قرار بر تهیه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور ارشد باشد باید این طرح در آخرین جلسه مجلس در هفته گذشته یعنی در روز چهارشنبه اول مرداد در بین نمایندگان توزیع و امضا گرفته می‌شد که این کار صورت نگرفت. کما اینکه یک روز قبل از آن هم کمیسیون آموزش جلسه‌ای داشت و اصلاً در این باره بحثی صورت نگرفت.

کد خبر 435530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.