باید به تجدید حیات آموزش فنی و حرفه‌ای توجه کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید به موضوع تجدید حیات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه کنیم و در آن جهت گام برداریم.

به گزارش ایمنا، «محمد شریعتمداری» روز شنبه در نشست بررسی مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: یکی از اصول مهم در مباحث آموزشی توجه بیشتر به مدرک تحصیلی و توجه کمتر به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور است، بنابراین برای اولین بار با پی نوشت رئیس جمهوری و دستور سریع وی به سازمان اداری و استخدامی، همتراز کردن موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کنار مدارک تحصیلی آموزش‌های کلاسیک مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین سازمان اداری و استخدامی مکلف شد نظام مشاغل دولتی را مورد بازنگری قرار دهد، در وزارت کار نیز باید مشاغل را هم متناسب با این رویکرد تغییر دهیم.

وزیر تعاون تاکید کرد: اگر حرمت، شأن و منزلت لازم برای افراد دارای مهارت قائل نشویم، طبیعی است که مدرک نسبت به دانش فنی و حرفه‌ای پیشی می‌گیرد و به هدف مطلوب نمی‌رسیم.

شریعتمداری تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم که به دنبال آن هستیم مهارت‌های آموزشی برای جلوگیری از خسارت به اموال عمومی و استخراج در سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: مطابق آمار همه آنچه که توسط افراد خبره و توانا ساخته شده با استهلاک کمتری مواجه است، اما آنهایی که به وسیله افرادی که دارای مهارت کافی نداشتند ساخته شده با استهلاک بالا از گردونه کار خارج می‌شوند.

وزیر تعاون با بیان آنکه بهره‌وری نیروی کار به عنوان مهمترین عامل تولید است که تأثیر جدی در رشد اقتصادی کشور دارد، افزود: یکی از مهمترین موضوعات، بهره‌وری نداشتن نیروی کار است و هرچه بیشتر به مهارت توجه کنیم بهره‌وری افزایش می‌یابد.

شریعتمداری اظهار کرد: از نظر تغییرات در بازار کار نیز سعی کردیم به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه کنیم چرا که اگر بازار کار به سمت هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر اقدامات نو در بازار کسب و کار حرکت کند، باید این تغییرات بازار کار را در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مدنظر قرار دهیم و به این سمت حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: باید آموزش‌های عمومی به مردم واگذار شود و خصوصی‌سازی فعالیت‌های آموزشی با حمایت دولت و تأمین امکانات لازم برای بالا بردن سطح تکنولوژی مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر صدور تاییدیه های لازم را برای فعالیت‌های فنی و مهارتی تقویت کنیم.

کد خبر 435520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.