طرح ساماندهی و ارتقا خدمات فرهنگی روستاهای کشور ابلاغ شد

روابط عمومی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اعلام کرد با پیگیری این معاونت طرح ساماندهی و ارتقاء خدمات فرهنگی روستاهای کشور از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه روستایی، با پیگیری‌های معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و به استناد تصویب نامه هیأت وزیران، به منظور توسعه عدالت فرهنگی، انسجام بخشی، ساماندهی فعالیت‌ها و اقدامات و ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی فعال در روستا، طرح ساماندهی و ارتقا خدمات فرهنگی به روستاهای کشور توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر اساس این ابلاغیه؛ تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی در حوزه توسعه روستاها را در چارچوب اعتبارات سالیانه خود به همراه برش روستایی فعالیت‌ها در لوایح بودجه سالیانه پیش بینی و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند. این اقدام باید به گونه‌ای باشد که امکان گزارش‌گیری مالی و عملیاتی آن فراهم شده باشد.

همچنین در این تصویب‌نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مکلف شد با نظارت و ارزیابی اقدامات فرهنگی در روستاها، گزارش‌های فصلی و سالانه دستگاه‌های ذیربط را تهیه و به معاون اول رئیس جمهور ارائه کند.

در همین زمینه معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از حدود دو سال قبل ضمن بررسی و پژوهش‌های لازم، جلسات متعدد کارشناسی در زمینه ساماندهی و ارتقا خدمات فرهنگی به روستاییان به انجام رسید که در این جلسات ضوابط لازم برای توسعه عدالت فرهنگی، انسجام بخشی و ساماندهی فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی در حوزه روستا احصا شد.

منوچهر رزمجو افزود: یکی از موانع توسعه عدالت فرهنگی به خصوص در روستاها فقدان اعتبار مشخص در لوایح بودجه سالیانه دستگاه‌های ذیربط و همچنین عدم وجود برش روستایی در برنامه‌های عملیاتی این دستگاه‌ها بود که این موضوع با تصویب طرح ساماندهی و ارتقا خدمات فرهنگی به روستاهای کشور و نظارت معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مرتفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از امتیازات اصلی این طرح الزام معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست کشور به انجام پژوهش کاربردی به منظور سنجش اثربخشی اجرای فعالیت‌های فرهنگی در روستاها حداقل هر دو سال یک بار است که این امر می‌تواند باعث پویایی و نتیجه بخش بودن اقدامات فرهنگی در روستاها شود.

هیأت وزیران در جلسه یکشنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۹ طرح ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی به جامعه روستایی کشور را به منظور توجه هر چه بیشتر به توزیع عادلانه بودجه بخش فرهنگ در روستاها در مقایسه با شهرها و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای عموم روستاییان در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی، به تصویب رساند.

کد خبر 435495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.