نظافت مکانیزه شهر بر اساس برنامه اصفهان ۱۴۰۰

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر بخشی از نظافت شهر به صورت مکانیزه و توسط ماشین آلات جاروب کوچک، متوسط و بزرگ انجام می‌شود که بر اساس برنامه اصفهان ۱۴۰۰ این میزان با اصلاح زیرساخت‌ها به درصد استاندارد می‌رسد.

غلامرضا ساکتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر با تلاش و همت دو هزار و ۴۰۰ نفر نیرو در بخش‌های نظافت و رفت و روب، فضای خوب و رضایت بخشی ایجاد کرده به طوری که به گفته مدیران شهری امروز می‌توان ادعا کرد نسبت به سایر شهرهای کشور در امور خدمات پیشرو هستیم، هر چند تا ایده‌آل شدن فعالیت‌ها راه‌های زیادی در پیش است.

وی ادامه داد: روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ تن ضایعات ساختمانی در شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود و شهرداری برای حفظ پاکیزگی شهر و جابجایی این نخاله‌ها امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته است، گفت: از جمله این موارد استفاده از مخزن‌های پسماند خشک و تر به صورت مکانیزه در نقاط مختلف شهر برای ذخیره‌سازی موقت این پسماندهاست.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: اصفهان از لحاظ پاکیزگی و سلامت شهری در کشور بی‫ همتاست به نحوی که بسیاری از شهرهای کشور از الگوهای مورد استفاده در اصفهان برای نظافت و حفظ پاکیزگی شهر بهره می‌برند.

وی همکاری‌های مردمی را مهمترین عامل تأثیرگذار در تمیزی شهر دانست و تصریح کرد: از چند سال اخیر با فرهنگ‌سازی‌های شده در مدارس و سطوح مختلف جامعه شاهد هستیم که زباله‌های کمتری در سطح شهر ریخته می‌شود.

ساکتی افزود: به هر میزان شهروندان در رعایت نظافت و تمیزی شهر کوشا باشند، به همان میزان هزینه تحمیلی بر شهر برای نظافت کاهش یافته و می‌توان با کاهش هزینه نظافت شهر، بودجه و اعتبار آن را برای عمران و آبادانی بیشتر شهر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه روزانه ۴۵ میلیون مترمربع از معابر شهر اصفهان نظافت می‌شود، گفت: در حال حاضر بخشی از نظافت شهر به صورت مکانیزه و توسط ماشین آلات جاروب کوچک، متوسط و بزرگ انجام می‌شود که بر اساس برنامه اصفهان ۱۴۰۰ این میزان با اصلاح زیرساخت‌ها به درصد استاندارد می‌رسد، البته در برخی معابر شهری به دلیل بافت سنتی امکان نظافت به صورت مکانیزه وجود ندارد.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: هر بی‌نظمی کوچکی چهره این شهر را خراب می‌کند، بنابراین شهروندان باید برنامه جمع‌آوری زباله‌ها که هم با بنر و هم با توزیع تقویم نوبت جمع آوری و حمل پسماند (تر و خشک) تاریخ‌های زوج یا فرد اطلاع‌رسانی شده را رعایت کنند و در شب و ساعت مقرر کیسه زباله خود را بیرون از منزل قرار دهند و در صورت مشاهده تخلف مراتب را با شماره ۱۳۷ در میان بگذارند.

جمع آوری یک‌هزار تن زباله از سطح شهر

وی ادامه داد: زباله گیری در مناطق ۱۵ گانه در قالب دو بلوک سبز و زرد در همه مناطق به صورت یک شب در میان از ساعت ۱۱ شب به بعد انجام می‌شود و زباله گیری تمام خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی شهر تا ساعت سه بامداد تمام می‌شود و پاک‌سازی‌های نهایی تا ساعت پنج بامداد ادامه خواهد داشت.

ساکتی گفت: در هر شبانه‌روز توسط ۲۳۵ خودرو زباله‌کش، حمل ضایعات سبز و ضایعات، سمی تریلر و با بکارگیری ۴۰۰ نفر نیرو یک‌هزار تن زباله از سطح معابر مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان جمع آوری می‌شود.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان این که به منظور پاکیزگی شهر هر شب شهر توسط ۱۵ دستگاه جدول‌شوی مکانیزه (ایسوزو جدول شوی) و ۱۶ دستگاه جدول شوی نصب شده روی نیسان، ۴۴ دستگاه جاروب خیابانی، شش دستگاه جاروب بزرگراهی (فان و دلوو) و هشت دستگاه جاروب کم عرض به همراه یک دستگاه دیوار شور مکانیزه پاک‌سازی و تمیز می‌شود، افزود: با رعایت نظافت توسط همه شهروندان و همچنین رعایت برنامه جمع‌آوری زباله‌ها، شهر زیباتر شده و چهره تمیزتری خواهد داشت و به سالم ماندن هوا هم کمک بسیاری خواهد کرد.

وی سرانه تولید پسماند شهر اصفهان را ۵۲۶ گرم و استاندارد آن در شهرهای پیشرفته دنیا را ۳۵۰ گرم عنوان کرد و گفت: این آمار در کل کشور ۷۵۰ گرم است، از این رو باید فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند به صورت جدی در برنامه‌های آموزشی قرار گیرد.

ساکتی تاکید کرد: شهروندان باید جهت حفظ بهداشت از ریختن پسماندهای آبدار در کیسه‌های زباله خودداری کرده و پسماند خود را قبل از تخلیه در سطل یا کیسه زباله آبگیری کنند، زیرا شیرابه در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده است.

کد خبر 435466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.