روز کرمانشاه؛ یاد عملیات غرورآفرین مرصاد

پنجم مردادماه برای ایرانیان به خصوص مردم کرمانشاه یادآور عملیات غرورآفرینی بوده که نقطه طلایی پیروزی لشگریان اسلام بر کفر و نفاق است؛ در این روز مردان و زنان این سرزمین حماسه‌ای آفریدند تا عزت، عظمت و سترگی مردم ایران همچنان پایدار و استوار بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات مرصاد برگ زرینی از رشادت‌هایی مردم غیوری است که در گوشه گوشه این شهر خون مطهرشان را بر سفره سبز کوهستان‌های و دشت‌های سرشار از لاله کرمانشاه ریختند؛ غیور مردان و شیر زنان کرمانشاهی بارها در صحنه‌های مختلف این روزگار اثبات کرده‌اند که حافظان آب و خاک و کیان این مملکت هستند و در مقابل هیچ متجاوزی کوتاه نخواهند آمد.

خلق چنین حماسه‌هایی باعث شد تا پنجم مرداد را در تقویم به نام روز ملی کرمانشاه نامگذاری کنند تا رشادت‌های این مردم دلاور در خلال جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد هر ساله یادآوری شود، اما از روز ملی کرمانشاه تنها یک نام در تقویم نصیب مردم این دیار شد زیرا هیچگاه به طور شایسته کرمانشاه در این روز ملی دیده نشد.

امروز کرمانشاه به واسطه مرز طولانی مشترک با کشور عراق و به عنوان تنها استان هم مرز با دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق دارای پتانسیل‌های بسیاری در بخش اقتصادی است که باید برای بهره گیری مناسب از آن برنامه‌ریزی درست و عملی انجام پذیرد.

همچنین کرمانشاه پر جمعیت‌ترین استان غرب کشور است که در مرکزیت استان‌های کردستان، ایلام، لرستان و همدان قرار دارد و همین امر موجب وجود پتانسیل‌های زیادی برای فعالیت‌های اقتصادی شده که برای استفاده از آن باید تدبیری اندیشیده شود.

کرمانشاه با دارا بودن امکاناتی نظیر بزرگترین فرودگاه منطقه، خطوط ریلی، راه‌های جاده‌ای مناسب و قرار گرفتن در کریدور جنوب به شمال غربی کشور می‌تواند به یکی از پیشروترین استان‌ها در بخش اقتصادی بدل شود اما متأسفانه هیچ گاه مسئولان با این نگاه به کرمانشاه توجه نکرده اند تا استانی با این همه پتانسیل دچار بزرگترین مشکلات اقتصادی و در نهایت اجتماعی شود.

سعید طلوعی، شهردار کرمانشاه در خصوص اهمیت روز ملی کرمانشاه به ایمنا می‌گوید: پنجم مردادماه در واقع یادآور روزی سرنوشت ساز برای ملت ایران است که در قالب عملیات غرورآفرین مرصاد در دل رزمندگان اسلام حک شده است این روز در واقع روز رشادت‌ها، شهامت، دلاوری‌ها و ایثارگری‌های مردم کرمانشاه است.

اجازه برگزاری هیچ برنامه‌ای برای پنجم مردادماه را نداریم

مهدی عبدالمالکی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در این باره به ایمنا می‌گوید: روز ملی کرمانشاه به عنوان یک رویداد مهم در تاریخ کرمانشاه ثبت شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایام کرونا می‌گوید: طی مکاتباتی که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گرفته امسال اجازه برگزاری هیچ مراسم و برنامه‌ای برای روز ملی کرمانشاه نداریم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه می‌افزاید: پنج مرداد به عنوان آخرین ترکش بعد از جنگ از آن یاد می‌شود و در آن روز منافقان کوردل در کرمانشاه زمین گیر شدند و به اهداف شوم خود نرسیدند، اولین مقاومت‌ها توسط مردم غیور عشایر کرمانشاه شکل گرفت.

وی تصریح می‌کند: سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه، هر ساله در پاسداشت این روز برنامه‌های ویژه‌ای از جمله برگزاری عصر شعر در تکیه بیگلر بیگی با حضور همه انجمن‌های شهر و همچنین برنامه‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برگزار شده است.

عبدالمالکی اظهار می‌کند: متأسفانه امسال با توجه به شرایط کرونا هیچ برنامه‌ای برگزار نخواهد شد، اما در ایام پسا کرونا به صورت حداکثری برنامه‌هایی در پاسداشت این روز برگزار خواهیم کرد.

کرمانشاه نیازمند توجه بیشتر

هادی نوروزی، کارشناس ارشد ارتباطات و از فعالان عرصه رسانه در این باره می‌گوید: پنجم مردادماه در واقع یادآور آخرین روز جنگ هشت ساله تحمیلی است که با عملیات غرورآفرین مرصاد همراه بوده است، چند سالی می‌شود که این روز در تقویم به نام روز ملی کرمانشاه نامگذاری شده تا ملت ایران قدردان رشادت‌های مردم کرمانشاه در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی باشند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این روز صرفاً در حد یک نام باقی مانده و چندان حرکتی از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی استان برای اعتلای نام کرمانشاه و شناساندن آن به مردم ایران در قالب این روز بزرگ انجام نمی‌شود.

این کارشناس ارشد ارتباطات و از فعالان عرصه رسانه استان کرمانشاه تصریح می‌کند: استان کرمانشاه امروز علیرغم همه توانمندی‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد نتوانسته در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و همانگونه که آمارها نشان می‌دهند در بعضی شاخص‌های منفی سرآمد کشور است و این روزگار در شأن استان ریشه دار، تمدن خیز و حماسه سازی کرمانشاه نیست.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان امر باید برای معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان بهره گرفته و با دعوت مقامات ارشد کشور به کرمانشاه در این روز شرایطی رقم زنند که پتانسیل‌های بالقوه شهر را بالفعل کنند.

نوروزی می‌گوید: در حال حاضر که یک روز در تقویم به نام روز ملی کرمانشاه نامگذاری شده، لازم است مسئولان کشوری هم آن را به صورت ملی ببینند و نگاهی ویژه به آن داشته باشند تا شاید از پس این نگاه‌ها، محرومیت‌های کرمانشاه دیده و البته برای آنها چاره اندیشی شود.

وی خاطرنشان می‌کند: از سویی دیگر استان کرمانشاه دارای توانمندی‌های بسیار بالقوه‌ای در حوزه گردشگری است که وجود چنین ایامی تحت عنوان روز ملی کرمانشاه فرصت بسیار مغتنمی است که مسئولان به معرفی جاذبه‌های گردشگری، آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن و دیگر داشته‌های کرمانشاهیان بپردازند.

این کارشناس تاکید می‌کند: در مجموع انتظاری که از مسئولان استان می‌رود این است که از این فرصت که تحت عنوان روز ملی کرمانشاه ایجاد شده استفاده بهینه‌تری برده و کرمانشاه را بیش از پیش به ایران و ایرانیان معرفی کنند.

کد خبر 435416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.