هشدار به شهروندان برای خرید و فروش املاک قولنامه‌ای

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهروندان برای خرید و فروش املاک قولنامه‌ای در محدوده و حریم شهر با مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری نسبت به کنترل سرشاخه سند اقدام کنند و پس از حصول اطمینان از همخوانی پلاک با ضوابط شهرسازی، معامله را انجام دهند.

سید احمد حسینی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت املاک قولنامه‌ای اظهار کرد: در دفترچه ضوابط شهرسازی که در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۹۰ به شهرداری اصفهان ابلاغ شد، بر پایه موضوع پلاک‌های واقع در محدوده قانونی و حریم شهر بر اساس مالکیت سند شش دانگ این ضوابط و مقررات وضع شد.

وی افزود: در بخشی از ضوابط شهرسازی به ضوابط املاک قولنامه‌ای و مشاعی اشاره شده، اما شهروندان باید آگاه باشند که در خصوص املاک قولنامه‌ای گاهی حد نصاب تفکیک ۲۰۰ مترمربع در شهر اصفهان رعایت نشده و کمتر از این مساحت است، زیرا در املاک قولنامه‌ای امکان شناسایی ملک وجود ندارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: معاملات املاک قولنامه‌ای بر اساس بنچاق (سند منگوله‌داری است که مشخصات ملک در آن درج می‌شود) و تفاهم نامه امضا شده بین طرفین انجام می‌شود و امکان این که در آینده تبعاتی اعم از تعدد مالکیت بر اساس فروش قولنامه‌ای برای خریداران به همراه داشته باشد، وجود دارد از این رو انتظار می‌رود شهروندان برای خرید و فروش املاک قولنامه‌ای در محدوده و حریم شهر با مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری نسبت به کنترل سرشاخه سند اقدام کنند و پس از حصول اطمینان از همخوانی پلاک با ضوابط شهرسازی و رعایت ضوابط مربوط، معامله را انجام دهند.

وی تأکید کرد: شهرداری‌ها بر اساس قانون و دفترچه ضوابط شهرسازی تنها برای املاکی که دارای اسناد رسمی و یا منطبق با ضوابط و مقررات دفترچه طرح تفصیلی باشد، اقدامات لازم جهت ساخت و ساز را انجام خواهند داد.

حسینی‌نیا اظهار کرد: شهروندان باید بدانند که برای املاک تفکیکی کمتر از حد نصاب هم امکان صدور پروانه وجود ندارد.

کد خبر 435403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.