شیرجه «ماهان» برای گریز از تهدید اف ۱۵

آخرین وضعیت شیوع بیمای کرونا در کشور، مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران و واکنش دادستان اصفهان نسبت به انفعال وزارت میراث فرهنگی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۴ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایست قلبی؛ حمله جدیدکرونا» به بررسی آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: آمار مرگ و میر در بین مبتلایان به کرونا در یک هفته گذشته، روزانه بیش از ۲۰۰ نفر بوده و طبق آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان از پنج شنبه (۲ مرداد) تا جمعه (۳ مرداد ۹۹) ۲۱۵ نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند، به این ترتیب آمار جان باختگان این بیماری در ۱۵۳ روز گذشته به ۱۵ هزار و ۲۸۹ نفر رسید. در حساب سرانگشتی روزانه ۱۰۰ نفر جانشان را از دست می‌دهند و در هر ساعت هشت نفر از فوتی‌های این بیماری به آرامستان ها منتقل می‌شوند. البته این آمار رسمی است و این روزها آمار مرگ بر اثر ایست قلبی در کشور حدود ۴۰ درصد در میان افراد بالای ۶۰ سال افزایش پیدا کرده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شیرجه ماهان برای گریز از تهدید اف۱۵» به بررسی مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران پرداخت و نوشت: اواخر پنجشنبه شب، دوم مرداد ۱۳۹۹، رهگیری هواپیمای ایرباس مسافربری A۳۱۰ خطوط هوایی ماهان ایر در مسیر تهران-بیروت به شماره پرواز ۱۱۵۲ از سوی دو جنگنده موجب زخمی شدن تعدادی از مسافرین به دلیل تغییر وضعیت سریع هواپیما شد. در ابتدا درباره هویت این دو جنگنده ابهام وجود داشت و برخی آن‌ها را اف ۱۵ اسرائیلی و برخی متعلق به نیروهای سنتکام آمریکا دانستند. با این حال روز گذشته مسئولان آمریکایی تأیید کردند که جنگنده‌ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول آمریکایی اعلام کرد که یک جنگنده اف ۱۵ این کشور دست به چنین کار غیر قانونی و خطرناکی زده است. رویترز نوشت: یک جنگنده اف ۱۵ آمریکایی در مسیر دید هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفته اما این اقدام در فاصله ایمن انجام شده است. همچنین «بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در‫ این‫ باره مدعی شد: یک جنگنده اف ۱۵ در مأموریت هوایی همیشگی خود برفراز پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرد و این اقدام در فاصله‌ای ایمن با هواپیما انجام شد و خلبان جنگنده پس از حصول اطمینان، از آن هواپیما فاصله گرفت. خلبان هواپیمای ایرانی نیز بعداً در مصاحبه‌ای اعلام کرد پس از برقراری تماس با خلبانان این دو جنگنده، آنان خود را از نیروهای آمریکایی سنتکام معرفی کرده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری درباره این حادثه در اطلاعیه‌ای نوشت: «در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که دیروز (پنجشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۹) در کریدورهای بین‌المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عازم بیروت بود، تعدادی از مسافرین به دلیل عکس‌العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادف با پروازهای متعرض، دچار جراحات شدند. پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما متعاقب فرود در فرودگاه بیروت تصمیم درباره بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میراث اصفهان در بحران» به بررسی واکنش دادستان اصفهان نسبت به انفعال وزارت میراث فرهنگی پرداخت و نوشت: «موضع منفعل اداره کل میراث فرهنگی»، «عدم ورود جدی وزارت و ادارات تابعه»، «خدشه‌دار کردن اعتماد مردمی به نهادهای متولی»، «نامه‌نگاری‌های متعارض و مبهم اداره کل میراث فرهنگی اصفهان» اینها تنها بخشی از نامه تند و تیز دادستان عمومی اصفهان است که سکوت معنادار وزارت میراث فرهنگی را در سلسله تخلف‌هایی در ارزشمندترین میراث ملی و جهانی کشور به پرسش می‌کشد. «علی اصفهانی»، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان در ۱۴ تیر و طی نامه‌ای خطاب به «علی‌اصغر مونسان»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به سکوت تنها متولی پاسداشت میراث فرهنگی کشور انتقاد تند کرد و رونوشت این نامه را خطاب به دادستان کل کشور، رئیس کل داگستری استان اصفهان و استاندار اصفهان برای رؤیت ارسال کرده است. دادستان عمومی اصفهان در این نامه با برشمردن تخلفاتی که طبق اسناد محرز هستند، از نحوه جهت‌گیری و نحوه پاسخگویی به نهادهای قضائی انتقاد کرده و از وزیر میراث فرهنگی کشور خواسته است تا دستور لازم به منظور «جلوگیری از تخلفات و پیگیری و مستندسازی و اعلام جرم حسب موارد اعلام شده» صادر شود. حالا بیش از پانزده روز از صدور این نامه از سوی یک مقام قضائی به وزیر میراث فرهنگی کشور می‌گذرد، اما وزارت میراث فرهنگی کل کشور که تعهد دارد نسبت به کمترین تعرض و قانون‌شکنی نسبت به اموال ملی کشور حساسیت نشان دهد، در قبال مفاد این نامه سکوت کرده است و هیچ دستوری مبنی بر توقف احداث هتل در چهارباغ عباسی یا طرح شکایت نسبت به سوداگران شهری نداده است. طی یک‌سال گذشته، به‌رغم اینکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به وزارتخانه تغییر یافت، اقلاً در حوزه میراث فرهنگی اصفهان سه پرونده اصلی محل جولان سوداگران شهری بودند که طبق اسنادی که دادستان طبق آنها چنین نامه تند و تیزی نوشته است، حضور برخی عوامل، پشت پرده این میراث‌ستیزی به چشم می‌خورد. دست‌هایی که مصوبات بالادستی برای حفظ حریم میراث‌فرهنگی را به کنار می‌گذارند و با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری، داستان برج‌جهان‌نمای اصفهان را تکرار می‌کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سد سود مقابل تورم» نوشت: نرخ سود به عنوان یک ابزار کوتاه‌مدت برای مهار نوسان اقتصادی در ادبیات پولی مطرح است. در شرایط فعلی نیز کارشناسان معتقدند که سیاست‌گذار باید از این ابزار، استفاده مؤثر را ببرد. سیاست‌گذار پولی نیز اخیراً در اولین گام، نرخ سود سپرده‌های یکساله را از ۱۵ به ۱۶ درصد ارتقا داد و با تعریف سپرده‌های دو ساله با نرخ ۱۸ درصد، سعی کرد با افزایش جذابیت سپرده‌های بانکی، عملیات قبض نقدینگی را اجرایی کند. با این حال، برای مراحل بعدی دو سوال مهم درباره به‌کارگیری این سیاست وجود دارد؛ نخست اینکه نرخ سود تا کجا بالارود؟ و دوم سیاست‌گذار پولی با قرارگیری در چه مسیری، نرخ سود را افزایش دهد؟ «دنیای اقتصاد» در یک گزارش پاسخ به این دو سوال را بررسی کرده است. قاعده تیلور، رایج‌ترین معیار تعیین نرخ سود در کوتاه‌مدت را نرخ تورم می‌داند. با این حال در نرخ تورم، سیاست‌گذار باید مساله تورش داده‌ها را لحاظ کند. علاوه بر این، در کشوری مانند ایران، سیاست‌گذار پولی نمی‌تواند نرخ تورم «کالاها» در شاخص قیمت مصرف‌کننده (به دلیل اثر نرخ ارز)، را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهد و بیشتر باید بر سمت «خدمات» تکیه کند. همچنین با این که برخی افزایش ضربتی نرخ سود به سطوح بالا را پیشنهاد می‌دهند؛ اما گروه دوم افزایش تدریجی قابل پیش‌بینی و مشروط را دارای اثرگذاری بیشتری می‌دانند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تأکید رهبر انقلاب بر گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی سرنوشت منطقه را رقم می‌زند» به بررسی اظهارات علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایران پرداخت و نوشت: وی به لحاظ محتوایی با اشاره به مواردی از فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، افزود: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند بزرگ‌ترین دشمن ایران و کشورهای منطقه آمریکاست و باید تکلیف را با بزرگ‌ترین دشمن کشورهای منطقه، ایران و عراق روشن کنیم. آمریکایی‌ها در داخل خاک عراق میهمان رسمی دولت و مردم این کشور، شهید بزرگوار مرحوم سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همراه میزبان وی یعنی شهید ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند و این بزرگ‌ترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران بعد از انقلاب محسوب می‌شود. البته قبل از انقلاب اسلامی ایران هم آمریکایی‌ها جنایات مختلفی علیه ملت ما مرتکب شدند که از مهم‌ترین آنها کودتای ۲۸ مرداد بود، کودتا علیه حکومت ملی ایران، سرنگون کردن حکومت ملی و روی کار آوردن یک حکومت دست‌نشانده که بزرگ‌ترین جنایت قبل از انقلاب بود و کشتاری که در ۲۸ مرداد و بعداً در ۱۵ خرداد انجام شد عامل اصلی پشت صحنه و روی صحنه آن آمریکایی‌ها بودند، اما بعد از انقلاب جنایات مختلفی مرتکب شدند که بدون‌تردید مهم‌ترین آن به شهادت رساندن سردار بزرگ اسلام و ایران شهید حاج قاسم سلیمانی بود. لذا جمهوری اسلامی ایران از این جنایت نخواهد گذشت و از آمریکایی‌ها انتقام خواهد گرفت. نکته مهم دیگر اینکه عراق هم طبیعی است که از این جنایت نگذرد، چرا که هم یک اهانت بزرگ به عراقی‌ها شد، حکومت مستقل و مقتدر عراق مهمان رسمی داشته که توسط اشغالگران آمریکایی به شهادت رسید و طبیعی است که حکومت عراق هم نگذرد و لذا اولین عکس‌العمل آنها که بسیار قابل تقدیر است مصوبه مجلس عراق بر اساس خواست مردم، اخراج آمریکایی‌ها از این کشور بوده است.

کد خبر 435385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.