بازار خودرو در انتظار تصمیمات دولت و وزارت صمت

نه تنها رقابتی در روند معاملات این روزهای بازار خودرو دیده نمی‌شود، بلکه هیچ از مشتریان جرأت خرید و اغلب فروشندگان و نمایشگاه‌داران جرأت فروش اتومبیل را ندارند و در انتظار تصمیمات چاره ساز دولت و وزارت صمت نشسته‌اند تا شاید نرخ خودرو تثبیت شود و ریسک معامله در این بازار پرتنش و هیاهو کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "پشیمانی" و "انتظار" دو رکن اصلی تشکیل دهنده حال و هوای کنونی حاکم بر فضای این روزهای بازار خودروی کشور است؛ از سویی اغلب فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از فروش خودروهای خود در هفته‌های گذشته و در شرایطی که به دلیل گمانه‌زنی کارشناسان و فعالان بازار در خصوص افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار، متشنج شده به شدت پشیمان هستند و مدام به منفعت ازدست‌رفته‌ و سودی فکر می‌کنند که با فروش اتومبیل‌های نو یا کارکرده‌شان در هفته‌های گذشته و در پی واکنش هیجانی مردم به نوسانات نرخ اتومبیل بر باد رفته است.

از سوی دیگر اغلب خریداران خودرو که تعداد زیادی از آنها تاکنون خودرویی نداشته‌اند و قصد دارند برای اولین بار اتومبیل خریداری کنند، هنوز به تأثیر مثبت اقدامات آتی دولت و دستگاه‌های اقتصادی‌اش از جمله وزارت صمت بر روند افزایشی قیمت خودرو در بازار امید دارند و می‌کوشند تا با واکنش نشان ندادن به التهابات مربوط به بازار خودرو در فضای مجازی و حقیقی، سرمایه‌شان را تا زمان پایین آمدن قیمت اتومبیل که به گفته کارشناسان احتمال وقوع آن تنها پنج درصد است، حفظ و تقویت کنند تا شاید قادر به خرید خودرویی ارزان‌تر در بازار دگردیسی یافته اتومبیل‌های ایرانی باشند.

در حقیقت بخش‌های مختلف بازار خودروی ایران در نوعی کسادی و انتظار هوشمندانه فرورفته و نظام عرضه و تقاضا در انتظار افزایش یا کاهش نرخ اتومبیل توقف را تجربه می‌کند.

از سویی فروشندگان و نمایشگاه‌داران قدیمی تمایلی به فروش خودروهای نو یا کارکرده که احتمال افزایش چند برابری قیمت آن تا هفته‌های آینده وجود دارد، ندارند و می‌خواهند با فروش خودرو در بازه زمانی بهتر، منفعت و سود بیشتری از فعالیت در این بازار که مدت‌هاست کالای آن لوکس شده است، داشته باشند و در آن سوی این نظام عرضه و تقاضای بیماری و غیرشفاف خریدارانی هستند که واکنش هیجانی اطرافیان خود به التهابات و نوسانات قیمت اتومبیل در بازار را دیده‌اند و برای خرید در یک فرصت استثنایی و شاید هم یک معجزه، کمین کرده‌اند.

بر اساس گزارش پژوهشکده اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی، قدرت خرید مردم برای تأمین اتومبیل مورد نیازشان و رفع نیازهای مربوط به حمل و نقل در روند زندگی روزمره، نسبت به ماه‌های انتهایی سال پرحادثه و التهاب ۹۸، بیش از ۴۲ درصد کاهش را تجربه کرده و به همین دلیل میزان پس‌انداز بسیاری از متقاضیان اتومبیل در سال ۹۸، آنها را از دایره متقاضیان و خریداران خودرو در سال ۹۹ حذف کرده است.

انتظاری ترسناک بازار خودرو و نمایشگاه‌های اتومبیل سطح شهر را فرا گرفته و همه اعضای نظام عرضه و تقاضای اتومبیل در کشور اعم از تولیدکنندگان، متقاضیان، فروشندگان، نمایشگاه‌داران و خریداران منتظر اقدامات چاره‌ساز و تأثیرگذار دولت و دستگاه‌های اقتصادی حاکمیت برای بهبود وضعیت موجود، ارتقای سطح قدرت خرید و تثبیت نرخ اتومبیل هستند و خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد.

جمشیدی، یکی از نمایشگاه‌داران قدیمی اتومبیل که سال‌هاست در خیابان چمران اصفهان فعالیت می‌کند، وضعیت این روزهای بازار خودرو را اینگونه شرح می‌دهد؛ اغلب مشتریانی که تا هفته‌های گذشته قصد خرید خودرو از نمایشگاه من را داشتند و در هنگام پرس‌وجو درباره قیمت اتومبیل‌ها به دنبال تخفیف می‌گشتند، این روزها تنها برای اطلاع‌یابی از آخرین وضعیت قیمت‌ها و پرس‌وجو در خصوص آینده بازار خودرو به نمایشگاه مراجعه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: خرید یا حتی فروش اتومبیل در این شرایط مبهم و متشنج که هیچ‌کس از آینده بازار خودرو خبر ندارد، جرأت بسیار زیادی می‌خواهد و قدرت خرید مشتریان این بازار از ابتدای سال ۹۹ به کمتر از نصف رسیده است.

رویایی شدن قیمت اتومبیل بازار را کساد کرده است

امین‌الرعایا، نمایشگاه‌دار تازه‌کار و جوانی هم که در خیابان شیخ‌صدوق شمالی اصفهان فعالیت می‌کند، به خبرنگار ایمنا درباره وضعیت بازار می‌گوید: بازار خرید و فروش خودرو دیگر متقاضی عمومی ندارد و تنها افراد خاصی از جامعه قادر به تصمیم‌گیری در آن هستند. رویایی شدن قیمت اتومبیل بازار را کساد کرده در همه بازارها گران بودن اجناس در واحدهای صنفی فعال، مردم را از خرید یا فروش و انجام معامله فراری می‌دهد.

کریم، فروشنده اتومبیل در خیابان ارتش اصفهان نیز در این خصوص می‌گوید: معاملات کنونی در بازار خودرو تنها میان فروشندگان و نمایشگاه‌داران صورت می‌گیرد و مشتری و متقاضی واقعی در بازار نیست؛ همه منتظر کاهش قیمت خودرو هستند اما مشخص نیست که این کاهش احتمالی اصلاً رخ خواهد داد یا نه. از ابتدای سال معلوم بود که افزایش جهش‌گونه قیمت خودرو در بازار نتیجه‌ای جز کسادی و رویایی شدن خرید خودرو برای خانواده‌های ایرانی ندارد.

یک مرد میانسال هم که برای اطلاع از قیمت خودروی پژو ۴۰۵ به این نمایشگاه مراجعه کرده، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اخبار و وضعیت بازار خودروی اصفهان که به نظر پرتنش تر از بازار خودروی شهرهای دیگر است را به صورت جسته گریخته دنبال می‌کنم؛ چند ماهی است که قصد دارم با پس‌انداز و پاداش بازنشستگی‌ام برای پسرم که به تازگی ازدواج کرده اتومبیلی تهیه کنم، اما متأسفانه قیمت‌ها به سقف رسیده و به نظر می‌رسد قیمت سر به فلک کشیده خودرو قصد دارد با نرخ مسکن و اجاره‌بها رقابت کند.

مردم به خودروی خارجی فکر هم نمی‌کنند

عمرانی، یکی از نمایشگاه‌داران جوان خیابان شیخ بهایی اصفهان هم که چند سالی است به بازار خرید و فروش اتومبیل‌های خارجی وارد شده، در خصوص وضعیت بازار خودروهای خارجی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خودروی خارجی؟ نه مردم به خودروی خارجی فکر هم نمی‌کنند؛ خودروی داخلی هم رؤیا شده چه برسد به خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی که هر روز قیمت آنها افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند.

پدرام، یکی از مشتریان این نمایشگاه هم که قصد تعویض خودروی لوکس خود را دارد درباره روند نوسانات نرخ اتومبیل‌های خارجی می‌گوید: کسب درآمد از طریق خرید و فروش خودروهای خارجی، شیرین و تضمین شده است. افزایش قیمت آنها در این بازار پرتنش و پرنوسان، قطعی است و هیچ‌کس قادر به کنترل قیمت آنها نیست.

جو رقابتی چندانی در بازار خودرو دیده نمی‌شود

یاور رضایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خودرو در دیگر کشورهای جهان یک کالای مصرفی است و متأسفانه در ایران از آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: تبدیل خودرو از کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای عامل اصلی بخش قابل توجهی از نوسانات در بازار خودرو است. تغییر دیدگاه عمومی نسبت به اتومبیل نیازمند پیش‌زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی است.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری بلندمدت درباره کاربری اتومبیل در زندگی روزمره مردم و نقش آن در اقتصاد کشور می‌تواند دیدگاه عمومی جامعه نسبت به خودرو و بازار اتومبیل را تا پنج سال اخیر تغییر دهد و اگر به فکر آینده صنعت و بازار خودروی ایران هستیم باید از امروز به تجهیز و تأمین زیرساخت‌های آموزشی و اجتماعی این مهم با استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی دولتی و خصوص بپردازیم.

رضایی اضافه می‌کند: با توجه به نیاز عمومی جامعه به بازار خودرو و فعالیت صنعت خودروسازی به عنوان بستر اصلی تولید اتومبیل در کشور و ممنوعیت واردات خودرو، جو رقابتی چندانی در بازار اتومبیل ایران دیده نمی‌شود و به همین دلیل نظارت بر روند فعالیت و عرضه شرکت‌های خودروسازی شاخص ایرانی، زمینه و زیرساخت ساختاری از پیش تعیین شده‌ای نیاز ندارد و دولت می‌تواند با تشکیل یک تیم بازرسی، نظارت بر روند فعالیت صنایع خودروساز کشور را تشدید و احیا کند.

گزارش از سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 435358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.