بندرعباس من کجاست؟

از چند روز قبل تاکنون اهالی بندرعباس فضای توییتر را با هشتگ‌هایی که می‌زنند پر کرده‌اند از بیان معضلاتی که با ضعف چند ساله مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های اجرایی در این شهر ساحلی به‌وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هشتگ "بندرعباس من کجاست" مصادیق بسیاری را در شهر بندرعباس در خود جای داده از مداخلات شدید شهرسازی در امور نوار ساحلی گرفته و شلختگی و بی‌نظمی در رسیدگی به شهرها، همگی در این چند روز در توئیتر روایت شده‌اند.

یکی از کاربران توئیتر از این همصدایی میان شهروندان بندر چنین روایت می‌کند: "هشتگ بندرعباس من کجاست قراره صدای اعتراض ما رو برسونه. صدایی که سالهاست توسط مسئولین نشنیده گرفته شده! باهاش همراه باشیم به امید تغییرات مثبت."

کاربر دیگری درباره این هشتگ نوشت: "همشهری‌های عزیز بندرعباسی هشتگ بندرعباس من کجاست راه انداخته‌اند که دو نکته در دلش دارد: از توسعه شلخته شهر طی ده سال گذشته اطلاعات می‌دهد و دیگر اینکه چقدر این شلختگی آشناست: اهواز، آبادان، انزلی، یزد و…"

برخی از کاربران توئیتر مانند نیلوفر با اشتراک تصاویر قدیمی خود دست به خاطره‌بازی زده و به شکل توسعه چند سال اخیر شهر معترض هستند: "به بهانه پیشرفت و توسعه شهری خاطراتمان را یکی پس از دیگری در پیش چشمانمان نابود کردند. سوال اینجاست که آیا نمی‌شود با حفظ هویت و فرهنگ شهر به پیشرفت و توسعه رسید؟ "

کاربر دیگری توییت زد: "درختان را قطع کردند، سایه‌ها را برچیدند، خیابان‌ها را چهار باند و پنج باند کردند، پیاده روها را باریک و باریک‌تر، شهر را تهی از انسان می‌خواهند، بندرعباس من کجاست؟ "

مبین با اشتراک عکس بالا که نمایانگر تفریح خاطره‌انگیز مردم بندر با امواج دریاست، از تغییر در نوار ساحلی انتقاد کرد: واقعاً یکی از تفریحاتی بود که کلی لذت بخش بود و خوش می‌گذشت که با خشک کردن دریا و اضافه شدن جاده به خاطره‌ها پیوست.

مرتضی نیز عکس دیگری را به اشتراک گذاشت و نوشت: "اینجا قاهره‌ است، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دنیا، دیواره‌های ساحلی جایی برای دورهم نشستن مردمه، در بندرعباس اما تخریب کردند تا لابد تجمعی هم نباشد، بندرعباس شهری نه برای مردم."

شهرام کاربر دیگری است که تغییر در شکل ظاهری ساحل بندرعباس در ۱۵ سال را در قالب عکس پایین به اشتراک گذاشت و نوشت: "تغییرات بخشی از ساحل بندرعباس در ۱۵ سال (۸۰ تا ۹۵) یه وقت به مسئولین شورا، شهردار و استانداری برنخوره اگه بپرسیم این پروژه‌های ساحل سازی چند سال اخیر بر اساس چه مطالعاتی بوده؟ اصلاً ما شهروندان حق دونستن داریم؟

در مهندسی سواحل اولین نکته که یادمون دادن این بود که هر تغییری در یک نقطه از ساحل، تا بیش از ۱۵۰ کیلومتر اطراف رو به شدت تحت تأثیر قرار میده و اولین تاثیرش رو هم موجودات آبزی این ۱۵۰ کیلومتر می بینن! "


عکس دیگر نیز از تغییرات ساحل خواجه عطا حکایت دارد: "شهرداری نزدیک به ۱۰۰ متر به سمت دریا پیشروی داشته و اون رو خشک کرده. ساحلی که قبلاً پر صدفُ خرچنگ بود و راحت میتونستی رو ماسه‌هاش قدم بزنی، جاشو داده به ساحلی با سنگ‌های درشتی که خونه موش‌های شهری شده."‌

مستعان نیز نوشت: "مدیریت شهری این سال‌ها از بندرعباسِ ما یکی از بی‌هویت‌ترین شهرهای ساحلی رو از منظر معماری و شهرسازی ساخته! "

همچنین کاربر دیگری به نام محمدرضا توییت زد: "اگر شهرداری توی این دو دهه اخیر عملاً به‌جای این طرح‌های مخرب، کاری انجام نمی‌داد، نوار ساحلی بندرعباس (از ترمینال تا سورو، حدود پانزده کیلومتر) اوضاع به مراتب بهتری داشت."

کاربر دیگری درباره این تخریب‌ها توییت زد: "من تقریباً پنج ساله ساکن بندرعباس شدم و به جرأت می‌گم سرعت و شدتِ تخریب منابع طبیعی خیلی زیاده. هیچکس از این وضعیت راضی نیست و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست! باید مسئولین رو وادار به پاسخگویی کنیم. چه بلایی سر این شهر و مردمش دارین میارین آقایون؟ "

فاضلابی که به دریا می‌ریزد نیز مشکل دیگری است که از دید دنبال کنندگان هشتگ "بندرعباس من کجاست" مخفی نمانده است: "قصه‌ غمگین سرازیر شدن فاضلاب به دریا… ورود فاضلاب به دریا جدی‌ترین خطر برای آبزیان است و زندگی آن‌ها را به خطر می‌اندازد، در این میان نیز کودکانی که برای تفریح به دریا می‌آیند نیز دچار بیماری‌های پوستی خواهند شد."

البته کاربری به نام علی نشانه اتهام را به‌سوی چند نهاد عمومی می‌گیرد و معتقد است: "از مهم‌ترین نهادهایی که باید درباره مشکلات بندرعباس مورد سوال قرار گیرد، شهرداری است. اما دیگر دستگاه‌ها نیز نقش کمی در بروز این مشکلات ندارند. مثلاً ادارات آب و فاضلاب و محیط زیست دو دستگاهی هستند که در خصوص ورود فاضلاب به دریا باید به طور جدی مورد سوال قرار گیرند."

این موارد باعث شده تا امثال "مهدی" درباره بندرعباس بنویسند: "شهری که با بهترین موقعیت اقتصادی فاضلابشو توی دریا میریزه، مکان‌های تفریحیش زیر خط فقره، هیچ کس نیس به دادش برسه."

نتیجه این هشتگ حتی اعتراض به تبعیض در میان شهرها و استان‌های کشور نیز بود؛ نیما درباره این موضوع توییت زد: "بندرعباس یه منبع درآمد برای پایتخته؛ هرچی اینجا هست رو برمیدارن برا جاهای دیگه. با این خط ساحلی و پتانسیلی که بندرعباس داره نباید شهر به این شکل و حال باشه."

غزل نیز کمبود زیرساخت‌ها در بندرعباس را بهانه کرد و نوشت: "در پایتخت اقتصادی کشور، حمل‌ونقل عمومی یک رویاست." تا به نوعی اعتراض خود را نسبت به تبعیض در توزیع منابع و ثروت در استان‌های کشور اعلام کند.

کد خبر 435355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.