۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
پاریس ۲۰۲۰؛ شهر دوچرخه‌ها

مقامات رسمی پایتخت فرانسه قصد دارند که تا پایان سال ۲۰۲۰ پاریس را به شهری دوستدار دوچرخه‌سواری تبدیل کنند و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش حمل‌ونقل عمومی و گسترش دوچرخه‌های اشتراکی، همچنین تلاش‌های گسترده مقامات ارشد و مسئولان شهری پاریس از سال ۲۰۱۵ که در راستای کاهش آلودگی هوا و به‌منظور تبدیل این شهر به پایتخت دوچرخه‌سواری فرانسه انجام گرفته، هنوز هم سیستم حمل‌ونقل مترو و پیاده‌راه‌ها نسبت به دوچرخه‌سواری از محبوبیت بیشتری در میان مردم پایتخت فرانسه برخوردار است. از سوی دیگر انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلوده کننده هوا به دنبال تردد بالای اتومبیل در خیابان‌ها همچنان پابرجاست، خیابان‌های شهر هنوز هم مملو از صدای بوق و دارای ترافیک سنگین است و تنها پنج درصد از ترددهای داخل شهری از طریق دوچرخه صورت می‌گیرد. حال آن‌که افزایش قابل‌توجه آلودگی هوا در این شهر حاکی از ضرورت جایگزینی شیوه‌های تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل موتری با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است.

با هدف کاهش میزان آلودگی هوا و رشد چند برابری استفاده از دوچرخه‌ها، شهردار پاریس یک برنامه بلندپروازانه برای احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری تندرو را آغاز کرده که قرار است بر اساس آن شبکه‌ای از مسیرهای دوطرفه با ایمنی کامل برای دوچرخه‌سواران در سراسر شهر احداث شود و تمام خیابان‌های اصلی آن را در برگیرد. البته با توجه به دور بودن محل کار بسیاری از شهروندان پاریس از محل زندگی آن‌ها، اجرای طرح مذکور با مخالفت‌های بسیاری مواجه شده است. با این حال، کاربران اولین مسیر دوچرخه‌سواری تندرو که اواخر سال ۲۰۱۷ افتتاح شده و مناطق غربی پایتخت فرانسه را در بر گرفته است از عملکرد آن رضایت کامل دارند. در این منطقه تنها یک مسیر به رفت و آمد وسایل حمل‌ونقل موتوری اختصاص یافته و مسیرهای دیگر برای دوچرخه‌سواری طراحی شده است. تمام رانندگانی که در این مسیر رفت و آمد می‌کنند از افزایش ترافیک و سختی تردد در آن شکایت دارند ولی دوچرخه‌سواران با بهره‌مندی از مسیرهایی حفاظت شده به راحتی می‌توانند از غرب و مناطق اطراف به مرکز شهر دسترسی پیدا کنند.

در طول سال‌های گذشته طراحی‌های شهری پاریس شاهد تغییرات بسیاری بوده است به‌طوری‌که بسیاری از خیابان‌های آن روی تردد وسایل حمل‌ونقل موتوری بسته شده و دوچرخه‌سواری ایمن جای آن‌ها را گرفته است. با این حال هنوز اجرای پروژه تبدیل پاریس به پایتخت دوچرخه‌سواری در کشور با موفقیت کامل مواجه نشده است و شهردار قصد دارد علاوه بر ایجاد یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه دوچرخه‌سوای تندرو تا پایان سال ۲۰۲۰، مبلغ هنگفتی را نیز در بخش به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه، خصوصاً دوچرخه‌های الکتریکی، همچنین ایجاد ۱۰ هزار فضای مخصوص پارک دوچرخه‌ها سرمایه‌گذاری کند. بنابراین علی‌رغم تلاش‌های گسترده مسئولان شهری، پایتخت فرانسه هنوز هم مسیری طولانی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در پیش رو دارد و شهردار آن متعهد شده است که با تمام قدرت، همه امکانات موجود را در راستای کاهش آلودگی هوای شهر به‌کار گیرد و بار دیگر پاریس را که تاریخچه‌ای غنی در زمینه طراحی شهری دارد، به الگویی برای تمام شهرهای جهان در ایجاد فضایی دوستدار مردم و نه خودروها تبدیل کند.

کد خبر 435353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.