۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
خواص دارویی گل ساعتی چیست؟

گل ساعتی دارای خواص بی‌شماری مانند کاهش استرس، تسکین التهاب، کاهش فشار خون و درمان بی‌خوابی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گل ساعتی، گل بسیار زیبایی است که به شکل ساعت است و با جود اینکه یک گیاه تزئینی به شمار می‌رود، اما خواص درمانی زیادی نیز دارد. گل ساعتی گیاهی چند ساله و بالا رونده است که دارای ساقه‌هایی نرم و برگ‌هایی به رنگ سبز با رگ برگ‌های عمیق است. این گیاه به رنگ‌های ارغوانی، سفید و قرمز دیده می‌شود است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی گل ساعتی می‌پردازیم:

کاهش استرس

گل ساعتی حاوی آلکالوئیدها و فیتوکمیکال هایی مانند کامفرول و کوئرستین است که به بهبود خلق و کاهش هورمون‌های استرس بدن کمک می‌کند. ترکیبات موجود در این گیاه بر گیرنده‌های مغز اثر می‌گذارد و استرس فرد را کاهش می‌دهد. از آنجایی که این گیاه می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ممکن است برای بعضی مشکلات مانند آسم، فشار خون بالا و بعضی بیماری‌های گوارشی که باعث تشدید استرس می‌شود، مفید باشد.

تسکین التهاب

آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌های موجود در گل ساعتی دارای خواص ضد التهابی است؛ بنابراین می‌تواند التهاباتی را که منجر به بیماری می‌شود، کاهش دهد. دمنوش گل ساعتی برای درمان آرتروز، بیماری‌های مفاصل، نقرس و بواسیر توصیه شده است. ترکیبات موجود در این گیاه می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف را نیز کاهش دهد.

کاهش فشار خون

نتایج پژوهش‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که عصاره گل ساعتی می‌تواند سطح یک آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش و سطح لیپیدهای اکسید شده را که از تجزیه مواد زائد به وجود می‌آید، کاهش دهد. علاوه بر این آلکالوئیدهای هارمان موجود در این گیاه می‌تواند به شل شدن عضلات و اتساع عروق کمک کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه می‌تواند ضربان قلب را تنظیم کند.

درمان بی‌خوابی

از آنجایی که گل ساعتی آرامبخش است، اضطراب و استرسی را که باعث بی‌خوابی می‌شود از بین می‌برد. ترکیب گل ساعتی و سنبل الطیب یکی از بهترین راهکارهای طبیعی درمان بی‌خوابی است؛ این ترکیب باعث می‌شود شما یک خواب طولانی و با کیفیت را در طول شب تجربه کنید.

کد خبر 435343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن نوعدوست IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 3
    خداقوت محتویات مفیدی بجامعه ارائه میدهید.ممنون