روزگار غم‌انگیز کودکان کار در بحران کرونا

کودکان کار در بحران کرونا بیکار نشده‌اند، ساعت کاری بسیاری از آنها از چهار ساعت به ۱۲ ساعت افزایش یافته اما آنها برای یافتن لقمه‌ای نان سلامتی‌شان را قربانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا کمر در سطل‌ها و پلاستیک‌های زباله خم شده و دنبال لقمه نانی می‌گردند، سلامتی‌شان اولویت چند دهمشان است، ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی کننده برای آنها معنایی ندارد چرا که به اعتقاد خودشان نانشان در همین زباله‌هاست؛ فرایند جمع آوری زباله همیشه به عنوان رفتاری خطرناک و شغلی کاذب محسوب می‌شود اما این روزها با توجه به بحران شیوع کرونا و بحران‌های اقتصادی موجود و افزایش قیمت‌ها، افراد زیادی به اینگونه مشاغل روی آورده و دردناک‌ترین بخش این ماجرا کاهش سن زباله گردها تا چهار سال است.

زباله‌گردها همواره مورد تهدید ابتلا به کرونا هستند و این در حالی است که نهادهای ذی ربط در این زمینه گویی این گروه از جامعه را فراموش کرده و تمهیدی برای حفظ آنها از ابتلا به کرونا نیندیشیده‌اند و این در حالی است که به گفته نوید مسائلی، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان طلوع مهر و دوستی تاکنون هشت نفر از کودکان کار در اصفهان مشکوک به کرونا هستند اما آنها پولی برای مراجعه به مراکز درمانی به منظور انجام تست کرونا و قتشخیص ابتلا به بیماری شان ندارند و همچنان با همان سرفه‌های خشک و تنگی نفس مجبورند به خیابان‌های شهر برگردند.

مرگ کودک کار اصفهانی مشکوک به کرونا

او اضافه می‌کند: تاکنون یک نفر از این کودکان که بیشترین علائم ابتلا به کرونا را داشت، جان باخت، مرگ تلخ کودکی که هیچ گاه کودکی نکرد و خیلی زود زیربار بیماری کرونا جان داد.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان می‌گوید: کرونا در بین کودکان کار زیاد است ولی با محرز شدن علائم نیز به دلایل مالی خانواده‌ها حاضر به گرفتن تست کرونا از فرزندان خود نیستند از همین رو کرونای هیچ کودک کاری از لحاظ داده‌های آزمایشگاهی تأیید نشده است.

او دلیل نگرفتن تست کرونا از کودکان کار را اینگونه روایت می‌کند: به دلیل اینکه اکثر کودکان کار را اتباع تشکیل می‌دهند و این‌ها غالباً تحت پوشش‌های بیمه‌ای نیستند با وجود داشتن علائم کرونا، خانواده‌های آنها به دلیل هزینه‌های گزاف درمان و تست کرونا حاضر نیستند کودکان خود را به مراکز درمانی ببرند.

مسائلی ادامه می‌دهد: وسایل و اقلام بهداشتی در ابتدای شیوع کرونا به صورت مکرر در اختیار کودکان کار قرار می‌گرفت ولی با عادی شدن عمومی اپیدمی کرونا در کشور دیگر اقلام بهداشتی و ضدعفونی در اختیار کودکان کار قرار نگرفت و حمایت‌های لازم به جز به مقدار کم از سوی معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان از سوی نهاد دولتی یا خصوصی دیگری صورت نمی‌گیرد.

کودکان کار ناقلان خاموش کرونا

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان اضافه می‌کند: باید از کودکان کار تست کرونا گرفته شود زیرا آنها مجبور هستند با وجود شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور به دست فروشی و کار مشغول باشند و می‌توانند ناقلان خاموش و بسیار خطرناکی بین مردم باشند.

او می‌افزاید: مردم به دلیل رعایت اصول بهداشتی حاضر به خرید اقلام کودکان کار نیستند که این امر موجب شده ساعات کاری کودکان کار از چهار ساعت به ساعات کاری چندین برابر این عدد تبدیل شود که این امر به منظور تأمین درآمد پایه و نیازهای معیشتی خانواده است و خطر ابتلا به کرونا را بین این قشر افزایش می‌دهد.

مسائلی در خصوص وضعیت یکی از کودکان کار مبتلا به کرونا تصریح می‌کند: چند روز پیش بود که یک کودک کار وقتی وارد سمن شد سرفه‌های شدیدی می‌کرد که وقتی ما از او پرسیدیم که چرا با وجود علائم مشکوک به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کند این گونه پاسخ داد" درآمد من و خانواده من در سطحی نیست که بتوانم هزینه بستری و حضور در مراکز درمانی را بدهم و به همین دلیل خانواده‌ام  با وجود بروز علائم کرونا من را به بیمارستان‌ نمی‌برند."

او همچنین از حمایت نکردن نهادهای مختلف از کودکانی که دچار بیماری هستند خبر می‌دهد و می‌گوید: در بین کودکان ما مواردی بوده است که کودک با بی‌توجهی خانواده به بحث درمان دچار فلج شدن در نیمی از بدن خود شده است که بعد از این اتفاق خانواده راضی شده‌اند که کودک را در پروسه درمانی قرار دهند و در مجموع خانواده‌ها چه در بحث کرونا و چه در بحث بروز بیماری‌های دیگر در کودکان خود بی توجه هستند.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان که از حمایت نکردن مسئولان از کودکان کار به شدت شاکی است ادامه می‌دهد: آئین نامه‌ای تحت عنوان حمایت از کودکان کار و خیابان‌ها وجود دارد که طی آن ۱۲ تا ۱۳ دستگاه دولتی به عنوان متولی بحث کودکان کار شناخته می‌شوند و وظایف هر دستگاه نیز در آن مشخص شده است، ولی متأسفانه هیچ دستگاهی برای حمایت از کودک کمک‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

او در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر جمع آوری ماسک توسط کودکان کار و شست و شو و فروش آنها به مردم اظهار می‌کند: این مورد در اصفهان گزارش نشده، مردم نباید در فضای مجازی  هر پیامی را که می‌بینند باور کنند و آن را بازنشر دهند چون در این موضوع خاص بازنشر آن ویدئو باعث شد یک دید منفی به کودک کار شکل بگیرد که این موضوع باعث فشار حداکثری بر این قشر شد.

تست رایگان کرونا برای کودکان کار دارای علامت

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص دریافت تست کرونا از کودکان کار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قطعاً از افرادی که علائم بیماری کرونا داشته باشند و این علائم از سوی پزشک تأیید شود تست کرونا گرفته می‌شود که این تست رایگان در مراکز جامع سلامت و بیمارستان امین گرفته می‌شود.

او ادامه می‌دهد: کسی که تست کرونا می‌دهد و جواب تست آن مثبت می‌شود می‌تواند در بیمارستان امین بستری شود.

کودکان کار مبتلا به کرونا تحت پوشش بهزیستی نیستند

همچنین مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان در خصوص ابتلای کودکان کار اصفهان به کرونا می‌گوید: کودکان کار مبتلا و فوتی کرونا تحت پوشش بهزیستی نیستند، ما به سمن‌هایی که از ما مجوز دارند مانند مؤسسه "سرمد" از همان اسفندماه اقلام بهداشتی و بسته‌های غذایی ارائه کرده تا در بین ۱۱۱ کودک کار تحت پوشش خود توزیع کند.

او اضافه می‌کند: در بین ۲۸۰ کودک و نوجوان تحت پوشش مراکز شبانه روزی ما نیز هیچ مورد ابتلا و مشکوکی گزارش نشده است.

ناجی تصریح می‌کند: گزارش‌های موجود برای سمن‌هایی است که زیر نظر سایر نهادها هستند و کار تخصصی این حوزه را انجام نمی‌دهند و زیر نظر دستگاه‌هایی هستند که فقط برای سمن‌ها مجوز صادر می‌کنند و مراکزی که زیر نظر ما هستند به دلیل اینکه پروتکل‌های بهداشتی کشوری دارند و اقلام بهداشتی به شکل مشخص و یکدست توزیع می‌شود این موارد دیده نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز زیر نظر ما به صورت آنلاین چک می‌شود و هر مرکز ما یکسری پروتکل‌های بهداشتی خاص خود را دارد و این گزارش که در اختیار شما است تجربیات خودشان است.

کد خبر 435330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.