درخواست ممنوعیت پخش فیلم های کره ای در صحن مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

چهارشنبه ۱ مرداد

زنگنه: به دلیل بی کفایتی مجلس دهم اختیارات نظارتی و تقنینی مجلس کاهش پیدا کرده بود

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: منشأ مسائل امروز در حوزه تورم و ارز و مسائل این چنینی چیست؟ هر چند عده‌ای مصر هستند تا بخش اعظمی از مشکلات کشور را به تحریم‌ها وابسته کنند ولی مشکل جای دیگری است. امروزه یک عقل واحد اقتصادی در کشور وجود ندارد. برای مثال آقایان تصمیم می‌گیرند بازار سرمایه را تقویت کنند ولی نمی‌دانند که تقویت بازار سرمایه موجب رشد بازارهای موازی در حوزه مسکن، ارز، طلا و غیره می‌شود.

وی افزود: اصرار دولت بر ارز ۴۲۰۰ تومانی علیرغم نظرات کارشناسان موجب تعجب بود. تصمیمات خلق الساعه دولت در حوزه صادرات از جمله تصمیم اخیر درباره ایجاد یک فرصت برای بازگرداندن ارز صادراتی و یا عدم امکان تهاتر ارز صادراتی با واردات از جمله دلایلی است که ارز را تا قیمت ۲۶ هزار تومان افزایش داد.

زنگنه در ادامه ادعا کرد: عجیب‌تر این است که در این شرایط که از دولت انتظار می‌رود تصمیمات مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اتخاذ کند گویا عزمی وجود دارد که تمامی راه‌های رشد و تعالی و رشد اقتصادی کشور سد شود.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد: چرا باید در این شرایط صادرات بنزین به افغانستان انجام نشود و یا در زمانی که محصولی مانند زعفران می‌تواند سالیانه تا شش دهم میلیارد دلار ارز وارد کشور کند چگونه است که بنده و برخی نمایندگان دو ماه و نیمی است که به دنبال رفع این مشکل هستیم ولی هیچ عزمی در وزارت خانه مربوطه وجود ندارد.

زنگنه عنوان کرد: درباره رفع این مشکلات دو پیشنهاد دارم که در این خصوص موضوع مورد توجه بازگشت اختیارات تقنینی و نظارتی مجلس است به دلیل بی کفایتی مجلس دهم و دلایل دیگر حوزه اختیارات مجلس در نظارت و تقنین کاهش پیدا کرده بود این موضوع باید بازگردد. موضوع دارای اهمیت دیگر داشتن دیوان محاسباتی قوی است دیوان محاسبات مهمترین رکن نظارتی مجلس است نگذاریم دیوان محاسبات درگیر مسائل سیاسی بشود. امروزه نمایندگان با رأی دادن به فردی امین می‌تواند دیوان محاسبات را در مسیر اصلی خود قرار دهند نگذاریم دیگران از خارج مجلس بر نمایندگان نقش آفرینی کنند.

بانک‌های کره جنوبی هفت میلیارد دلار ایران را آزادسازی نمی‌کنند

عباس مقتدایی در تذکری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس گفت: هفت میلیارد دلار از اموال ملت ایران که ناشی از فروش نفت بوده مدت‌هاست در بانک‌های کره جنوبی است و رها نمی‌شود، اکنون که مردم نیاز به این پول دارند دولت کره به مسئولیتش عمل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه فعالیت‌های وزارت خارجه هم نتیجه لازم را نداده و بانک مرکزی نتوانسته حقوق ملت را احقاق کند. چرا رئیس جمهور شخصاً به این موضوع ورود نمی‌کند؟ در حالی که هفت میلیارد دلار بسیار بیشتر از مبلغی است که در مراحل اولیه برجام قرار بود دریافت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: دولت کره جنوبی بداند ما از شرایط سخت می‌گذریم ولی در حافظه تاریخی ملت خواهد ماند که چه کسانی در شرایط ویژه بد عهدی کردند. اگر در روزهای آینده به سرعت عمل نشود و پول مشروع ما آزاد نشود موج تحریم کالاهای کره‌ای را رقم می‌زنیم.

مقتدایی ادامه داد: امیدوارم به آن نقطه نرسیم زیرا بنای ما بر روابط و تعاملات دو و چند جانبه با کشورهاست. البته حقوق بین‌الملل به ما اجازه این پیگیری را می‌دهد لذا دستگاه‌های مرتبط باید در این زمینه اقدام کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین خواستار توقف پخش برنامه‌های ساخته شده توسط کره جنوبی در صدا و سیما شد.

موسوی لارگانی: شایسته نیست مجلس دهم را بی کفایت بخوانیم

سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی صبح چهارشنبه در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آئین نامه داخلی مجلس خطاب به محسن زنگنه اظهار کرد: آقای زنگنه در نطق خود لفظی به کار بردند که حقیقتاً شایسته نیست چنین مطالبی از تریبون مجلس خطاب به نمایندگان مطرح شود. ایشان مجلس دهم را بی کفایت خواندند و بی کفایتی مجلس دهم توهین بزرگی به نمایندگان مجلس دهم است.

وی در ادامه اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس دهم در مجلس یازدهم حضور دارند و به کار بردن این لفظ برای مجلس دهم غیر قابل قبول است. شاید مجلس دهم در یک قانون مشخص یا برخی از نظارت‌ها کوتاهی کرده باشد اما باید صراحتاً به این نکته اشاره شود اینکه ما لفظ کلی به کار ببریم و مجلس که امام بزرگوار آن را عصاره فضائل ملت خواندند این گونه مورد خطاب قرار دهیم امری ناشایست است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: بنده خود نیز انتقاداتی به عملکرد مجلس دهم دارم اما اینکه کلیت مجلس دهم را زیر سوال ببریم اشتباه است. در مجلس دهم نمایندگان انقلابی حضور داشته و کارهای بزرگی انجام شده است این شایسته نیست که ما این مجلس دهم را بی کفایت بخوانیم.

یکشنبه ۲۹ شهریور

انتقاد شهریاری از ارائه آمار ۲۵ میلیون درگیر با کرونا

حسین علی شهریاری در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به گذشت پنج سال است از برجام و وعده‌های داده شده مبنی بر حل مشکلات اقتصادی تورم و گرانی‌های بازار پس از آن تاکید کرد که مسئولان متأسفانه به این مسائل توجه نکردند که کدخدا مشکلات را حل نخواهد کرد.

وی با انتقاد از رویکرد سیاست خارجی دولت دوازدهم مدعی شد که «بیش از یک سال و نیم است که دو نیروی نظامی گروگان گرفته شده‌اند» و خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف! اگر فرزند شما گروگان گرفته می‌شد این طور برخورد می‌کردید؟

نماینده مردم زاهدان در مجلس در ادامه نطق خود با اشاره به وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران گفت: دو سال قبل در این مجلس گفتم که اگر دولت کاری نکند مردم به خاطر فقر و فشار روزی به مجلس و خانه ملت آمده و ما را بیرون می‌کند. خیلی زمان نمی‌برد. چرا چشم و گوش بسته عمل می‌کنید؟

شهریاری هم چنین نسبت به پرداخت مطالبات کادر بهداشتی و درمانی در شرایط کرونایی هشدار داد و گفت: چرا به فکر کادر بهداشتی و درمانی نیستید؟ چرا به فکر تزریق پول به اقتصاد از طریق جهش تولید نیستید؟ مطالبات کادر بهداشتی و درمانی و مدافعان سلامت پرداخت نشده‌اند. قرار بر این بود به پرسنل‌های شرکتی تسهیلات ارائه شود که نشده است. این روزها گرانی غوغا می‌کند. قیمت دلار سر به فلک کشیده، چه کسی می‌تواند تخم مرغ ۱۵۰۰ تومانی بخرد؟ امیدوارم دولتمردان به خودشان بیایند و قبل از اینکه مردم با آنها برخورد کنند امور را اصلاح کنند.

وی با انتقاد از طرح آمار تخمینی و بدون سند توسط مسؤولان گفت: چرا مسأله‌ای را که از آن اطلاع واقعی ندارید عنوان می‌کنید؟ اگر آمار ۲۵ میلیون درگیر با کرونا صحت داشت ما باید هم اکنون ۷ میلیون بیمار بستری داشتیم که نداریم.

وی در پایان نطق خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست که در خصوص آمار ارائه شده توسط رئیس جمهور موضع‌گیری و آن را اصلاح کند.

نماینده اصفهان: برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟

مهدی طغیانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در مورد افزایش قیمت ارز هشدار داد و گفت: یکی از مسائل آزار دهنده این کشور افزایش مستمر نرخ ارز در بازار است تلاش‌های ما در کمیسیون و دعوت از مسؤولان مختلف همچنان به نتیجه نرسیده است چرا که دولت برنامه‌ای برای مدیریت بازار ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت ۵ سال پیش، ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه نمی‌کرد و ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور نابود نمی‌شد امروز این مشکلات را نداشتیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاده‌های کشاورزی ما نیازمند ارز است، گفت: هم اکنون در تأمین بسیاری از کالاهای اساسی مشکل داریم و در آینده در تأمین نیازهای اساسی کشور با مشکل مواجه خواهیم شد. به نظرم فقط باید یک خواسته از دولت داشته باشیم و آن را از طرف مردم مطرح کنیم. که برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟

طغیانی در پایان گفت: ما ابتدا باید از دولت در این زمینه برنامه بخواهیم تا بتوانیم به خوبی نظارت کنیم و اگر قسمتی از برنامه اجرایی نشد ابزار نظارتی را به کار ببریم. هم اکنون وضعیت ارز بسیار نگران کننده است.

آصفری: سوال از رئیس جمهور در دستور کار قرار گیرد

محمد حسن آصفری در جلسه علنی یک شنبه در تذکری اظهار کرد: طبق ماده ۲۱۰ آئین نامه داخلی و بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سوال کنند باید سوال و یا سوالات خود را روشن و مشخص امضا کرده و به رئیس مجلس بدهند. هفته گذشته ۱۹۵ نماینده ۵ سوال اساسی در حوزه مسائل اقتصادی کشور به هیأت رئیسه تحویل دادند.

وی افزود: نمایندگان درباره مسائل کشور به ویژه بالا رفتن قیمت دلار سوالاتی مطرح کردند که امروز دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده است. سوالات همچنین درباره علت افزایش قیمت طلا و کالاهای مورد نیاز مردم بوده است. در حالی این سوال تحویل هیأت رئیسه داده شده که امروز ۱۳ دستور کار داریم ۱۲ مورد مربوط به رأی‌گیری برای مجامع و شوراها است درست است که مجلس باید روال عادی کار خود را طی کند اما یکی از کارها هم سوال از رئیس جمهور می‌باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم مجلس انقلابی است که قرار است بر خط حرکت کند، امروز مردم نسبت به مشکلات اقتصادی و تورم و ناکارآمدی دولت گلایه مند هستند دولتمردان باید نسبت به این گرانی‌ها و افزایش قیمت دلار و طلا پاسخگو باشند. لذا درخواست ما این است سوال نمایندگان از رئیس جمهور در دستور کار قرار گیرد.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۲۹ شهریور

نصرالله پژمان فر به رئیس جمهور و وزرای کار، ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور: لزوم پرداخت حق بیمه بیکاری توسط سازمان تأمین اجتماعی با داشتن ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه با توجه به ابطال شرط داشتن اشتغال یک ساله توسط دیوان عدالت اداری، نظارت و رسیدگی بر افزایش قیمت و کاهش حجم بسته‌های اینترنت، ارائه راهکار جدی در خصوص ممیزی کتاب و مسائل فرهنگی، تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی کشور و انتقال خون به کارمندان دامپزشکی کشور و سازمان زندان‌ها، لزوم اصلاح لوگوی جدید سازمان ثبت احوال کشور در راستای التزام به سیاست‌های کلی جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری، به وزیر علوم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: رسیدگی به مسائل دانشگاه فردوسی مشهد و حواشی پیش آمده پیرامون حریم فیزیکی این دانشگاه، لزوم تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتن اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و صدا و سیما و الزام دولت برای تخصص اعتبار در چارچوب لوایح بودجه سنواتی.

عباس گلرو به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جمهور: لزوم ادغام نهاد کتابخانه ها با وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از تولید کنندگان.

گلرو، سید نظام‌الدین موسوی، نادری به رئیس جمهور: لزوم حمایت دولت از شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما.

زهره الاهیان و ۳۲ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم مشخص کردن نحوه هزینه کرد یک میلیارد یورو استقراضی از صندوق توسعه ملی در شرایط بحران کرونا و میزان اختصاص این اعتبار به وزارت بهداشت.

مهدی عسگری به وزیر امور خارجه: لزوم تسریع در اتخاذ استراتژی مناسب اقتصادی با توجه به شرایط تحریمی و ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی با توجه به شرایط جنگ اقتصادی.

مهدی روشنفکر به وزیر کشاورزی: لزوم اقدام و توجه بیشتر به موضوع آتش سوزی جنگل‌های زاگرس، بویراحمد و دنا.

سید جلیل میرمحمدی میبدی و ۵۳ نفر از نمایندگان به وزرای بهداشت و کار و وزیر کشور: لزوم مشخص نمودن علل و عاملان دولتی، عمومی و شخصی حادثه آتش سوزی کلینیک سینا اطهر و اعلام مستمر اقدامات انجام شده به مردم.

کد خبر 435316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قلندر IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 1
    احسنت فیلم کره‌ای حال به هم زنه.#