۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
توسعه روابط تهران و باکو

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو، هدف و اولویت اصلی ماموریت کاری من است.

به گزارش ایمنا، عباس موسوی روز پنجشنبه قبل از اعزام به محل مأموریت خود، در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه کشور و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بسط و توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه نقش مهمی در آینده روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران با این کشورها خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این راستا استان‌های همجوار و مرزی کشورمان، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در توسعه چنین روابطی دارند و آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مناسب تجاری، اقتصادی و صنعتی می‌تواند نقش ویژه ای در این زمینه ایفا کند.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ظرفیت‌های بالای آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: این استان نه تنها برای منطقه شمال غرب کشور، بلکه برای کل ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در مسیر توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان بسیار فراتر از جایگاه کنونی نقش آفرین باشد.

موسوی اشتراکات زبانی و دینی با جمهوری آذربایجان، روابط بسیار قدیمی و نقش ترانزیتی تبریز را از دلایل و عوامل تأثیرگذار آذربایجان شرقی بر روابط سیاسی و اقتصادی تهران - باکو دانست و ادامه داد: برای تحقق اهداف اقتصادی و کلان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جمهوری آذربایجان، باید تلاش‌های خود را بیش از پیش کرده و علاوه بر مدیران و مسئولان دولتی، باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز در این رابطه بهره برد.

وی توسعه مراودات فرهنگی، دانشگاهی و علمی را از دیگر اولویت‌های توسعه روابط ایران با جمهوری آذربایجان برشمرد و گفت: تبادل استاد و دانشجو و برگزاری همایش‌های دوجانبه می‌تواند در توسعه و گسترش چنین روابطی در دستور کار قرار بگیرد.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد رویکردهای جدید سفارت ایران در باکو بر مسائل اقتصادی استوار خواهد بود، افزود: در این راستا علاقمندم برای حضور هیئت‌های اقتصادی بین تبریز و باکو تلاش کرده و زمینه‌های توسعه روابط را فراهم کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه گذاران ایرانی حضوری چشم گیر در جمهوری آذربایجان دارند، یادآوری کرد: باید تلاش شود سرمایه گذاران آذربایجانی نیز در به همان میزان در ایران و آذربایجان شرقی حضوری مؤثر داشته باشند.

به گزارش ایمنا، سیدعباس موسوی، سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حکمی به عنوان سفیر جدید در جمهوری آذربایجان منصوب شده و قرار است تا شهریورماه در سمت سخنگویی انجام وظیفه کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 435243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.