وظیفه حراست از الوند بر عهده ماست

عضو شورای شهر همدان گفت: کوهستان الوند عرصه ساخت و سازهای فراوان و ایجاد معابر مختلف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضوان سلماسی در صفحه اینستاگرام خود با اشتراک تصویری از جان پناه اسپیدکمر نوشت: "این جان پناه در کوه‌های تهران روی یالی به همین نام در رخ جنوبی قله توچال و در ارتفاع دو هزار و ۹۶۰ متری قرار داشته و نخستین جان‌پناه یا پناهگاه کوه‌نوردی ایران است که به دست کوهنوردان ساخته شده و به همین علت ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.

در بعضی از برنامه‌های کوهنوردی که داشتم از این جان پناه استفاده کردم و خاطرات خوب و لذت بخشی را از آن به یادگار دارم.

امروز در بسیاری از کوهستان‌های ایران جان پناه یا پناهگاه‌هایی احداث شده است اما چندی است که سیاست کلان در کوهنوردی دنیا به عدم ایجاد سازه‌های مختلف در کوهستان‌ها گرایش پیدا کرده تا طبیعت بکر و دست نخورده کوهستان که خود مایه حیات و زندگی نوع بشر است از گزند آسیب‌های ناشی از مداخلات در محیط زیست کوهستان که گاهی هم بی‌برنامه و بی‌مطالعه صورت می‌گیرد مصون بماند.

کوهستان این ثروت عظیم الهی که امروز به نسل ما به امانت سپرده شده باید با کمترین آسیب به دست آیندگان برسد. هر سانتیمتر از خاک آن و هر گیاه و جانداری که در آن زندگی می‌کند ارزشمند بوده و وظیفه حفظ و نگهداری آن بر دوش تک تک ماست.

اما بسیار شاهد دست اندازی‌ها و ساخت و سازهای فراوان و به بهانه‌های مختلف در کوهستان‌های ایران هستیم که بسیاری از این مداخلات به بهانه‌های مختلف و اغلب در راستای ایجاد بهره برای تعداد اندکی در مقابل کل جامعه می‌شود.

کوهستان الوند هم از این ماجرا بی نصیب نمانده و عرصه ساخت و سازهای فراوان و ایجاد معابر مختلف در خود شده است.

امیدوارم به این اندیشه برسیم که با ورود بی‌مطالعه در کوهستان و دست اندازی و ایجاد سازه‌های مختلف در آن و عدم توجه به ظرفیت حضور در کوهستان در آینده نزدیک حتی بهره‌های خصوصی را هم تحت الشعاع قرار می‌دهیم چه برسد به منافع عمومی مردم از محیط زیست کوهستان؛ الوند ودیعه‌ای است که وظیفه حراست آن بر عهده ماست! "

کد خبر 435233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.