مدرسه سازی باید به گفتمان ملی در جامعه تبدیل شود

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برنامه گفت و گوی هفته در استان‌ها با حضور مدیران سایر دستگاه های استانی در راستای آشنایی بیشتر این مدیران با آموزش وپرورش برگزار شود، گفت: مدیران کل آموزش‌وپرورش استان ها از همه وضعیت مجموعه خود تا دورترین مدرسه استان به‌طور لحظه‌ای باخبر باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزش‌وپرورش و مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به پایان سال تحصیلی، اظهار کرد: حداکثر فرصت باقی‌مانده تا افتتاح سال تحصیلی جدید ۴۵ روز است؛ و مدیران کل باید به‌طور لحظه‌ای از همه شرایط آموزش‌وپرورش استان خبر داشته باشند. از شبکه‌ای که از طریق آن می‌توانیم به‌صورت مجازی با همه سطوح همکاران ارتباط برقرار کرد؛ بنابراین ضرورت ارتباط استان با مناطق، مناطق با مدیران و مدیران با معلمان لازم و ضروری است تا بتوانیم به یکدیگر مسائل و مشکلات را انتقال و برای حل آن‌ها چاره‌جویی کنیم.

وی گفت: مداخله برای خلق ارزش یکی از ویژگی‌های مدیران کارآمد است این‌که چگونه می‌توانیم با مداخله ارزش بیشتری خلق کنیم نشان می‌دهد که مدیر توانمندتری هستیم. مدیران ما، منابع، مشکلات، بودجه و سایر پارامترهای مدیریتی را در اختیار دارند لذا باید با بهره گیری شایسته از این منابع ارزش‌های جدیدی را خلق کنند.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه این جلسات نباید به گزارش‌های عملکرد خلاصه شود، افزود: حضور ما در چنین جلساتی گفتگو برای داشتن مدارس بهتر، باکیفیت‌تر و پوشش تحصیلی بیشتر است برای اینکه مطمئن شویم ساخت مدارس ما چقدر هوشمندانه‌تر و باکیفیت‌تر شده است و آیا این مدارس نیازمندی‌های معلم، دانش‌آموز و خانواده‌ها را جواب می‌دهد؛ لذا باید تمام همت ما در این جلسات بر این باشد که به دیدگاه روشنی در مورد مدرسه‌سازی برسیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه باید در حوزه تحت مدیریت خود اطلاعات کامل و دقیق داشته باشیم، اظهار کرد: باید وضعیت جغرافیایی و اطلاعات مدرسه و اینکه با چه شرایطی در حال بهره‌برداری است داشته باشیم؛ لذا مقدمه مدیریت داشتن اطلاعات است و هرچقدر این اطلاعات تفصیلی‌تر و دقیق‌تر باشد می‌توان مدیریت بهتری کرد.

وی با تاکید بر اینکه در طرح آجر به آجر انتظار شنیدن گزارش جلسات را نداریم، گفت: مهم این است که چه‌کاری روی داده است لذا ما به دنبال نتیجه و دستاورد هستیم؛ بنابراین مدیران باید به‌طور مداوم تحقق هدف را پیگیری نمایند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: احساس جلو رفتن و پیش رفتن انرژی ما را زیاد می‌کند لذا باید برای فعالیت‌هایمان هدف‌گذاری کنیم و در این مسیر مدام خود را ارزیابی کنیم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه این موضوع در سازمان نوسازی مدارس دنبال شده است، گفت: در سال گذشته برای مدارس با بخاری‌های غیراستاندارد یا مدارس خشتی و گلی هدف‌گذاری انجام شد و باعث شد که به این اهداف برسیم؛ لذا هدف‌گذاری دقیق و تلاش در جهت رسیدن به این اهداف را باید دقیقاً در نظر داشته باشیم.

وی گفت: از مدیران انتظار دارم که در سخنان خود شرایط موجود را ارائه دهند، اینکه چه اهدافی را پیگیری می‌کنند را بیان کرده و راه‌های رسیدن به این اهداف را بیان کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح آجر به آجر، اظهار کرد: هدف از ارائه این طرح این بوده تا توجه مردم به مدرسه‌سازی جلب شود. مردم مراقب مدرسه و نگران مدرسه‌سازی باشند و خود را در ساخت مدرسه سهیم بدانند و دغدغه ساخته‌شدن مدارس را داشته باشند. برای آموزش‌وپرورش مهم است که بدنه اجتماعی جامعه را چطور می‌توان با مدرسه‌سازی آشنا کرد و آن را به گفتمانی در جامعه تبدیل کرد.

حاجی میرزایی بابیان اینکه خلاقیت‌های استان‌ها در زمینه طرح آجر به آجر باید وجود داشته باشد، گفت: هدف مشخص است و هرکسی که می‌تواند شیوه‌ای را برای رسیدن به این هدف انتخاب کند، لذا وجود روش‌های خلاقانه می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری دهد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: تفاوت سال تحصیلی پیش رو با سال‌های تحصیلی دیگر در این است که نقشه سال تحصیلی را در سال‌های گذشته می‌دانستیم اما امسال به دلیل تداوم ویروس کرونا در وضعیت ابهام و عدم قطعیت هستیم و باید روش‌های جدیدی را بکار بگیریم و برای اولین بار باید راه‌های نرفته را برویم. مسیر نرفته را نمی‌توانیم بدون هوشیاری طی کنیم لذا باید دقت کافی و برنامه‌ریزی لازم را برای آغاز سال تحصیلی داشته باشیم و از تجارب ماه‌های گذشته به‌خوبی استفاده کنیم.

کد خبر 435227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.