تفاوت کرونا در موج جدید همه گیری

اهمیت ماسک زدن در پیشگیری از کرونا، احتمال انتقال کرونا ویروس از طریق پشه‌ها، تفاوت کرونا در موج جدید همه گیری، افزایش احتمال سرطان با بیماری‌های لثه، نیاز بیماران کرونایی به فیزیوتراپی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزرات بهداشت اظهار کرد: تنها عامل افزایش آمار فوتی‌های کرونا در کشور از بین رفتن ترس مردم از این بیماری است.

وی اضافه کرد: در ابتدای شروع بیماری مردم ترسیدند و حضور در اجتماعات کاهش یافت، اما بعد از رد کردن پیک اول ترس مردم کاهش یافت و برگزاری مراسم ازدواج و عروسی بعد از ماه رمضان، برگزاری نماز عید فطر، همچنین برگزاری مهمانی‌ها در فضای سربسته و مسافرت‌ها موجب افزایش آمار کرونا و فوتی‌ها شد.

وی گفت: درباره مرگ کرونا هر رفتار اجتماعی درست یا نادرست که انجام دهیم، چهار تا شش هفته بعد نتیجه را خواهیم دید، بنابراین از بعد از ۱۵ فروردین با رعایت نکردن رفتارهای اجتماعی در خرداد و بازگشایی‌ها تعداد آمار مبتلایان ۵۰ درصد رشد داشته است.

حریرچی افزود: در دو ماهه تابستان اگر ماسک استفاده نشود و ویروس سرکوب نشود در فصل زمستان که فصل مطلوب ویروس پیچیده کرونا است، شرایط از اسفند و فروردین سخت‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تشویق استفاده از ماسک، مردم می‌توانند نذر ماسک داشته باشند و به دیگران ماسک بدهند.

کروناویروس از طریق پشه‌ها منتقل می‌شود؟

مطالعه جدید اثبات می‌کند که کرونا ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ از طریق پشه به انسان قابل انتقال نیست.

استفان هیگز سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کانزاس در این باره می‌گوید: سازمان بهداشت جهانی با قطعیت اعلام کرده بود که پشه‌ها نمی‌توانند ویروس را انتقال دهند، ما هم برای اولین بار در مطالعه خود به داده‌های قطعی در حمایت از این تئوری دست یافتیم.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد ویروس قادر به تکثیر در سه گونه پشه موسوم به Aedes aegypti، Aedes albopictus و Culex quinquefasciatus نبوده است، بنابراین نمی‌تواند به انسان‌ها هم انتقال یابد.

به گفته محققان برای انتقال ویروس از طریق پشه و نیش آن ویروس باید بتواند در پشه تکثیر یابد، مگس‌ها و پشه‌ها ظاهراً در برابر بیماری کشنده ویروس کرونا که جان افراد بسیار زیادی را در سراسر جهان به خطر انداخته مصون هستند.

تفاوت کرونا در موج جدید همه گیری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وضعیت بیماری کرونا در موج جدید با روزهای اول شیوع این بیماری در کشور متفاوت است.

عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه شرایط این دوره بیمارستان‌ها سخت‌تر از اسفند و فروردین است، افزود: در این دوره بخش زیادی از نیروها مبتلا شده و در استعلاجی هستند که باعث شده حجم کار سایر کارکنان بیشتر شود، بنابراین باید معاونت توسعه از روش‌های مختلف کمبود نیروی انسانی بیمارستان‌ها را جبران کنند.

وی با اشاره به تفاوت این مرحله از همه‌گیری کرونا با بحران آغاز همه گیری آن، گفت: ابتدای شیوع کرونا همه مسئولان و نیروهای داوطلب کمک کردند و پا به میدان گذاشتند، درست مانند زمان عملیات که شور و حال عجیبی جبهه را فرامی‌گرفت و پس از پایان عملیات جبهه دلگیر و ماندن در آن فضا سخت می‌شد، همبستگی موج اول کرونا نیز تداعی‌کننده شور و حال عملیات زمان جنگ بود، اما در این دوره به دلایل مختلفی ازجمله ابتلای بخشی از همکاران کار سخت‌تر و رویکرد مدیریتی مهم‌تر شده است.

وی با اشاره به مسائل جهانی و تأثیر آن بر کشور و همچنین فضای مجازی که همانند تیغ دو لبه عمل می‌کند، افزود: مهم‌ترین مسئله ما در بیمارستان‌ها و دانشگاه، کووید ۱۹ است و نباید با کوچک‌ترین مسئله‌ای وارد حاشیه شویم.

بیماری لثه با ریسک بالاتر سرطان همراه است

محققان پی بردند افراد مبتلا به بیماری‌های لثه در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به برخی انواع سرطان‌ها قرار دارند.

محققان عنوان می‌کنند برای پیشگیری از سرطان باید مسواک زد و مرتباً از نخ دندان استفاده کرد.

داده‌های دو مطالعه بلند مدت نشان می‌دهد سابقه بیماری لثه با افزایش ریسک سرطان معده تا ۵۲ درصد و سرطان گلو تا ۴۳ درصد مرتبط است.

همچنین طبق گزارش محققان افرادی که دو دندان یا تعداد بیشتری از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند در معرض ریسک بالا سرطان قرار دارند و این احتمال حدود ۳۳ درصد برای سرطان معده و ۴۲ درصد برای سرطان گلو وجود دارد.

مینگ یانگ سانگ سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید: شرکت کنندگان دارای سابقه بیماری‌های لثه و تعداد بیشتر دندان‌های از دست رفته در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به دو نوع سرطان دستگاه گوارش قرار دارند.

در این دو مطالعه داده‌های مربوط به بیش از ۹۸ هزار زن و ۴۹ هزار مرد مورد بررسی قرار گرفت و در طول مدت ۲۲ تا ۲۸ سال پیگیری وضعیت این افراد ۱۹۹ مورد ابتلاء به سرطان گلو و ۲۳۸ مورد سرطان معده ثبت شد،
در مجموع مشخص شد افراد دارای سابقه بیماری لثه ۵۹ درصد با ریسک بیشتر سرطان گلو مواجه بودند.

همچنین افراد مبتلا به بیماری لثه که هیچیک از دندان‌هایشان را از دست نداده بودند با افزایش ۵۰ درصدی خطر ابتلاء به سرطان معده روبرو بودند در حالی که این خطر در افرادی که یک دندان یا تعداد بیشتری از دندان‌هایشان را از دست داده بودند ۶۸ درصد بود.

به گفته سانگ التهاب ناشی از بیماری لثه، یک فاکتور افزایش دهنده خطر سرطان است، همچنین این امکان هم وجود دارد که بهداشت بد دهان موجب افزایش رشد باکتری‌ها در دهان و لثه‌ها شود که در ابتلاء به سرطان نقش دارند.

به گفته محققان هرچقدر طول مدت ابتلاء به بیماری لثه در افراد بیشتر باشد احتمال ابتلاء به سرطان در آن‌ها افزایش خواهد یافت.

کدام بیماران کرونایی فیزیوتراپی نیاز دارند؟

پرهام پارسا نژاد، نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اهمیت فیزیوتراپی بیماران کرونایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: فیزیوتراپی بیماران کرونایی سن و سال نمی‌شناسد.

وی تصریح کرد: یکی از گروه‌هایی که در ایام کرونا به شدت درگیر بیماران بستری می‌شوند، فیزیوتراپیست‌ها هستند.

وی با اشاره به عارضه‌های گوناگونی که بیمار کرونایی را درگیر می‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین عوارض کرونا عارضه تنفسی است که باعث می‌شود تنفس بیماران دشوار شود.

پارسا نژاد با تاکید بر اهمیت خدمات فیزیوتراپیست‌ها به بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، تصریح کرد: در پنج ماه گذشته فیزیوتراپیست‌ها در بخش‌های ویژه نزدیک. تر از هر شخص دیگری به بیماران کرونایی بودند.

وی با اشاره به ابتلای ۴۰ نفر از همکاران فیزیوتراپیست و فوت یک فیزیوتراپیست بر اثر کرونا، گفت: واقعیت این است که فیزیوتراپی در عرصه‌های مختلف نظام سلامت نقش مهمی دارد که مغفول مانده است.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: بیماران کرونایی با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر به خدمات فیزیوتراپی نیاز دارند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت بعد از ابتلاء به کرونا، عوارض به جا مانده از بیماری است، خصوصاً ضعف جسمانی که باعث می‌شود فعالیت‌های روزمره افراد دچار اختلال شود و این افراد می‌توانند با تمرین درمانی در منزل به شرایط عادی برسند.

کد خبر 435226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.