خوردن شکلات به سلامت قلب کمک می‌کند

تاثیر بی نظیر کلم درمقابله با ویروس کرونا، خواص درمانی گردو، شکلات راز سلامتی قلب، چاقی اصلی ترین عامل بلوغ زودرس در کودکان و خوراکی‌های مفید برای تقویت ریه‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا ماه‌ها است که با ظهور ناگهانی خود زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، همه دولت‌های درگیر با این مسئله، سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از متخصصان دنیا به دنبال کشف راه‌های درمان و یا مقابله با این ویروس هستند. تاکنون راه‌های مختلفی برای درمان یا کاهش اثرات ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا از سوی متخصصان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. در این میان تغذیه مناسب به عنوان یکی از کارآمدترین راهکارها در پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا بیان شده است. به تازگی در مطالعه‌ای جدید دانشمندان دریافتند کلم می‌تواند در مقابله با ویروس کرونا مفید باشد. این تحقیق توسط محققان دانشگاه دانشگاه مونپلیه فرانسه انجام شد که طی آن مشخص شد کلم، خیار و کیمچی می‌توانند در ایجاد مقاومت در برابر ویروس مفید باشند. در تحقیقاتی که دانشمندان این دانشگاه انجام دادند مشخص شد میزان مرگ و میر بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا در کشورهای مختلف با توجه به رژیم غذایی متفاوت بوده است. بر اساس این مطالعه کشورهایی مانند بلغارستان، یونان و رومانی به دلیل محبوبیت کلم، کمترین میزان مرگ و میر را داشته‌اند. درک این تفاوت‌ها می‌تواند به کنترل بیماری‌های همه گیر کمک کند. اگرچه مقایسه سیستم‌های بهداشتی و گزارش آمار مرگ و میر در کشورهای مختلف دشوار است، اما در سه کشور مذکور میزان جان باختگان ویروس کرونا بسیار کم بوده است. کلم به دلیل دارا بودن ویتامین ث، ب ۶، ویتامین آ، کلسیم، منیزیم و آهن، خاصیت دفاعی بالایی دارد.

چاقی اصلی ترین عامل بلوغ زودرس در کودکان

کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی مرکز بهداشت قم با اشاره این‌که چاقی اصلی‌ترین علت بلوغ زودرس در کودکان است، اظهار کرد: هورمون لپتین در افراد چاق ترشح می‌شود و این هورمون به‌صورت غیرمستقیم کودکان را وارد بلوغ زودرس می‌کند. کودکان چاق نسبت به هم سن و سالان خود بیشتر در معرض بلوغ زودرس هستند.

میلاد پیروزمند افزود: بلوغ در پسران باید بین سنین ۹ تا ۱۱ سال و در دختران بین سنین ۸ تا ۱۰ سال آغاز شود و چنانچه علائم بلوغ زودتر از این سن در کودکان بروز کند، اصطلاحاً بلوغ زودرس گفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه، به‌صورت کلی حدود ۱۵ درصد کودکان و ۳۵ درصد کودکان چاق در معرض بلوغ زودرس قرار دارند، تصریح کرد: بلوغ زودرس موجب کوتاهی قد می‌شود، آلودگی‌های محیطی، ظروف پلاستیکی و مصرف شیرینی از دیگر عوامل بروز بلوغ زودرس می‌باشد.

وی با تاکید بر اصلاح الگوی تغذیه‌ای در کودکان، گفت: باید از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم در مواد غذایی، از قند، شکر و چربی‌های مضر استفاده نکنند. اگر طبع نوزاد که ازشش ماهگی شروع به غذا خوردن می‌کند، با طعم شیرینی و چربی آشنا شود، در بزرگ‌سالی نیز الگوی تغذیه‌ای وی به همین روال پیش خواهد رفت.

کارشناس تغذیه با بیان این‌که استفاده از شیر و گوشت پرچرب موجب چاقی و گرفتگی عروق می‌شود، ادامه داد: چربی موجود در بال و کتف مرغ و همچنین چربی ترانس که در تنقلات از جمله چیپس و پفک و همچنین گوشت قرمز وجود دارد نیز می‌تواند باعث بلوغ زودرس شود.

وی با تاکید بر فعالیت بدنی، گفت: هر چه فعالیت بدنی در کودکان بیشتر باشد، علاوه بر این‌که از چاقی و بلوغ زودرس جلوگیری می‌شود، رشد قدی آن‌ها نیز خوب خواهد بود. کودکان باید روزانه حداقل یک ساعت و نیم و نوجوانان یک ساعت فعالیت بدنی از جمله ورزش دو، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری داشته باشند.

شکلات راز سلامتی قلب

خوردن شکلات حداقل یک‌بار در هفته رگ‌های خونی قلب را سالم نگه می‌دارد و دانشمندان معتقدند که محصولات شیرین نه‌تنها برای روح بلکه برای قلب نیز مفید هستند. تحقیقات کالج پزشکی بیلور در هوستون، تگزاس ایالات متحده نشان می‌دهد که خوردن شکلات، حداقل یک‌بار در هفته با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی همراه است. محقق این تحقیق، دکتر چایاکیت کریتاناوونگ گفت: " نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که شکلات به سالم نگه‌داشتن رگ‌های خونی قلب کمک می‌کند. "

وی افزود: "مطالعات بالینی گذشته نشان دادند که شکلات برای فشارخون و برای محافظت رگ‌های خونی مفید است. "محققان مطالعات پنج دهه گذشته را مورد بررسی قرار دادند و ارتباط بین مصرف شکلات و بیماری عروق کرونر و انسداد عروق کرونر را بررسی کردند. این تحلیل شامل ۶ مطالعه با ۳۳۶ هزار و ۲۸۹ شرکت‌کننده بود که مصرف شکلات را گزارش کردند. پیگیری تقریباً ۹ ساله نشان داد، در ۱۴ هزار و ۴۳ شرکت‌کننده بیماری عروق کرونر و ۴۶۶۷ حمله قلبی گزارش شد. در مقایسه با مصرف شکلات کمتر از یک‌بار در هفته، خوردن شکلات بیش از یک‌بار در هفته با هشت درصد کاهش خطر ابتلاء به بیماری عروق کرونر مرتبط بود. کریتاناوونگ، گفت: "شکلات حاوی مواد مغذی سالم برای قلب مانند فلاونوئیدها، متیل اکسانتین‌ها، پلی فنول‌ها و اسید استئاریک است که ممکن است باعث کاهش التهاب و افزایش کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول HDL) شود. " در این مطالعه که در نشریه اروپایی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق منتشرشده به نوع خاصی از شکلات و یا اندازه ایده آل مصرف شکلات اشاره نشده است. کریتاناوونگ، تاکید کرد: "شکلات برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر نویدبخش است، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چه مقدار و چه شکلاتی توصیه شود. " وی افزود: "به نظر می‌رسد مقادیر متوسطی از شکلات باعث محافظت از عروق کرونر می‌شود، اما به‌احتمال‌زیاد مقادیر زیاد سودمند نخواهد بود. " این محقق هشدار داد: "کالری، قند، شیر و چربی موجود در محصولات تجاری به‌ویژه برای افراد دیابتی و افراد چاق در زمان مصرف شکلات باید موردتوجه قرار گیرد. "

خوراکی‌های مفید برای تقویت ریه‌ها

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا با اشاره به اینکه تغذیه مطلوب در رشد و تکامل ارگان‌های تنفسی نقش اساسی دارد، اظهار کرد: برای بهبود عملکرد ریه‌ها، رژیم غذایی باید حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم کافی باشد.

هنگامه مهدوی نیا، اضافه کرد: سیستم تنفسی با عملکرد صحیح در بدن، اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها را فراهم می‌کند تا انرژی حاصل از درشت مغذی‌ها را دریافت و محصولات متابولیکی اضافی را دفع کند.

مهدوی نیا، تاکی دکرد: به طور کلی تغذیه سالم و متابولیسم مناسب مواد غذایی برای تشکیل، تکامل، رشد، بلوغ و محافظت از ریه‌ها و همچنین فرآیندهای مرتبط در طول زندگی ضروری است.

وی تصریح کرد: ریه‌ها، بدن را قادر می‌سازند که اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها برای متابولیسم را دریافت و دی اکسید کربن تولید شده را خارج کند.

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا، گفت: در بیماری‌های ریوی، باید انرژی کافی از طریق مواد غذایی در اختیار بدن قرار داده شود. رژیم غذایی حاوی کلسیم و فسفر (لبنیات)، منیزیم (مغزهای خوراکی) و پتاسیم کافی (موز منبع پتاسیم بوده) برای بهبود عملکرد ریه مناسب است.

مهدوی نیا، خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی دارای چربی امگا ۳ مانند ماهی سالمون، غذاهای با پروتیین بالا، مانند تخم مرغ، استفاده از پیاز، آویشن و زنجبیل برای بهبود عملکرد ریه مفید است؛ البته در صورتی که فرد به این مواد غذایی حساسیت نداشته باشد.

خواص درمانی گردو

گردو منبع غنی از مواد معدنی شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که اگر کلسترول خونتان بالاست، قلب تان بیمار است، و یا دغدغه لاغری رهایتان نمی‌کند، می‌توانید همین حالا به فکر خوردن گردو باشید. گردو منبع خوبی از تریپتوفان، یک اسید آمینه است که به ساخت ملاتونین و سروتونین کمک می‌کند. ملاتونین هورمونی است که منجر به تنظیم ساعت بدن و سیکل خواب و بیداری می‌شود. گردو منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و اسیدهای چرب غیر اشباع بخصوص آلفالینولنیک اسید و اسید چرب امگا ۳ است که منجر به کاهش سطح استرس می‌شود. ویتامین E موجود در گردو منجر به از بین بردن رادیکال‌های آزداد مضر می‌شود که در ایجاد زوال عقل موثرند. به طور کلی مصرف منظم گردو منجر به بهبود حافظه و سطح یادگیری می‌شود. یک مشت گردو یعنی تقریباً ۳۰ گرم گردو بی شک از پرخوری جلوگیری می‌کند به این خاطر که گردو سرشار از فیبر است و برای همین احساس سیری طولانی مدت ایجاد می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ به طور قابل توجهی می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. مصرف یک اونس گردو در روزانه خطر ابتلاء به این بیماری‌ها را تا ۴۰ درصد کم می‌کند. تحقیقات دیگری حاکی از آن است که مصرف روزانه دو اونس گردو به میزان قابل توجهی سبب بهبود جریان خون بدون ایجاد اضافه وزن می‌شود. گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده‌ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند. توجه داشته باشید با مصرف گردو ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین ب، پتاسیم، آهن، مس و روی نیز عایدتان می‌شود. ویتامین E موجود در گردو ویتامین جوانی است و چین و چروک را از پوست دور می‌کند. علاوه بر این گردو حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند؛ رادیکال‌هایی که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و باعث پیری آن‌ها می‌شوند.

کد خبر 435218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.