جلالی‌زاده: اساس تشکیل پارلمان فعالیت حزب است

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اساس تشکیل پارلمان فعالیت حزب است. در کشورهای توسعه یافته که دموکراسی در آنها نهادینه شده، احزاب فعالیت‌های سیاسی را برنامه‌ریزی می‌کنند و متناسب با اهدافی که برای مردم نیز روشن شده، مشارکت سیاسی را رقم می‌زنند.

جلال جلالی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد چگونگی فعالیت احزاب و نحوه حضور آنها در انتخابات‌، اظهار کرد: فقدان احزاب قدرتمند در ساختار سیاسی ایران یکی از موضوعاتی است که بارها به آن پرداخته شده است. سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره لزوم حزبی‌سازی انتخابات برای پاسخگو سازی نیز نکته‌ای است که جای بحث دارد.

وی افزود: بدون تردید اساس تشکیل پارلمان فعالیت حزب است. در کشورهای توسعه یافته که دموکراسی در آنها نهادینه شده، احزاب فعالیت‌های سیاسی را برنامه‌ریزی می‌کنند و متناسب با اهدافی که برای مردم نیز روشن شده، مشارکت سیاسی را رقم می‌زنند. احزاب مهمترین پایه مشارکت‌های سیاسی در انتخابات نیز لقب گرفته‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: در ایران فرآیند رقابت انتخابات و معرفی کاندیداهای آن، فردی یا جزیره‌ای یا با استفاده از وعده و وعید و البته نفوذ و دخالت برخی جریان‌های قدرتمند صورت می‌گیرد.

جلالی زاده ادامه داد: اصل این موضوع که حزبی‌سازی انتخابات منجر به بهبود پاسخگویی می‌شود نکته درستی است، اما اگر مبنا را پاسخگویی به مردم در نظر بگیریم در چنین شرایطی لازم است تا ابزار تأیید صلاحیت به شکل فعلی بر انتخابات اثر نگذارد. با روند فعلی بررسی صلاحیت‌ها اگر دبیرکل یک حزب رد صلاحیت شود، چگونه می‌توان با استفاده از احزاب، قدم در راه پاسخگو سازی گذاشت؟

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی احزاب بدین شکل است که آنها بر اساس برنامه‌های خود وارد انتخابات می‌شوند و می‌دانند باید در راستای وعده‌هایی که به مردم داده‌اند اقدامات لازم را انجام دهند. در این صورت اگر یک حزب پاسخگوی عملکرد خود نباشد در انتخابات بعدی مردم دیگر به کاندیدای آنها رأی نخواهند داد.

این فعال سیاسی ادامه داد: طبیعی است که احزاب تلاش می‌کنند برای پاسخگویی به مردم، ایده‌ها و وعده‌هایی را که مطرح کرده‌اند محقق سازند تا بار دیگر بتوانند در قدرت بمانند. این سیکل صحیحی از حزبی‌سازی انتخابات است که در سایر نقاط جهان اجرا می‌شود. به عبارت دیگر رد صلاحیت بر اساس میزان تحقق وعده‌های داده شده و از طریق مردم در دوره‌های بعدی انتخابات صورت می‌گیرد و احزاب مختلف نیز شانس رقابت برابر را دارند.

کد خبر 435179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.