احداث باغ کارگاه خاتم در منطقه ۱۵

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از احداث باغ کارگاه خاتم در منطقه ۱۵ خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر هنر خاتم‌کاری همانند سایر رشته‌های صنایع دستی با رکود و فراموشی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود قاسمی در جلسه هم‌اندیشی با موضوع رونق بازار و تولیدات خاتم منطقه ۱۵ اظهار کرد: هنر خاتم‌کاری یکی از مهمترین هنرهای دستی ایران بوده که ریشه‌ای عمیق در بطن هنرپرور اصفهان دارد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه خاتم‌کاری ارزش هنری فوق‌العاده زیادی دارد و سابقه آن به زمان‌های بسیار قدیم باز می‌گردد، اما همانند سایر رشته‌های صنایع دستی متأسفانه در سال‌های اخیر با رکود و فراموشی مواجه شده است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسات بررسی و مشارکت همه مسئولان ذی‌ربط و تلاشگران این عرصه برای رفع این معضل است.

وی از احداث باغ کارگاه خاتم در منطقه ۱۵ خبر داد و تاکید کرد: منطقه ۱۵ شهرداری در صدد است با همت هنرمندان این عرصه و یاری مسئولان ذیربط در جهت رونق بازار و تولیدات این هنر زیبا و غنی تمامی توان و تلاش خود را به کار گرفته و تا حد توان زمینه لازم را برای گسترش روز افزون آن فراهم کند.

سهم مهم خوراسگان در اعتلای صنایع دستی و هنرهای سنتی

«شیرین طغیانی» رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: شهر خوراسگان به یقین سهم مهمی در اعتلای صنایع دستی و هنرهای سنتی ایفا خواهد کرد.

وی گفت: شهر خوراسگان زادگاه هنرمندان بسیاری از قدیم‌الایام است و باید به عنوان یکی از مناطق خاتم نه تنها در استان اصفهان که شاید در سطح کشور شناخته شود.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تعداد زیادی از خاتم‌کاران هنرمند و پیشکسوت در منطقه ۱۵ حضور داشته و فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه به دلیل حضور واسطه‌ها آنگونه که باید برند سازی و پیشرفتی در این کار با ارزش دیده نمی‌شود، از این رو با پیگیری‌های شورای شهر و شهرداری منطقه و البته پیگیری هنرمندان مقرر شده محل مناسبی برای این رشته جهت هنرمندان و دوست داران آن اختصاص یابد و بتوانیم با همراهی و همکاری مسئولان ذیربط در راستای ارتقا اشتغال و معیشت خاتم کاران و همچنین برندسازی برای آنان گام‌های مهم را برداریم.

صنایع دستی عامل تأثیرگذار در اشتغال و تولید

در ادامه «عباس مقتدایی»، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: موضوع کارآفرینی در سطح استان اصفهان از موضوعات مهمی است که همه نهادها، دستگاه‌ها و جریان‌های فعال اصفهان باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

وی با تاکید بر حمایت از هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی، گفت: موضوع صنایع دستی و به خصوص خاتم کاری در شهرستان اصفهان و منطقه ۱۵ یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در اشتغال و تولید و همچنین افزایش درآمد کلی شهرستان و استان اصفهان تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمام نهادها از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر باید جهت شناساندن جذابیت‌های گردشگری در اصفهان و کمک به ساماندهی در عرصه صنایع دستی و خاتم‌کاری و همچنین تکمیل و گسترش فن‌آموزی و فناوری‌های مرتبط با صنایع دستی تلاش کنند و برای این موضوع مهم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

خوراسگان قطب خاتم سازی دنیا

«جعفر جعفر صالحی» معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه این جلسه اظهار کرد: به عنوان خدمت گذاری کوچک در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان معتقد هستیم که شهر خوراسگان خواهد توانست یکی از نقاط بسیار تابناک و درخشان در حوزه صنایع دستی به ویژه در بحث رشته خاتم‌سازی باشد.

وی تصریح کرد: خوراسگان به دلیل حجم بالای تعداد کارگاه‌های موجود خاتم‌سازی آنکه بیش از ۲۰۰ کارگاه تولیدی است در واقع قطب تولیدی خاتم سازی صنایع دستی دنیا محسوب می‌شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: همراهی و همیاری همه مسئولان ذی‌ربط جهت در نظر گرفتن مکانی مناسب و در خور نام و شأن این هنر را می‌طلبد.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه هم‌افزایی و همگرایی همه دستگاه‌ها و نهادها از بخش‌های مختلف دولتی، مجلس و حتی بخش‌های خصوصی جهت تحولی عظیم برای کمک به رشد صنایع دستی است.

کد خبر 435176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.