توسعه مناطق اطراف سواحل تورنتو

شهر هوشمند مفهومی انتزاعی، برخاسته از تعالی و تحقق خیالات فن‌آورانه است که هدف از پیدایش آن به ارمغان آوردن امید برای داشتن شهرهای بهتر در آینده محسوب می‌شود؛ تورنتو، یکی از محبوب‌ترین شهرهای کاناداست که بر اساس این مفهوم سعی در گسترش مناطق ساحلی خود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تورنتو، مرکز استان انتاریو در کانادا و یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای جهان است که بیش‌ از نیمی از جمعیت سه میلیون نفری آن در شهرهای خارجی متولد شده و با داشتن حدود ۲۰۰ قومیت مختلف ۱۴۰ زبان متفاوت را در درون مرزهای خود جای داده است. در حال حاضر تورنتو چهارمین شهر بزرگ آمریکای جنوبی است که پیش‌بینی شده جمعیت آن تا ۲۵ سال آینده به میزان ۳۵ درصد افزایش یابد و فضای شهری آن تا ۴۲ درصد توسعه خواهد داشت. رشد سریع فن‌آوری با محوریت هوش مصنوعی، نقش بسیار مهمی در پیشرفت عظیم اقتصاد این شهر ایفا کرده و افزایش سریع جمعیت چالش‌های بسیاری برای آن به وجود آورده است. به عنوان مثال قیمت مسکن این شهر در ۱۰ سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته و سیستم حمل‌ونقل آن با مشکلات عمده‌ای در راستای برآورده کردن نیاز تردد شهروندان مواجه بوده است. به همین دلیل مسئولان شهری درصدد توسعه و گسترش مناطق ساحلی شهر برآمده‌اند.

طرح‌های برنامه‌ریزان شهری تورنتو برای توسعه

با توجه به افزایش دمای هوا، دولت تورنتو پیگیر یافتن راهکارهایی برای کاهش دمای منطقه با بهره از روش‌های تولید انرژی محلی و کاهش انتشار گازهای آلاینده در هواست. برنامه‌ریزان شهری تورنتو برای دستیابی به این هدف بسیار هوشمندانه و موفق عمل کرده‌اند که البته ویژگی‌های طبیعی منطقه نیز زمینه‌های لازم را برای پیاده‌سازی اقدامات برنامه‌ریزی‌شده آن‌ها فراهم آورده است. به عنوان مثال، توسعه مناطق ساحلی شهر می‌تواند سهم بسزایی در مقابله با چالش‌های حاصل از رشد جمعیت و افزایش دمای هوای آن داشته باشد که در این زمینه طراحی نوآورانه اسکله شرقی قابل توسعه شهر گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این پروژه فرصتی مناسب برای اجرای یک طرح آرمان‌گرایانه فراهم می‌آورد که می‌تواند تورنتو را به‌عنوان یک رهبر جهانی در نوآوری شهری معرفی کند.

از سوی دیگر ساکنان تورنتو می‌توانند در طول اجرای این پروژه توسعه شهری با هدف ایجاد اکوسیستمی کاملاً نوآورانه، شخصاً در طراحی خانه‌ها، مکان‌های تفریحی و فضاهای اطراف محل سکونت خود مشارکت کنند. پروژه مذکور در راستای پاسخگویی به رشد مداوم جمعیت و نبود مسکن مقرون‌به‌صرفه با احداث یک منطقه کاملاً هوشمند از پایه و اساس طراحی شده است. اسکله شرقی که فضایی به مساحت ۳۲۵ هکتار را شامل می‌شود و جاده‌های ساحلی را در بر خواهد گرفت، در جنوب شرقی تورنتو قرار گرفته است و مکانی بسیار وسیع به نام "پورت‌لند" را نیز در خود جای خواهد داد. یکی از درخواست‌های مشارکت‌کنندگان در جلسات برگزارشده میان شهروندان و مسئولین شهری در راستای توسعه این منطقه، یکپارچگی آن با سایر بخش‌های تورنتو است.

هدف از توسعه مناطق ساحلی تورنتو

هدف اصلی تورنتو از توسعه مناطق ساحلی خود واکنش سریع به بحران مسکن و افزایش جمعیت شهری بوده است، با این‌ حال این اقدام مزایای دیگری نیز برای شهر  دارد. به عنوان مثال با توسعه این مکان‌ها فضاهای آزاد بیشتری برای لذت بردن از آن‌ها در تمامی ساعات شبانه‌روز و مهم‌تر از آن برقراری تعاملات اجتماعی در اختیار ساکنان منطقه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این توسعه منطقه مذکور با ایجاد نوآوری در شیوه‌های استفاده از انرژی، مدیریت مواد زائد و دیگر چالش‌های زیست‌محیطی همراه خواهد بود و مقصدی برای مردم، شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های محلی علاقمند به یافتن راهکارهای پیشرفته برای مقابله با چالش‌های موجود در شهر به شمار خواهد رفت.

برنامه‌های طراحی‌ شده برای دستیابی به اهداف

منطقه "پورت‌لند" واقع در اسکله شرقی یکی از مناطق آینده‌نگر و پایدار تورنتو خواهد بود که قرار است پس از تکمیل برای هزاران نفر از ساکنان این شهر محیطی برای زندگی، کار، مطالعه و سرگرمی فراهم آورد. مردم و معماران در نظر دارند که به‌منظور دستیابی به اهداف خود از استراتژی‌های مختلفی بهره بگیرند. به عنوان مثال قرار است سیستم حمل و نقلی که شهروندان را در داخل و خارج از منطقه جابجا می‌کند، مقرون‌به صرفه‌تر، ایمن‌تر و مطلوب‌تر از خودروهای شخصی باشد. علاوه بر این طراحان در نظر دارند با ساخت ایستگاه‌هایی چندگانه در سراسر منطق، تمامی شیوه‌های موجود برای تردد را در اختیار مردم قرار دهند تا هر یک از آن‌ها با وسیله مورد علاقه خود به رفت و آمد بپردازد. تحویل کالاها و مواد غذایی در مقصد نیز به‌وسیله خودروهای بدون سرنشین در مسیرهایی مشخص انجام خواهد شد. علاوه بر این، ساخت و ساز خانه‌های این منطقه با مصالح بومی و با داشتن کمترین اثرات گازهای گلخانه‌ای صورت خواهد گرفت که این امر به سهم خود می‌تواند به کاهش دمای منطقه منجر شود و در پایین آوردن دمای کره زمین نیز نقش مهمی ایفا کند.

کد خبر 435128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.