ممنوعیت تردد خودرو در مرکز شهر لینتس

پیاده‌راه‌سازی اکثر خیابان‌های لینتس، فرهنگی‌ترین شهر دنیا که در اتریش واقع شده است، تنها بخشی از اقدامات این کشور برای پویا و سالم نگه داشتن مردم و رونق دوباره اقتصاد آن در دوران کرونا محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لینتس، سومین شهر پرجمعیت اتریش که بر کرانه رودخانه دانوب بین سالزبورگ و وین واقع شده است، یکی از فرهنگی‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای دنیا، پایگاه هنرهای تجسمی جهان، خانه معماری‌های باشکوه و منبع جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اتریش است که در مرکز اروپا قرار گرفته و دسترسی خوبی به سایر نقاط این قاره دارد. این شهر به‌دلیل وجود ساختمان‌هایی به سبک باروک، کلیسای قدیمی، مجموعه هنری مدرن گسترده در ساحل و میدان اصلی خود بسیار مشهور است.

در شرایط فعلی که شهرهای سراسر دنیا به اعمال محدودیت‌هایی به‌منظور مهار شیوع ویروس کرونا اقدام کرده‌اند، جستجو برای یافتن فضای بیشتر که بتوان در آن بدون نگرانی از ابتلای به بیماری در فضاهای عمومی تردد کرد به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اولویت‌های موجود برای بسیاری از شهرهای اروپایی تبدیل شده است که در این زمینه فضاهای پیاده‌روی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در نتیجه مقامات رسمی سراسر اتحادیه اروپا در تلاشند که این فضاها را تا حد ممکن گسترش دهند و مردم را به سمت جایگزین کردن وسایل حمل‌ونقل موتوری با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق دهند. در لینتس، ترویج فرهنگ پیاده‌روی و ممنوعیت تردد اتومبیل در مرکز اصلی شهر از سال‌ها پیش از فراگیری کووید -۱۹ به‌عنوان مفهوم ثابت طراحی شهری پا به عرصه گذاشت که البته پیدایش ویروسی کشنده به خطرناکی کرونا، نیاز سایر نقاط آن برای پیروی از این اصل را ضروری کرد. در واقع گسترش بیماری کرونا بهانه‌ای بود تا مقامات ارشد لینتس در رسیدن به هدف خود برای ایجاد شهری دوستدار عابر پیاده مصمم‌تر از قبل عمل کنند و خیابان‌های بیشتری را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص دهند.

تبدیل میدان اصلی شهر به فضایی مخصوص پیاده‌روی یکی از ایده‌های مطرح شده در دوران شیوع کرونا بود که پیاده‌سازی آن از اوایل ماه ژوئن آغاز شد و در پانزدهم جولای به پایان رسید. این پروژه نه تنها با تشویق مردم به پیاده‌روی در روزهای کرونایی باعث فعالیت بیشتر شهروندان شده، بلکه رونق اقتصادی منطقه را نیز به‌طور چشمگیری افزایش داده است. از سوی دیگر، به دنبال اجرای طرح مذکور ترافیک خودروی در مرکز لینتس به حداقل ممکن رسیده است و ساکنان آن می‌توانند در آرامش کامل، به دور از هر گونه سر و صدا و دود خودروها در خیابان‌های اطراف قدم بزنند و بیش از قبل از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر مراکز خرید دیدن می‌کنند.

پیاده‌راه‌سازی میدان اصلی شهر لینتس یک اقدام آزمایشی بود که قرار است تنها تا پایان فصل تابستان ادامه یابد. با این حال، دولت در نظر دارد به‌منظور مقابله با ترافیک سنگین شهر و مشکلات ناشی از آن ایده‌های دائمی بیشتری برای ایجاد پیاده‌راه‌ها و گسترش فضاهای دوستدار عابر پیاده و دوچرخه‌سواران ارائه دهد که پس از اتمام مراحل ساخت و ساز تمامی پل‌های روی رودخانه دانوب با هدف ارائه گزینه‌های جایگزین برای حمل‌ونقل و جابجایی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

کد خبر 435126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.