نگرانی از کاهش پوشش واکسیناسیون به دلیل کرونا/تاکید بر تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه

وزیر بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از کاهش پوشش واکسیناسیون به دلیل بحران کرونا، بر لزوم تقویت سیستم بهداشت و درمان کشورها با اولویت تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه تاکید کرد

به گزارش ایمنا، دکتر سعید نمکی در نشست مجازی وزرای بهداشت منطقه، خطاب به مدیر کل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و سایر شرکت‌ کنندگان، گفت: در ابتدا از سازمان جهانی بهداشت به دلیل پشتیبانی فنی از کشورهای عضو در مبارزه با کووید-۱۹ و همچنین پیگیری همزمان پیشرفت به سوی اهداف سه میلیاردی که بسیار حائز اهمیت است قدردانی کی می کنم.

وی افزود:همه می دانیم اکثر کشورها تمام تلاش خود را برای کنترل کووید-۱۹ انجام می دهند، اما اطمینان از دریافت خدمات ضروری سلامت در چارچوب مراقبتهای بهداشتی اولیه (PHC) برای همه بویژه گروه های هدف بسیار ضروری است. اطلاعات اولیه نشان می دهد که پوشش ایمن سازی، تشخیص سل، HIV و ایدز و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر (NCDs) از جمله برخی خدمات پیشگیری، درمانی و توانبخشی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند. گزارش اخیر مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف هشدار می دهد که پوشش واکسیناسیون به دلیل پاندمی کووید-۱۹ کاهش چشمگیر و نگران کننده ای داشته است که به دلیل اختلال در دریافت و ارائه خدمات واکسیناسیون به دلیل کووید-۱۹ اتفاق افتاده است.

نمکی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ادامه این روند، نه تنها باعث عدم دستیابی به اهدافGPW-۱۳ بلکه شاهد نتایج معکوس در بسیاری از شاخص های بهداشتی از جمله پوشش واکسیناسیون، مراقبت از خانواده، بیماری های واگیر و غیر واگیر و غیره نیز می باشد. بنابراین، من از کشورهای عضو می خواهم بر روی تقویت ظرفیت سیستم بهداشت و درمان با اولویت مراقبت های بهداشتی اولیه، ارتقاء همکاری بخش خصوصی و دولتی، توانمندسازی جامعه و سلامت در کلیه سیاست های خود سرمایه گذاری نمایند. این سیاست ها  از جمله راهبردهای اصلی جهت رسیدن به اهداف سه میلیاردی می باشند.

وزیر بهداشت کشورمان تاکید کرد: مدیر کل محترم دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت؛ من به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران افتخار می کنم که اهداف سه میلیاردی را برای مبارزه با کووید-۱۹ اتخاذ کرده ایم. ما زمان ۱۲۰۰ مرکز جامع سلامت را به ۱۶ یا ۲۴ ساعت رسانده ایم تا بتوانیم از دسترسی آسان و عادلانه مردم به خدمات ضروری بهداشتی و همچنین آزمایش و درمان بیماران سرپایی برای کاهش بار بیمارستانها اطمینان حاصل نماییم. غربالگری از طریق تماس تلفنی، ویزیت در منزل و ارائه خدمات مورد نیاز، مداخلات در حال انجام برای شناسایی افراد در مراکز مراقبتهای اولیه بهداشتی می باشند. در عین حال، ما تمام تلاش های مشترک خود را برای از بین بردن مالاریا، حفظ اعتبار گواهینامه حذف سرخک و سرخجه و بسیاری از دستاوردهای دیگر ادامه می دهیم، همانطورکه اخیراً به تمام روسای دانشگاه های علوم پزشکی دستور دادم تا برنامه ریزی های ویژه ای در این خصوص انجام دهند. ما همچنان کارآزمایی های بالینی، تولیدات بومی تمام داروهای کووید و در قالب چارچوب قوی برای تحقیقات و کارآزمایی واکسن را برخلاف تحریم های یکجانبه غیرقانونی، ادامه می دهیم.

از این رو، موارد زیر را به شما توصیه می نمایم:

۱. ارائه بیانیه مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف خطاب به روسای کشورها با تأکید بر اهمیت استمرار مراقبت از جمعیت در معرض خطر به ویژه تضمین پوشش بالای واکسیناسیون، مراقبت از خانواده، نظارت بر رشد و بیماری های غیرواگیر در کنار تلاشهای فعلی برای مبارزه با کووید- ۱۹ که در این رابطه، روسای کشورها به اهمیت سرمایه گذاری در پوشش همگانی سلامت و پیگیری پیشرفت در جهت اهداف سه میلیاردی تاکید نمایند.

۲. سازمان جهانی بهداشت و یونیسف باید تبادل تجربیات بین کشورها، به ویژه نوآوریهای مربوط به راهبردها و گزینه های ارائه خدمات پوشش همگانی سلامت برای مبارزه با  کووید-۱۹ را تسهیل نمایند و در عین حال سرمایه گذاری برای اجرای تعهدات جهانی برای ریشه کنی فلج اطفال در منطقه را تضمین نمایند.

۳. سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، صندوق جهانی(گلوبال فاند)، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی به همراه سایر سازمان های اقتصادی، باید به کشورهای با درآمد کم و متوسط جهت غلبه بر تنش های اقتصادی حاصل از همه گیری کووید-۱۹ و در عین حال تضمین دسترسی برابر به واکسن های کووید-۱۹ در چارچوب COVAX (تسهیلات دسترسی به واکسن کووید-۱۹) و یا سایر نوآوریهای دو جانبه و چند جانبه کمک نمایند. بار دیگر، از حمایت های مدیر منطقه ای، مدیر کل و کلیه همکاران سازمان جهانی بهداشت برای ابراز همبستگی در مقابله با تهدیدات بهداشت عمومی قدردانی می نمایم.

منبع: ایسنا

کد خبر 435113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.