پوشش سوادآموزی ۸۵۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم ایران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهارکرد: در طرح سوادآموزی اتباع خارجی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران بیش از ۸۵۰ هزار نفر از نعمت سواد برخوردار شده‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، شاپور محمد زاده در خصوص طرح سوادآموزی اتباع خارجی با گرامیداشت یاد شهدای فاطمیون که دوشادوش رزمندگان عزیز کشورمان خون خود را نثار اسلام عزیز و انقلاب کردند، اظهار کرد: ارتقای شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمندسازی مهاجرین خارجی با اولویت اتباع کشورهای دوست و برادر، در بهبود زندگی فردی و اجتماعی کاملاً مؤثر و ملموس است؛ لذا در راستای آموزش سواد به اتباع خارجی، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «همه کودکان افغانستانی، چه آن‌ها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آن‌ها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند و هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند» فلذا با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و اجرای رسالت آموزش سواد به پناهندگان و اتباع خارجی، سازمان نهضت سوادآموزی در چهار دهه گذشته به این امر اهتمام نموده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، اضافه کرد: در طرح سوادآموزی اتباع خارجی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران با اولویت اتباع کشور افغانستان توانسته‌ایم بیش از ۸۵۰ هزارنفر را از ابتدا تاکنون تحت پوشش قرار داده و از نعمت سواد برخوردار کنیم.

محمد زاده درباره انواع طرح‌های آموزشی اتباع، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر فعالیت‌های سالانه معمول خود که به‌عنوان طرح عادی مطرح است با همکاری نهادهای بین‌المللی همانند کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، شورای مهاجرین کشور نروژ و با هماهنگی اداره کل اتباع وزارت کشور با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک نسبت به شناسایی و جذب اتباع و مهاجرین خارجی اقدام کرده است. در مجموع طرح‌های سوادآموزی اتباع خارجی که در ۴ طرح شامل می‌شود، عبارتند از: سوادآموزی اتباع طرح عادی، سوادآموزی اتباع طرح کمیساریا، سوادآموزی اتباع طرح نروژی(NRC) و سوادآموزی اتباع طرح ریلیف اینترنشنال(RI).

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بابیان آمار فعالیت‌های این سازمان، افزود: از سال ۱۳۶۳ تا پایان سال ۱۳۹۸ درمجموع تعداد ۸۵۰ هزار و ۱۱۵ نفر از اتباع و مهاجرین خارجی در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام و آموزش‌دیده و از خدمات سوادآموزی منتفع شده‌اند.

وی تصریح کرد: از مجموع آمار ذکرشده تعداد ۳۲ هزار و ۴۵۵ نفر در سال ۱۳۹۸ تحت پوشش طرح اتباع قرار گرفته‌اند که از این مقدار تعداد ۲۶ هزار ۱۷۵ نفر در طرح عادی اتباع و تعداد ۶ هزار ۲۸۰ نفر تحت پوشش طرح‌های بین‌المللی؛ طرح کمیساریای سازمان ملل، طرح نروژی و طرح ریلیف قرارگرفته‌اند و از آمار ذکرشده در سال ۹۸ تعداد ۲۲ هزار ۶۰۸ نفر در دوره سوادآموزی و ۹ هزار ۸۴۷ نفر در دوره انتقال شرکت داشته‌اند.

محمد زاده در خصوص برنامه‌ریزی سوادآموزی اتباع در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: در سال جاری علیرغم محدودیت‌های پیش‌آمده به‌واسطه شیوع بیماری کرونا سازمان نهضت سوادآموزی برنامه‌ریزی کرده است تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره‌های سوادآموزی اتباع خارجی شرکت کنند. که از این تعداد ۱۶ هزار ۳۹۲ نفر در دوره سوادآموزی (معادل پایه سوم ابتدایی) و ۷ هزار ۱۰۸ نفر در دوره انتقال (معادل پایه ششم ابتدایی) هستند که امیدواریم با مشارکت نهادهای بین‌المللی در سال ۹۹ نیز شاهد سوادآموزی افراد یاد شده باشیم.

کد خبر 435085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.