آیا دیوارهای دانشگاه فردوسی مشهد برچیده می‌شود؟

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص برچیدن دیوارهای محوطه دانشگاه فردوسی و یکنواخت شدن فضای آن با محیط شهری که طرح پیشنهادی این اقدام در قالب "طرح تفصیلی جنوب غربی" مطرح شد توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری امروز (چهارشنبه) در یک گفت‌وگوی برخط با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد برچیدن دیوارهای محوطه دانشگاه فردوسی در شورای شهر، اظهار کرد: در بند شش مصوبه شورای شهر آمده است که به منظور استفاده از ظرفیت فضاهای سبز و باز دانشگاه فردوسی مشهد و در راستای تقویت و خلق فضاهای اجتماعی و هم‌پیوندی کاربری بزرگ مقیاس دانشگاه پیشنهاد می‌شود با درنظر گرفتن الزامات انتظامی، اجتماعی و فرهنگی مطالعات موضوعی شده و برای آن با دانشگاه توافق‌های مورد نیاز بشود.

وی افزود: در این مصوبه تاکید شده اگر شهرداری شرایط را مناسب دید در قالب یک توافق، توسعه فضای سبز را در دستور کار خود قرار دهد؛ اینکه شهرداری به چه توافقی می‌رسد مواردی است که از دل مطالعات بیرون می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر این که شورا الزامی برای برداشتن دیوارهای دانشگاه قرار نداده است، تصریح کرد: بنا بر آنچه گفته شد باید دغدغه‌های مربوط به این فضا نیز سنجیده شود و طرح در حد یک پیشنهاد است؛ در صورتی که در این خصوص توافق حاصل شد اقدام شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید به دلیل شفاف نبودن مفاد مصوبه شورای شهر، برای اساتید و دانشجویان دانشگاه فردوسی نگرانی‌هایی ایجاد شده بود.

اسناد بالادستی ملاک اقدامات در کمربند سبز جنوبی است

حیدری همچنین درخصوص پروژه کمربند سبز جنوبی مشهد، خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی و قانونی این پروژه در سال‌های گذشته تثبیت و در طرح جامع دوم و سوم مشهد نیز لحاظ شده است بنابراین ادوار شورای شهر و مدیران شهرداری همگی براساس این اسناد اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ توسط مقام قضائی اجرای این پروژه متوقف شد و از آن زمان در این خصوص اقدامی نشده است اما شورای شهر در ارتباط با دستگاه‌های مختلف برای تعیین تکلیف پروژه پیگیری‌های لازم را انجام داد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که پیش از شروع دوره پنجم، برش‌ها در دامنه کوه‌ها انجام شده بود، اضافه کرد: اجرای پروژه در چند سال اخیر معطل مانده بود تا در نهایت در استان به این جمع‌بندی رسیدیم که برای اجرای آن هزینه‌هایی شده است؛ قرار شد چهار و نیم کیلومتر از پروژه در قالب فضای عمومی شهر در اختیار شهروندان قرار گیرد تا مردم از فضای سبز آن بتوانند استفاده کنند.

وی افزود: قرار است این محدوده در قالب کوه پارک برای استفاده مردم آماده شود و مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده‌روی نیز پیش‌بینی شده و در طرح تفصیلی نیز لحاظ شود؛ از طرفی این مکان می‌تواند هنگام بروز حوادثی مانند زلزله کارکرد پدافندی ایفا کند و کل پروژه کمربند جنوبی کارکرد حمل‌ونقلی و ترافیکی نیز خواهد داشت.

حیدری با بیان این که ادامه فعالیت پروژه منوط به مطالعات مشاور طرح جامع و زیست محیطی است، ادامه داد: اسناد بالادستی فراتر از تصمیمات شخصی بوده و کمیسیون ماده پنج استانداری و شورای عالی شهرسازی و معماری در ارتباط با وضعیت کمربند جنوبی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی با بیان این که در تمام پروژه‌ها اگر آسیب‌های زیست محیطی اتفاق افتد، باید جایگزین آن با پیش‌بینی ظرفیت‌های سبز جبران شود، تاکید کرد: باید پروژه در شورای شهر بررسی شده و با نگاه توسعه شهری به آن نگاه کرد تا ترکیبی از دیدگاه‌ها را برای حصول نتیجه در نظر بگیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: تخریب کوه‌ها در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده اما جای سوال دارد که چرا این موارد در سال ۹۱ دیده نشد و چرا جلوی اجرای طرح را همان زمان نگرفتند؟

کد خبر 435061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.