معیشت چند هزار نفر وابسته به تصمیم شورای شهر یاسوج

عضو شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: بهترین راه برای تعیین تکلیف جمعه بازار آن است که مشاغل آن تا حد امکان با رعایت تمام ضوابط فنی و مهندسی در همان نقطه ساماندهی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۴ سال پیش با چراغ سبز شهرداری، دستفروشان یاسوج از سراسر شهر در زمینی خاکی واقع در مسیر جاده اصفهان شروع به کسب و کار کردند و جمعه بازار یاسوج برپا شد. به تدریج این بازار موقت به بازاری دائمی تبدیل شد و در طول چند سال غرفه‌هایی ایجاد شد و مشاغل موجود آن ها فعال بودند با این حال هنوز از شکل و ظاهر سامان یافته‌ای که باید داشته باشد فاصله دارد و تصمیم برای نحوه ساماندهی آن نیز به فرجام مشخصی نرسیده است.

نمی‌توان به‌راحتی جمعه بازار را تعطیل کرد

کیوان آشنا عضو شورای شهر یاسوج درخصوص ساماندهی جمعه بازار می‌گوید: دو طرح در این رابطه مطرح است یکی این که صنوف پس از آنکه شهرداری عملیات ساماندهی را انجام داد اجاره‌بها به شهرداری یاسوج پرداخت کنند یا اینکه ساماندهی به‌صورت مشارکتی باشد بنابراین اجرای این طرح‌ها باید به گونه‌ای که مورد رضایت طرفین باشد بررسی شود و در هر نتیجه‌ای که صنوف با شهردار به توافق رسیدند شورای شهر نیز آن را حمایت می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ادامه می‌دهد: بیش از ۹۰۰ واحد صنفی در این مکان شکل گرفته و هر تصمیمی که برای آن گرفته می‌شود نباید منجر به بیکار شدن صاحبان صنوف شود و آنها شغل خود را ازدست بدهند.

آشنا به پیشنهاد تعطیلی جمعه بازار که در برخی محافل مطرح می‌شود اشاره و اضافه می‌کند: من برخی از کسبه جمعه بازار را می‌شناسم و می‌دانم تعطیلی این مکان، معیشت چند هزار نفر را تهدید می‌کند زیرا بسیاری از این افراد نان‌آور چند خانواده هستند و به‌راحتی نمی‌توان به آنها گفت این مکان را تخلیه کنند.

ساماندهی بازار باید متناسب با یک بازار دائمی باشد

با این توضیح بیرون کردن افراد شاغل در جمعه بازار و تعطیلی آن فرضیه‌ای تقریباً غیرقابل تحقق است: با وجود آنکه کسبه جمعه بازار در آن مکان سرمایه‌گذاری ملکی نکرده‌اند اما با گذشت چند سال، در آن مکان ماندگار شده‌اند و در شرایط شیوع بیماری کرونا و اوضاع نامطلوب اقتصادی جامعه نمی‌توان آن‌ها را از جمعه بازار بیرون کرد.

او می‌افزاید: در مکان فعلی نیاز به طرح فنی و مهندسی، احداث پارکینگ، پیش‌بینی معابر و دسترسی‌های مناسب، سرویس‌های بهداشتی و سایر زیرساخت‌های موردنیاز برای یک بازار دائمی است و باید محدوده استاندارد غرفه‌ها نیز مشخص شده و در اختیار صنوف قرار گیرد.

آشنا می‌گوید: بنابراین به نظرم بهترین راه برای تعیین تکلیف جمعه بازار آن است که مشاغل آن تا حد امکان با رعایت تمام ضوابط فنی و مهندسی در همان نقطه ساماندهی شوند.

او درباره سایر مشاغلی که امکان ساماندهی آن‌ها در مکان فعلی جمعه بازار وجود ندارد، ادامه می‌دهد: همه این مشاغل را نمی‌توانیم در جمعه بازار ساماندهی کنیم اما می‌توان آن‌ها را به زمین‌هایی که در نزدیکی جمعه بازار وجود دارد و متعلق به شهرداری است منتقل کرده و در همان مکان‌ها ساماندهی کرد که در این خصوص نیاز به همکاری صاحبان مشاغل داریم.

به گفته آشنا نظر شورای شهر با رویکرد ساماندهی مشاغل در مکان فعلی جمعه بازار متفاوت است: برخی از اعضای شورای شهر تحت نفوذ افراد بیرون از شورا هستند و این افراد بر تصمیمات اعضا تأثیر می‌گذارند با این حال سه عضو شورای شهر همراه با شهردار بر موضوع ساماندهی به شکلی که گفته شد تاکید می‌کنند زیرا این اقدام می‌تواند باعث تحصیل درآمدهای پایدار برای شهرداری شده و به نوعی برای شهرداری دارای منفعت مالی است.

کد خبر 435027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.