۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۵
سرانه اندک سرای محلات در شهرکرد

دسترسی به امکانات فرهنگی و برخورداری از آن‌ها از حقوق همه شهروندان است. مدیران شهری باید زمینه‌ای را فراهم کنند که ساکنان محلات شهر بتوانند از خدمات فرهنگی شهرداری استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وظایف شهرداری‌ها دیگر مانند گذشته تنها در انجام فعالیت‌های عمرانی محدود نیست. مدیریت شهری باید مجموعه‌ای از تامین نیازهای روحی و جسمی شهروندان را مد نظر قرار داده و در همان حال که برای اجرای پروژه‌های عمرانی برنامه ریزی می‌کند، گوشه چشمی نیز به انجام طرح‌های فرهنگی داشته باشد. یکی از جلوه‌های نشانگر توجه شهرداری‌ها به نیازهای فرهنگی شهروندان، احداث خانه‌های فرهنگ یا سراهای محله‌ای است. این مراکز کانون‌های اصلی ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان محسوب می‌شود که باید به تناسب بین تمامی محلات تقسیم شده و زمینه دسترسی همه شهروندان به امکانات آن‌ها فراهم باشد.

شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری از شهرهای بزرگ کشور است که با وجود توسعه و پیشرفت در بسیاری زمینه‌ها، از نظر سرانه سراهای محلی و دسترسی شهروندان به خانه‌های فرهنگ وضعیت مطلوبی ندارد.

شهرداری متولی احداث خانه‌های فرهنگ

رضا ریاحی، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه فرهنگسرای شهرکرد متولی خود را دارد و اداره آن ارتباطی با شهرداری ندارد، عنوان می‌کند: شهرداری می‌تواند خانه فرهنگ یا سرای محله احداث کند.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرکرد ادامه می‌دهد: یک خانه فرهنگ رسانه و یک ساختمان در حال بازسازی که هر دو در مرکز شهر قرار دارد برای تغییر کاربری و تجهیز به عنوان خانه فرهنگ در نظر گرفتیم که حدود سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید می‌کند: این ساختمان‌ها برای امور دیگری مورد نظر بودند ولی به دلیل محدودیت اعتبارات برای تهیه محل جدید در حال حاضر برای ایجاد خانه فرهنگ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اعتبارات کافی برای احداث سرای محلات وجود ندارد

ریاحی تصریح می‌کند: هزینه تجهیز بخشی از خانه فرهنگ رسانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده است؛ البته به دلیل ثبات نداشتن بازار ممکن است بسیار بیشتر از این میزان اعتبار نیاز باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بر حسب نیاز شهر شهرکرد، برنامه‌ای برای ایجاد سرای محله دیگری به ویژه در مناطق جنوب و ضعیف شهر دارید؟ گفت: نخیر، شهرداری نهاد خودگردان است که با اعتبارات داخلی اداره می‌شود پس راه‌اندازی دو خانه فرهنگ و سرای محله، کار بزرگی است و اگر برنامه‌ای برای ایجاد خانه فرهنگ در نقاط دیگر شهر باشد به سال‌های آینده موکول خواهد شد.

توزیع نامناسب فرهنگسراها، دیگر معضل فرهنگی شهر

طیبه شریفی، نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد با اشاره به توزیع نامناسب فرهنگسرا در این شهر، اظهار می‌کند: باید تعداد فرهنگسرا در شهرکرد بیشتر شود، اما به دلیل شرایط کمبود بودجه طرحی که توسط اساتید دانشگاه در این زمینه ارائه شده بود اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه فعلاً از نظر بودجه قادر به ساخت فرهنگسرا نیستیم و باید از فضاهای موجود استفاده کنیم، عنوان می‌کند: اکنون دو منطقه در شهرکرد برای این منظور در نظر گرفته شده که یک منطقه در مرکز شهر تحت عنوان خانه فرهنگ رسانه و دیگری در جنوب شهر قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد با بیان اینکه برخی تجهیزات لازم برای تجهیز خانه فرهنگ رسانه خریداری شده است تا فعالیت‌های هنری مانند ساخت انیمیشن در آن شروع شود، تاکید می‌کند: تلاش می‌کنیم از امکانات موجود در مناطق کم‌برخوردار استفاده کنیم.

ضرورت استفاده از ظرفیت مساجد و مدارس

شریفی تصریح می‌کند: مساجد می‌توانند در قالب مجتمع فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی استفاده شوند؛ باید از همه ظرفیت‌های مساجد نظیر کتابخانه و فضاهای باز آن‌ها بهترین استفاده بشود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از توان و ظرفیت کمک خیران در ایجاد مراکز فرهنگی، می‌افزاید: شهروندان زیادی هستند که تمایل داشته باشند در این زمینه همکاری کنند به همین دلیل باید نیازهای فرهنگی و هنری شهر احصا شده و اطلاعات آن در اختیار آنان قرار گیرد، این کار در راستای استفاده بهتر از فضا و ایجاد خانه‌های فرهنگ محلی است و نیازمند اختصاص ردیف بودجه جدیدی نیست و به هدف توزیع متوازن فرهنگسرا در شهر نیز دست پیدا می‌کنیم.

نایب رئیس شورای شهر افزود: در هر مرحله حداقل یک مسجد وجود دارد که باید از همه امکانات و فضاهای آن با رعایت اصول و ضوابط شرعی استفاده شود.

شریفی با بیان اینکه فضای مدارس هم در نصف روز برای امور فرهنگی و هنر محلات قابل استفاده است، عنوان می‌کند: رفع معضلات و تأمین نیازهای شهروندان نیازمند تشریک مساعی همه دستگاه‌های اجرایی و مدیران ادارات است.

کد خبر 434992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.