باور عمیق به استفاده از جوانان در تحقق اهداف شهر اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به کارگیری توان جوانان در مدیریت شهری باید به یک باور عمیق تبدیل شده و در حد شعار نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی رادیویی با تاکید بر تأثیر و نحوه حضور جوانان و نخبگان در مراحل تصویب قانون شهری، اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم از حمایت جوانان در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم زیرا این قشر برای هر شهر و کشوری سرمایه‌های اجتماعی هستند و باید از این سرمایه‌ها به درستی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان جوانانی با تحصیلات و توانمندی‌های بالا داریم که به رشد شهر خود علاقمند هستند و این برای ما یک فرصت محسوب می‌شود که باید با برنامه‌ریزی‌های مؤثر از آن بهره‌مند شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید از ظرفیت جوانان برای پیشبرد اهداف شهری استفاده کرد، افزود: جوانان باید این مسیر را هموار کنند و مدیریت شهری نیز بر اساس باورهایی که دارد، از توانمندی جوانان در جایگاه مناسب استفاده کند تا این هدف فقط در حد شعار باقی نماند.

وی تصریح کرد: استفاده از جوانان در مدیریت شهری باید به یک اعتقاد و باور عمیق تبدیل شود تا به طور مؤثر و کاربردی از توانایی‌های آن‌ها بهره بگیریم.

نصر اصفهانی با توضیح اینکه به کارگیری جوانان در مسئولیت‌های مختلف که جنبه مدیریتی نیز داشته، جز اقدامات عملی در جوانگرایی و نخبه‌گرایی است، تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از جوانان در مسئولیت‌های مدیریتی متوسط به بالای شهری به کار گرفته شده‌اند؛ البته چون در شهرداری تراکم نیروی انسانی بالاست، استخدام جوانان فرآیند سختی است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم از جوانانی که در بدنه شهرداری هستند، استفاده کنیم و جایگاه شغلی آن‌ها را ارتقا دهیم، گفت: برای بکارگیری جوانان آزمون‌هایی مانند آزمون استخدامی آتش نشانی نیز برگزار کرده‌ایم تا از بین شرکت‌کنندگان بهترین‌ها انتخاب شوند، آزمون‌های برگزار شده از سلامت کامل برخوردار بوده و هستند.

امکان بکارگیری نیروی جدید در شهرداری مهیا نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نیاز شهرداری برایی تکمیل نیروهای حفاظتی و حراستی، گفت: برای استخدام نیرو در این زمینه نیز آزمونی دقیق، منطقی و علمی بدون هیچ گونه دخل و تصرفی برگزار شد، قبلاً نیز در شهرداری اصفهان آزمون‌هایی برگزار شده که به دنبال آن برخی از افراد استخدام شدند و برخی دیگر نیز با درج اطلاعات کاملشان به تدریج و در صورت نیاز در حال بکارگیری هستند.

وی با اشاره به وجود نیروهای مازاد در شهرداری، افزود: با بازنشسته شدن برخی نیروها باز هم جایی برای استخدام نیروی جدید وجود ندارد زیرا باید حدود پنج هزار نیرو در شهرداری فعالیت کنند اما نیروهای شهرداری اصفهان از این تعداد بیشتر و حدود هفت هزار نفر هستند که در پی حفظ و تعدیل نشدن آن‌ها در شرایط بحرانی فعلی هستیم.

نصراصفهانی با بیان اینکه شورای شهر مصوباتی برای بکارگیری جوانان و نخبگان داشته است، ادامه داد: ممانعت از بکارگیری نیروهای بازنشسته از جمله مصوبات در راستای هموار کردن مسیر استفاده از جوانان بوده که البته در مواردی خاص از نیروهای بازنشسته به ضرورت استفاده کرده‌ایم با این حال تلاش شورا بر این است که از نیروهای جوان متخصص و توانمند تا حد امکان استفاده شود.

وی حمایت از استارتاپ‌ها را مصوبه‌ای دیگر در زمینه هموار کردن مسیر استفاده از توان جوانان دانست و اظهار کرد: جوانان نباید الزاماً خود را در کار سازمان‌ها و ادارات محصور کنند بنابراین زمینه‌ای فراهم شده تا آن‌ها با حداقل مشکلات در مکانی مشخص در کنار هم جمع شوند و توانمندی‌های خود را عرضه کنند و در امور دیگر نیز اگر جوانان توانایی‌هایی در صنعت ساخت‌وساز و دیگر صنایع دارند، می‌توانند با شرایطی که شهرداری فراهم کرده در مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت کرده و برای کمک به رفع نیازهای شهری و شهرداری توانایی خود را عرضه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سازوکار ویژه‌ای برای بکارگیری جوانان نخبه و تحصیل کرده‌ای که برای پیدا کردن شغل به شورای شهر مراجعه می‌کنند، وجود ندارد، توضیح داد: ظرفیت شهرداری برای به کار گرفتن افرادی که مستقیماً به شورای شهر مراجعه می‌کنند پر است و گاهی در سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها پیگیر کار آن‌ها می‌شویم که اغلب نیز با ناکامی مواجه شده و این موارد روز به روز بیشتر نیز می‌شود.

وی نداشتن شغل را عامل افسردگی جوانان و قرار گرفتن آنان در معرض آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: نداشتن شغل مناسب سبب شرمندگی و تکدر خاطر جوانان در خانواده خواهد شد، بانک اطلاعاتی در مورد جوانان تحصیل کرده و نیروی آماده به کار در شورای شهر وجود ندارد و انجام این وظیفه مربوط به اداره کل کار و تأمین رفاه اجتماعی است، ممکن است مدیریت شهری با توجه به مراجعاتی که جوانان برای پیدا کردن شغل داشته‌اند، اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد، همچنین کمیسیون امور اجتماعی شورا نیز می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند تا از وضعیت جوانان و نوجوانان شهر در سنین مختلف اطلاع داشته باشیم.

جوانان در انجام مسئولیت‌ها خوش درخشیدند

نصراصفهانی تصریح کرد: جوانان در انجام مسئولیت‌ها خوش درخشیدند و این اقدام بازخورد خوبی داشته است، برای پویایی مجموعه‌های شهری باید دنبال استفاده از توانایی جوانان در کنار تجربیات افراد باسابقه باشیم و جوانانی که در پست‌های مدیریتی مشغول می‌شوند باید با تلاش شبانه روزی سایرین را به باور استفاده از توان جوانان برسانند و این موضوع را تقویت کنند، برای مدیریت شهری، استانی و کشوری باید به سوی استفاده از توان جوانان برویم و بدانیم که ضرر نخواهیم کرد.

وی استفاده از دانش جوانان در تصمیم‌گیری‌های شهر را افتخار مدیریت شهری دانست و تاکید کرد: شهردار اصفهان در شروع کار خود گروه مشاوران جوان را تشکیل داد و اکنون به‌طور ماهانه با تشکیل جلسه نظرات آنها را در زمینه‌های مختلف جویا می‌شود.

نصراصفهانی ادامه داد: نظرات کارآمد جوانان شهر دنبال می‌شود تا به ثمر برسد؛ تاکنون بیش از ۵۰ جلسه هم‌اندیشی با نخبگان تحت عنوان "برای فردا" برگزار شده و برای تبادل نظر بین مدیران شهری و جوانان اقدام شده است.

وی با اشاره به راه اندازی "مجمع معتمدین محلی" در مناطق ۱۵ گانه شهرداری، گفت: در هر منطقه تعدادی انتخاب شده‌اند تا از نظرات آن‌ها در مدیریت شهری استفاده شود و بیشتر این افراد از جوانان شهر هستند، به شهرداران مناطق توصیه شده از نظرات جوانان در مناطق مختلف استفاده شود.

کد خبر 434977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 0
    باشه، قبوله، حتما همینطوره آقای نصر