آلودگی هوا مرگ‌ و میر ناشی از کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد

مطالعات اخیر دانشمندان هلندی حاکی است که میان سطح آلودگی هوا و تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا رابطه مستقیمی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون بیش از ۶۱۶ هزار نفر از جمعیت جهان جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند که این آمار، روزانه در حال افزایش است. دانشمندان معتقدند که کاهش سرعت ابتلا به کووید -۱۹ مستلزم کشف علت بالا بودن میزان این مرگ‌ومیرها در بعضی از نقاط جهان نسبت به دیگر مناطق است که البته در این راستا تحقیقات گسترده‌ای شده است. یکی از جدیدترین تحقیقات در این زمینه توسط دانشمندان و محققان هلندی شد که پس از تجزیه‌ و تحلیل داده‌های حاصل از بررسی مرگ‌های کرونایی در ۳۳۵ شهر هلند دریافتند میان سطح آلودگی هوا و میزان ابتلا به ویروس کرونا و مرگ‌ و میرهای ناشی از آن رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع قرار داشتن در معرض آلاینده‌هایی نظیر دی‌اکسید نیتروژن (NO₂) و دی‌اکسید سولفور (SO₂)، عملکرد ریه‌های انسان را تضعیف و در صورت مواجهه با ویروسی مانند کرونا آن را آسیب‌پذیرتر می‌کند. مشخص شده است که این آلاینده‌ها حتی در افراد نسبتاً جوان باعث ایجاد یک واکنش التهابی مداوم می‌شود و خطر ابتلا به عفونت در اثر ویروس‌هایی که دستگاه تنفسی هدف قرار می‌دهند را افزایش می‌دهند.

پیدایش و گسترش کرونا در هلند

اولین فرد آلوده به ویروس کرونا در هلند اواخر ماه فوریه شناسایی شد اما تا پایان ماه ژوئن تعداد مبتلایان به ۵۰ هزار نفر رسید. شواهد حاکی است که تعداد زیادی از این افراد در مناطق جنوب شرقی کشور ساکن بودند و در نتیجه تعداد مرگ‌های کرونایی در این مناطق بسیار بیشتر از سایر نقاط بود. محققان هلندی در طی بررسی‌ها  برای کشف علت این واقعه متوجه شدند که نقاط داغ ویروس کرونا اغلب روستاهایی بودند که با توجه به جمعیت پایین، ساکنان آن‌ها در فواصل دور از هم زندگی می‌کردند. بررسی‌های بیشتر تیم تحقیق نشان داد که در اواخر فوریه و اوایل مارس کارناول‌هایی در سراسر شهرهای هلند برگزار می‌شود که هزاران نفر از مردم را گرد هم می‌آورد. در نتیجه فرضیه احتمالی برای گسترش ناباورانه کووید -۱۹ در این کشور، برگزاری این کارناوال‌ها در نظر گرفته شد. با این‌ حال هرچند کارناول‌های مذکور در انتشار ویروس کرونا بی‌تأثیر نبوده‌اند، الگوی گسترش بیماری حاکی از وجود احتمالی دیگر برای افزایش تعداد مبتلایان بود. این امر باعث شد که محققان به تحقیقات گسترده‌تری در این رابطه بپردازند.

آلاینده‌های مرتبط با بیماری کووید -۱۹

تجزیه‌ و تحلیل داده‌های حاصل از انتشار بیماری کرونا در سراسر شهرهای هلند نشان داد که حتی پس از کنترل عواملی نظیر جشن‌های کارناول، سن، زمینه سلامت، درآمد، تراکم جمعیت و سایر مؤلفه‌های مؤثر در گسترش کووید -۱۹، میان آلاینده‌های هوا و ابتلا به این بیماری همچنان رابطه مستقیمی برقرار است. استان‌های جنوب شرقی هلند تأمین‌کننده ۶۳ درصد از گوشت و ۴۲ درصد از مرغ مصرفی کل کشور هستند که پرورش آن‌ها باعث تولید حجم زیادی آمونیاک می‌شود. این ماده نقش مهمی در تولید گازهای آلاینده هوا ایفا می‌کند که به سهم خود می‌تواند سلامت انسان را با خطر مواجه کند و به ریه‌های او آسیب جدی برساند. بنابراین در شهرهای جنوب شرقی هلند، که در مقایسه با سایر کشورها از آلودگی بیشتری برخوردار هستند، نرخ مرگ و میر ناشی از انتشار ویروس کرونا به مراتب بیشتر از سایر شهرهای آن بود. به‌منظور اثبات ادعای خود، دانشمندان هلندی تلاش کردند که با استفاده از روش‌های مختلف میزان آلاینده‌های هوا در این مناطق را کاهش دهند که به دنبال این اقدام، نرخ تلفات ناشی از ابتلاء به کووید -۱۹ با کاهش چشمگیری مواجه شد.

کد خبر 434972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.