علت وجود لکه‌های بزرگ روی ستاره‌ها چیست؟

ستاره‌شناسان موفق شدند با استفاده از تلسکوپ‌های رصد خانه جنوبی اروپا (ESO) لکه‌های بزرگی روی سطح ستاره‌های بسیار داغ کشف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که لکه‌های مغناطیسی بزرگ می‌توانند روی سطح ستاره‌های بسیار داغ و کوچک وجود داشته باشد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که درخشندگی این ستاره‌ها به دلیل وجود نقاط داغ، شفاف و روشن روی سطح آن‌ها تغییر می‌کند.

گروهی از ستاره‌شناسان یک جرم آسمانی معروف به "ستاره شاخه افقی دور" را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. این ستاره که جرم آن نصف خورشید است، چهار تا پنج برابر گرم‌تر از خورشید است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نوع ستاره‌های کوچک و گرم در حال سپری کردن آخرین مراحل زندگی خود هستند و به زودی خواهند مرد.

به نظر می‌رسد این اجرام آسمانی در خوشه‌های متراکم ستارگان به نام "خوشه‌های ستاره‌ای کروی" (Global Clusters) قرار دارند. اخترشناسان با بررسی سه خوشه مختلف ستاره‌های کروی متوجه شدند میزان روشنایی بسیاری از ستارگان افقی دور در دوره زمانی چند روز تا چند هفته بسیار متغیر است.

با بررسی فاکتورهای موجود، تنها یک احتمال برای وجود چنین تغییراتی وجود دارد. به احتمال بسیار زیاد لکه‌های بزرگی که در اثر میدان مغناطیسی به وجود می‌آید، این ستاره‌ها را پوشانده است. به گفته اخترشناسان این نوع لکه‌ها روی خورشید نیز وجود دارد؛ البته لازم لکه‌های روی ستاره‌های گرم و کوچک بسیار بزرگ‌تر از لکه‌های موجود روی خورشید است.

نتایج این مطالعه در مجله "Nature Astronomy" منتشر شده است.