مریخ ‌نورد پشتکار چه ویژگی هایی دارد؟

کارشناس ارشد مهندسی هوافضا گفت: روبات "پشتکار"، پیشرفته‎‌ترین مریخ نورد ناسا محسوب می‌شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا پرتاب آن به فضا به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی خورشیدی بنام در وبینار آنلاین مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان که با عنوان شمارش معکوس برای پشتکار مریخی برگزار شد، گفت: تاریخ پرتاب این مریخ‌نورد به دلایل مختلف از جمله گسترش ویروس کرونا، چندین مرتبه به تأخیر افتاده است و قرار بر این است که در ۳۰ جولای به فضا پرتاب شود.

وی با بیان اینکه پشتکار، پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد ناسا است، افزود: با توجه به حساسیت بالای پرتاب فضایی، به تعویق افتادن برنامه پرتاب امری عادی است.

این کارشناس هوافضا خاطر نشان کرد: پشتکار یک برادر دوقلو به نام کنجکاوی(curiosity) نیز دارد که سال ۲۰۱۲ بر سطح مریخ فرود آمد و ظاهری تا ۹۰ درصد مشابه نوع پیشرفته خود یعنی مریخ نور پشتکار دارد.

خورشیدی بنام با بیان اینکه در فراخوان‌ها و مسابقات نام گذاری هر دو مریخ‌نورد توسط دانش آموزان انجام شده است، تصریح کرد: مریخ‌نورد پشتکار همانند کنجکاوی، ۶ چرخ دارد، اما این دو از نظر ابعاد و وزن با یکدیگر تفاوت دارند و پشتکار از نظر وزنی سنگین‌تر از کنجکاوی است.

وی با بیان اینکه پروژه مارس ۲۰۲۰ (پرتاب مریخ‌نورد پشتکار)، شامل دو مأموریت اصلی است، تاکید کرد: این پروژه از یک سطح‌نورد (Rover) با ۶ چرخ (پشتکار) و یک هلیکوپتر کوچک تشکیل شده است.

این کارشناس هوافضا گفت: بشر تا کنون مریخ‌نوردهای بسیاری را به فضا پرتاب کرده است که با موفقیت یا شکست روبرو بوده است. پرتاب اولین مریخ‌نورد در ۱۰ اکتبر و توسط اتحاد جماهیر شوروی انجام شد؛ مأموریت‌های بسیاری از جمله marsmick2 ،sput12، mars8 در این راستا انجام گرفت، اما تجهیزات بسیاری از این مریخ‌نوردها در نزدیکی زمین دچار مشکل شد.

خورشیدی بنام عنوان کرد: پرتاب بسیاری از این مریخ‌نوردها لزوماً به دلیل انجام کامل مأموریت نیست، بلکه فرصتی برای دانشمندان محسوب می‌شود تا بتوانند فناوری‌های روز را آزمایش کرده و به چالش بکشانند.

وی ادامه داد: اخیراً اماراتی‌ها با همکاری ژاپنی‌ها فضاپیمای مریخی امید(hope) را به فضا پرتاب کردند که قرار است این فضاپیما هفت ماه آینده و همزمان با سالروز تأسیس امارات به مدار برسد؛ این مأموریت با همکاری آژانس فضایی ژاپن انجام شده است و نشان از اهداف بزرگ امارات در حوزه فضایی دارد.

این کارشناس هوافضا با اشاره به خصوصیات فیزیکی مریخ‌نورد پشتکار، گفت: این مریخ‌نورد در حدود یک تن وزن، سه متر طول، ۲.۷ متر عرض و ۲.۲ متر ارتفاع دارد و تجهیزات آزمایشگاهی آن ۵۹ کیلوگرم است.

خورشیدی بنام افزود: وزن هلیکوپتر این مریخ‌نورد ۱.۸ کیلوگرم، اندازه طول آن ۴۹ سانتی متر و قطر آن ۱.۲ متر است،؛ این هلیکوپتر دوپره دارد که جنس آن‌ها از فیبر کربن است.

مریخ‌نورد پشتکار دارای سامانه جمع آوری نمونه( Sample catching) بوده و ۱۹ دوربین دارد که در نوع خود بی نظیر است. با توجه به اینکه مأموریت این مریخ‌نورد یک سال مریخی به طول می‌انجامد در قسمتی از آن پنل خورشیدی با قدرت بهره‌وری ۳۰ تا ۳۵ درصد به منظور تأمین انرژی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در این پنل خورشیدی انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود، بیان داشت: یک نیروگاه اتمی مجهز به سوخت پلوتونیوم نیز در پشت روبات قرار گرفته است که می‌تواند در حدود ۱۱۰ وات تولید انرژی داشته باشد؛ این نیروگاه در کنار باطری‌های لیتیومی قرار داده شده است تا در صورت نیاز بیشتر سیستم کمک کننده باشد و ۱۱۰ وات تأمین انرژی داشته باشد.

این کارشناس هوافضا گفت: روند تجمیع یا مونتاژ(AIT) این مریخ‌نورد در clean room انجام می‌شود که اتاق‌هایی استاندارد است و از ورود ذرات میکرونی به داخل مریخ‌نورد و انتقال آن به فضا جلوگیری می‌کند.

کد خبر 434955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.