الکاظمی: در عراق دفاع و حمایت از ایران را در سرلوحه کار خودمان قرار خواهیم داد

نخست وزیر عراق گفت: باید از طریق همکاری و کارکردن با کشورهای مختلف منطقه، راهکار فراگیری برای پایان دادن به مشکلات و چالش‌های منطقه پیدا کنیم.

به گزارش ایمنا، «مصطفی الکاظمی» عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هدف سفر خود به تهران را تقویت روابط تاریخی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: این سفر با هدف تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور انجام شده است به ویژه که امروز با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخشی از آن نتیجه شیوع بیماری کرونا و سقوط قیمت نفت است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: در سایه این چنین چالش هایی ما نیازمند هماهنگی بین دو کشور هستیم به نحوی که تامین کننده منافع ایران و عراق باشد. به ویژه که روابط بین ایران و عراق صرفاً ناشی از موقعیت جغرافیایی دو کشور و یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک نیست، بلکه این روابط تاریخی، فرهنگی و دینی عمیق است و ریشه در تاریخ دارد.

وی گفت: ما درباره مساله منطقه‌ای ثبات، امنیت و صلح آن هم در سایه چالش‌های اقتصادی که ناشی از شرایط شیوع کرونا امروز منطقه با آن روبرو است بحث و گفت و گو کردیم.

الکاظمی تاکید کرد: ملت عراق دوستدار و مشتاق روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران براساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است.

نخست‌وزیرعراق با بیان اینکه ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در این راه در کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد. به همین دلیل هم عراق در کنار ایران برای گذر از چالش های اقتصادی ایستاده است و عراق تبدیل به یک بازار بزرگ برای تجارت و صادرات ایران شده است.

الکاظمی گفت: روابط ما با ایران و کشورهای مختلف مبتنی بر حسن نیت است و تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با ایران بتوانیم راهکارهایی برای خارج کردن و بیرون آوردن منطقه از چالش‌ها و تنش‌هایی که از آن رنج می‌برد، پیدا کنیم.

نخست وزیر عراق افزود: ما فکر می کنیم از طریق همکاری و کارکردن با کشورهای مختلف منطقه باید بتوانیم راهکار فراگیری برای پایان دادن به مشکلات و چالش‌های منطقه پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ایران و عراق هردو از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، ادامه داد: ملت‌های دو کشور منتظرند تا خدمات بهتری از دولت‌های خود دریافت کنند بنابراین برای اینکه بتوانیم این هدف را تحقق ببخشیم نیازمند همکاری فراگیر و کامل با یکدیگر هستیم.

الکاظمی افزود: روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هر صف بندی است به همین دلیل اجازه نخواهد داد هیچ گونه تهدیدی از خاک آن متوجه جمهوری اسلامی ایران شود. به ویژه اینکه تاریخ روابط بین دو کشور به صدها سال پیش برمی‌گردد باید این روابط دیرپا را حمایت کنیم.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: ما در عراق دفاع و حمایت از ایران را در سرلوحه کار خودمان قرار خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم هیچ‌گونه تجاوز و تهدیدی از سمت عراق یا اراضی عراق متوجه ایران باشد.

وی ادامه داد: ما در عراق بدنبال ثبات هستیم و ایران را هم کشوری با ثبات، نیرومند و شکوفا و رو به پیشرفت می‌دانیم و این واقعیتی است که به نفع عراق و تمام منطقه است. از طرف دیگر عراق هم باید نیرومند و باثبات باشد تا بتواند یک حامی و پشتیبان برای همسایگان و کشورهای منطقه در راه برقراری صلح و ثبات در تمام منطقه باشد.

الکاظمی گفت: ما درباره فعال کردن و اجرایی کردن توافقات بین دو کشور از جمله مرتبط کردن راه آهن میان دو کشور از طریق خرمشهر به بصره گفت و گو کردیم و بسیار امیدوار هستم که این توافقات بزودی جامه عمل پوشانده شود تا شاهد دستاوردهای عملی در این زمینه باشیم که به نفع هر دو ملت است.

وی افزود: بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران، از آقای رییس جمهور روحانی و سایر مقامات ایران به خاطر حمایتی که از عراق در راه مبارزه با تروریسم و کمک در راه مبارزه با تروریسم به عمل آوردند، تشکر می‌کنم.

نخست وزیر عراق بار دیگر گفت: از آقای روحانی به خاطر این دعوت بزرگوارانه و میزبانی گرم تشکر می‌کنم و امیدوارم که بزو دی چالش همه گیری کرونا را پشت سر بگذاریم و شاهد روابط تجاری و اقتصادی و فرهنگی شکوفایی باشیم که منافع هر دو ملت را تامین کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 434943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.