گزارش وزارت راه از اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

وزارت راه و شهرسازی گزارش مبسوطی از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت راه و شهرسازی را ارائه کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ از سال ۹۶ وارد مرحله اجرا شده است و تمام مؤسسات عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی ملزم به رعایت این قانون هستند. این قانون مؤسسات را ملزم کرده است اطلاعات خود را به طور ابتکاری و بدون هر درخواستی از جانب شهروندان منتشر کرده و اطلاعات درخواستی شهروندان را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدام‌های انجام شده توسط این وزارتخانه و سازمان‌های زیر مجموعه آن گزارشی تهیه کرده است. در این گزارش آمده است؛ تا تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ مجموعاً ۵۳۹ فقره درخواست و شکواییه از وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه آن در سامانه ثبت شده است که به ۵۳۱ شکواییه پاسخ داده شده است. از این تعداد ۲۹ فقره شکواییه و ۵۰۲ فقره درخواست بوده است که به تمام آن‌ها به غیر از هشت فقره پاسخ داده شده است.

اطلاعات درخواست شده به صورت منسجم در وزارتخانه، شرکت‌ها و سازمان‌ها تابعه بوده است. از آنجا که شائبه سو برداشت از اطلاعات وجود دارد، به همین منظور مقرر شد اطلاعات غیر محرمانه حتی‌الامکان ارائه و در مواردی که امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد قید «استفاده از این اطلاعات تابع مقررات است» ذکر شود. همچنین بابت دسترسی به اطلاعات هیچ هزینه‌ای اخذ نشده است.

بخش زیادی از محتوای درخواست‌های مثبوت در سامانه شهراه در قالب شکایت و راه بین‌شهری بوده، به طوری که بیش از ۹۰ درصد کل آمار مربوط به این دو محتواست. لازم به ذکر است که شکایت و راه بین‌شهری به ترتیب با ۶۱ درصد و ۳۵ درصد بالاترین ردیف را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع در خصوص ۸۷ درصد درخواست‌ها، اقدامات لازم صورت پذیرفته است.

در میان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه نیز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ۶۱ درصد بیشترین درخواست و پس از آن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با ۱۰ درصد در مقام دوم قرار دارد.

در میان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های کشور، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با ۳۳۰ درخواست مقام اول، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با ۱۲۱ مورد رتبه دوم و اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با ۱۰۲ مورد رتبه سوم را در بین ادارات کل به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که ۲۶ درصد کل درخواست‌ها مربوط به این سه اداره کل است.

در میان ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های کشور؛ اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با ۱۱۱.۸ مورد رتبه اول، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با ۳۶۰۴ مورد رتبه دوم و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان با ۵۶۶۴ مورد رتبه سوم را در بین ادارات‌کل به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که ۳۵ درصد کل درخواست‌ها مربوط به این سه اداره کل است.

در مجموع، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ادارات کل استانی تابعه این سازمان با بیش از ۹۵ درصد ثبت درخواست، بیشترین سهم را در سامانه شهراه دارا هستند.

کد خبر 434913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.