ربیعی: در پارچین هیچ خراب کاری صورت نگرفته است/حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد

سخنگوی دولت درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه آن ، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز خسارت قابل توجه نبود.

به گزارش ایمنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امروز سفر نخست وزیر عراق تهران را داریم و میزبان مصطفی الکاظمی هستیم و امیدواریم گفت و گو های سازنده و مؤثری با هدف تعمیق روابط دو کشور داشته باشیم و به خوبی بتوانیم چارچوب‌های کاری آینده‌مان را ترسیم و همکاری‌های مشترک سال‌های گذشته دو ملت با فرهنگ مشترک بیش از گذشته تعمیق ببخشیم.

وی ضمن خیر مقدم به الکاظمی و هیئت همراه، افزود: وی در شرایطی وارد کشور می‌شود که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و توسعه همه جانبه و ارتباط مؤثر با همسایگان از اولویت‌های اصلی دولت در این سال‌هاست.

اتباع خارجی مشمول بیمه سلامت شدند

سخنگوی دولت با اشاره به دو مصوبه هیئت دولت در هفته اخیر تصریح کرد: پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور در هیئت وزیران مصوب شد، به این معنا که همه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. البته ۱۰۰ درصد سرانه خدمات درمانی را باید پرداخت کنند. این طرح علاوه بر کار انسان‌دوستانه موجب درمان به موقع اتباع خارجی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

ربیعی درباره علل افزایش قیمت ارز اظهار کرد: متأسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر فشار و تحریم اقتصادی یا عوامل اقتصادی، کار روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده و انتظار بالا رفتن قیمت بازار ارز موجب بالا رفتن فشار در این زمینه شد. عده‌ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به ویژه از نیمه شب به بعد عددسازی‌های خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه یکی از علل تداوم پایین آمدن قیمت ارز هم، عدم توجه هم میهنان به کارهای سودجویانه برخی سودجویان است، خاطرنشان کرد: با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود و از این بعد شاهد قیمت واقعی ارز خواهیم بود. کما اینکه رئیس جمهوری و رئیس بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحاً گفتند این افزایش قیمت ارز، مصنوعی و ناپایدار است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بالا بردن تولیدات داخلی را در بحث تقاضا افزایش دادیم که این نه تنها درخواست ارز را کاهش داده بلکه در افزایش تولیدات داخلی و کاهش قیمت کالاها کمک خواهد کرد بنابراین بازار ارز از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد این افزایش قیمت واقعی نیست.

ربیعی با تاکید بر نقش عوامل روانی در افزایش نرخ ارز، یادآور شد: اقدام رسانه‌هایی که بر طبل التهاب ارز می‌کوبیدند، باعث شد برخی پول‌های سرگردان و حتی پول‌های خرد مردم هم به این سمت برود و امیدوارم این کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همان زمان افزایش نرخ ارز هم قیمت‌های ارز و دیناری که در سایت‌ها و فضاهای مجازی اعلام می‌شد این گونه نبود و خریدار و دانشجو هیچ‌کدام از این وضعیت راضی نبودند. در صحنه خارجی هم تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.

رفتار بهداشتی ما در قبال کرونا باید تداوم داشته باشد

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه رفتار بهداشتی مردم بهتر شده است، گفت: نباید با افزایش و کاهش مرگ و میر رفتار مردم تغییر کند، بلکه این رفتار برای مدت طولانی باید تداوم داشته باشد.

ربیعی به تأثیر بهتر استفاده از ماسک در مقایسه با تعطیلات فروردین، افزود: امروز مراعات بهداشتی مردم به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و استفاده از ماسک در اجتماعات، ۶۲ درصد در ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولید نیز ۷۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: زمانی آمار ابتلاء و مرگ و میر در اثر کرونا افزایش یافت که موازی با آن پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته بود. ولی در زمان حال میزان مراعات پروتکل‌ها به ۴۵ درصد افزایش یافته و همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به جامعه کمک کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در روزهای گذشته دو همکاری رسانه بر اثر ابتلاء به کرونا جان باختند، گفت: درگذشت سهیل گوهری فعال رسانه‌ای و روح الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال درجات متعالی و برای جامعه رسانه‌ای صبر آرزو می‌کنیم.

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا درباره میزان آمادگی دولت در صورت افزایش ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، اظهار کرد: آمار مدنظر دولت همیشه از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگو نیز بر اساس استانداردهای جهانی شامل موارد قطعی از بیماری این آمار را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه آمارهایی که از نتیجه تحقیقات، تخمین‌ها و پیش بینی‌ها است در جلسات گذشته مطرح شده است، گفت: از این پروژه‌های تخصصی در جلسه ستاد استفاده می‌شود و عددهای مختلفی از نتیجه این تخمین‌ها به دست می‌آید که یکسان نیستند. به عنوان مثال آمار همه کشورهای بر اساس تست کرونا، بیش از ۱۴ میلیون نفر است ولی بر اساس تخمین‌ها حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که علائمی نداشتند ولی به کرونا مبتلا شدند.

سفر ظریف و پیگیری‌های حقوقی ترور شهید سلیمانی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر پیام دیپلماتیک منطقه‌ای سفر نخست وزیر عراق به تهران و تأثیر این سفر در چشم‌انداز همکاری و معاملات سیاسی وامنیتی دو کشور اظهار کرد: گفت و گو های آقای ظریف با رئیس پارلمان و رئیس دولت عراق درباره برخی از مهمترین جریان‌های سیاسی که در عراق وجود دارد، صورت گرفت که مؤثر هم بود که نتیجه برخی از صحبت‌ها در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران قطعاً در تفاهماتی که صورت گرفته تجلی پیدا خواهد کرد.

ربیعی ادامه داد: ما موضوعات دوجانبه‌ای فراوانی با عراق داریم که این مسائل دو جانبه به اندازه کافی پراهمیت است. پیگیری‌های حقوقی مربوط به ترور شهید سلیمانی و یاران وی، هم در سفر آقای ظریف به عراق بوده و هم دنبال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابعاد سیاسی هم اینکه عراق در همسایگی ما دارای ثبات باشد برای ما اهمیت دارد. ما درباره هرگونه کمکی درباره داعش‌زدایی و ثبات در عراق، بحث و گفت و گو خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای این سفر و همکاری با عراق، علاوه بر مسائل اقتصادی که دو ملت از آن نفع خواهند برد، مبارزه تروریسم‌زدایی و ایجاد یک منطقه امن و باثبات، حتماً از نتایج این سفر خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: یک پیام سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، برای دو ملت تحکیم و گسترش روابط اقتصادی و پیام بین‌المللی این سفر هم صلح و ثبات در منطقه و برنامه‌هایی که به پیوستن کشورهای بیشتر به مساله همکاری‌ها برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، است.

حداقل حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید

وی در پاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: سه صندوق مهم ما صندوق بازنشستگی لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی هستند. صندوق تأمین اجتماعی از منابع دولت استفاده نمی‌کند. کار ما در آنجا دشوارتر است. در آنجا تلاش کردیم با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی، زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی فراهم شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه با همسان‌سازی حداقل حقوق بازنشستگان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، تصریح کرد: همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری، در حال پیگیری است تا با تأمین منابع لازم، این کار را انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه مسئولیت این کار را برعهده گرفته است.

ربیعی ادامه داد: امیدواریم به نحوی عمل کنیم که بازنشستگان ما مشابه طبقات خودشان ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند. حتماً این کار در یکی، دو ماه پیشرو انجام خواهیم داد و به نحوی نهادینه می‌شود که امر همسان‌سازی را در سال‌های آینده دنبال کنیم.

وی ادامه داد: زندگی‌ها از جمله زیست بازنشستگان سخت شده است. قدرت اقتصادی نسبت به اتفاقات ناشی از کرونا و تحریم سخت شده و تلاش می‌کنیم با این همسان‌سازی کمی از فشارها را کمتر کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود دارد، گفت: چرا اراده‌ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است و هر متن که تصویب شد، از همان زمان اقدام می‌شود.

ربیعی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند، دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده و از نتیجه آن مطلع نیستم؛ امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.

حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد

وی در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه و اینکه آیا بررسی‌ها درباره این موضوع به جایی رسیده است یا خیر، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز خسارت قابل توجه نبود.

سخنگوی دولت افزود: حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی اعلام خواهد کرد.

وزیر صمت به موقع معرفی می‌شود

ربیعی درباره زمان معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به مجلس، اظهار کرد: همان طور که هفته پیش گفتم ۲ یا یک وزیر را در موقع خود معرفی می‌کنیم. تلاش دولت این است که دو وزیر را به مجلس معرفی کند و برای همین منتظر هستیم تلاش‌های ما برای این منظور نتیجه دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با زحمات حسین مدرس خیابانی می‌کشد وزارتخانه دچار کاستی نیست و با بسیجی که بانک مرکزی برای کمک به صمت اتخاذ کرده و از ستاد اقتصادی دولت دنبال می‌شود هیچ نارسایی مدیریتی گزارش نشده است.

فشار تحریم همه عرصه‌های متکی به ارز را متأثر کرده است

وی در پاسخ دیگری درباره بروز مشکل در تأمین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت این محصولات از دی ماه سال گذشته، گفت: روز یکشنبه بخشی از جلسه دولت را به گزارش وزیر جهاد کشاورزی اختصاص دادیم و گزارشی از وضعیت ذخایر و نهاده‌های دامی و کشاورزی دادند.

سخنگوی دولت ادامه داد: به هر ترتیب فشارهای تحریم تمام مراودات تجاری کشور را تحت تأثیر قرار داده است و نهاده‌های دامی نیز از این مستثنی نیستند. فشارهای تحریم همه عرصه‌های متکی به ارز را تا حدودی متأثر کرده است‌.

ربیعی تاکید کرد: از ابتدای امسال واردات ذرت ما بیشتر از گذشته بوده و این کالای اساسی را به هیچ عنوان رها نکردیم و مداوم جز دستورات دولت است. تا ۷۰ درصد فرمالیسیون طیور مربوط به بخش ذرت است بنابراین ما در زمینه ذرت اقدام مناسبی انجام دادیم. وضعیت جو خوب است و با عنایت به اینکه هم اکنون در حال برداشت جو در کشور هستیم قطعاً در جو مشکل نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: ما در واردات کنجاله و سویا عقب بودیم که این موضوع مطرح شد و با تمهیدات که در جلسه هیأت دولت در نظر گرفته شد، بانک مرکزی، صمت و جهاد کشاورزی به زودی این عقب ماندگی تأمین و کمبود جبران و رفع خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ذخایر ما امروز از وضعیت مناسبی برخوردار است تاکید کرد: دولت فعلاً تصمیمی در خصوص تغییر نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی درباره نهاده‌های دامی اتخاذ نکرده است.

ربیعی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز تلاش‌هایی صورت داده که با کمک شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم ما کاهش مصرف خوراک و مصرف بهینه نهاده‌های دامی را داشته باشیم و بتوانیم کاهش واردات و عدم نیاز به ارز را دنبال کنیم امیدواریم که اینها به ثمر بنشیند.

منبع: ایرنا

کد خبر 434902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.