مشکل اوراق مشارکت متروی تهران حل شد

رئیس شورای شهر تهران گفت: رئیس بانک مرکزی درخصوص استفاده از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی دستور لازم را داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در حاشیه جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به تعطیلی دو هفته‌ای جلسات شورای شهر اظهار کرد: چندین تن از کارکنان شورا به کرونا مبتلا شده‌اند و بدین ترتیب یک گندزدایی و نظافت جدی در سالن شورای شهر انجام می‌شود و از اواسط مردادماه مجدداً فعالیت‌های صحن علنی شورا آغاز می‌شود. البته اعضا در شهرداری و دفاتر خود فعال هستند.

وی با اشاره به جزئیات مصوبات جلسه امروز شورای شهر تهران افزود: شورا به چند اعتراض فرمانداری به مصوبات ورود کرد که یکی مربوط به بسته محرک اقتصادی برای کرونا بود و دیگری مربوط به پارک حاشیه‌ای و آخری نیز حریم آثار هنری در شهر تهران که اعضای شورای شهر تعامل خوبی داشتند و ۹۰ درصد نظرات فرمانداری را قبول کردند و اصلاح شد که این مصوبات اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه یک فوریت نظام نامه مسئولیت اجتماعی نیز در صحن امروز شورا به تصویب رسید، تصریح کرد: این فوریت اجرای مصوبه قبلی شورا در این خصوص را سریع‌تر می‌کند و بحث دیگری نیز در مورد کمک به خیرین مسکن ساز نیز در شورا در جریان است.

هاشمی درباره توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و دستور رئیس جمهور در این زمینه اضافه کرد: بحث عرضه اوراق مشارکت مربوط به خرید اتوبوس و واگن است که عمدتاً مصوبات آن از سوی دولت داده شده است؛ سیستم بروکراتیک کشور موانعی را برای اجرای این مصوبات ایجاد کرده است که شهرداری تلاش می‌کند این موانع را از بین ببرد.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم در مورد عرضه اوراق مشارکت تعیین بانک عامل و تضامین بود که باعث کندی کار شد. شهردار تهران در این مورد چند هفته فعال بود. در مورد واگن سازی نیز مشکل سهمیه‌های فاینانس کشور ایجاد شد که در نهایت نامه فاینانس به طرف خارجی داده شد و اگر انجام شود تولید واگن‌ها در واگن‌سازی تهران آغاز می‌شود که البته باید یک تیم به سفر برود و موانع فاینانس را که بیشتر مسائل بروکراسی ناشی از تحریم است برطرف کنند و احتمالاً به زودی این اقدام انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو گفت: آقای همتی، رئیس بانک مرکزی دستور داد و مشکل عرضه اوراق مشارکت برطرف شد. امروز باید تضامین شهرداری را بپذیرند. از بانک شهر برای تضامین کارگران استفاده می‌کردیم و هنوز تضمین بانک شهر مورد قبول واقع نشده که حل می‌شود. باید نامه‌ای به دیوان محاسبات برای دادن فرصت دو هفته‌ای نوشته شود.

وی درباره تمدید مهلت آن تا پایان شهریور گفت: از نظر قانون بودجه معمولاً تا ۳۱ تیر است و اگر بخواهند مهلت بیشتری دریافت کنند این امر در اختیار دیوان محاسبات است که با مجلس کار می‌کند. این موضوع در حال پیگیری است و من اطلاعات بیشتری ندارم.

رئیس شورای شهر درباره تعطیلی احتمالی مترو با توجه به موج کرونا گفت: در این باره صحبت نمی‌کنم و باید ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد؛ بعید می‌دانم که بتوانند چنین کاری انجام دهند.

کد خبر 434862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.