کدام مناطق تهران رکورددار فرسودگی هستند؟

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: بیش از ۵۰ درصد پارسل‌های فرسوده شهر تهران صرفاً در چهار منطقه هستند در حالی که آمارها نشان می‌دهد پارسل های دارای ناپایداری سازه‌ای سهم سه برابری نسبت به بافت فرسوده دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژاد بهرام در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فعالیت‌هایی که طی سه سال گذشته در حوزه ساماندهی بافت فرسوده شهر تهران شده، اظهار کرد: بافت فرسوده یک نوع بیماری شهری محسوب می‌شود که در شرایط زمانی و مکانی مختلف و به دلایل متفاوت به‌وجود می‌آید؛ بسط و گسترش این بیماری در مرحله اول به نبود اقدامات پیشگیرانه و در مرحله بعد به نقص در تشخیص عوامل به وجود آورنده، انتخاب اشتباه روش درمان و در نهایت اجرا نشدن کامل فرآیند درمان مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۱ درصد از پارسل‌های شهر تهران یعنی ۲۱۰ هزار پارسل با جمعیت ساکن ۱.۵ میلیون نفر، در زمره بافت‌های فرسوده مشمول سه شرط ریزدانگی، ناپایداری سازه‌ای و نفوذناپذیری قرار می‌گیرد.

تراکم سه برابری نقاط فرسوده

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با وجود سهم ۵.۳ درصدی بافت فرسوده از کل مساحت تهران، ۱۵ درصد جمعیت پایتخت را در خود جای داده است. یعنی تقریباً تراکم این محدوده‌ها سه برابر سایر مناطق است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت، تمرکز این بافت‌ها در محدوده‌های مشخص است به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد پارسل‌های فرسوده شهر تهران صرفاً در مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۷ قرار گرفته‌اند در حالی که آمارها نشان می‌دهد پارسل‌های دارای ناپایداری سازه‌ای سهم سه برابری نسبت به بافت فرسوده دارند و قریب به ۴۵ درصد از پارسل‌های شهر تهران با جمعیت ساکن سه میلیون نفر در این محدوده سکونت دارند.

نژادبهرام با اشاره به اینکه در برنامه‌های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه کشور، نوسازی سالانه ۱۰ درصدی بافت‌های فرسوده کشور الزامی شده، گفت: با این حال روند نوسازی در پایتخت در بالاترین میزان خود طی سالهای گذشته از پنج درصد فراتر نرفت. بیشترین نرخ نوسازی‌ها در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ بوده است.

وی افزود: در این سال‌ها با توجه به مشوق‌های تراکمی گسترده برای بافت فرسوده، بسیاری از مالکان املاک واقع در این بافت‌ها برای نوسازی هجوم آوردند. از طرفی هنوز ضوابط و تکالیف طرح تفصیلی جدید احصا نشده بود و شهرداری وقت با ضوابط سهل‌گیرانه کسر پارکینگ‌ها و اضافه طبقات را به راحتی می‌پذیرفت.

به گفته نژاد بهرام در پی نوسازی تراکمی صرفاً در سال‌های ۸۰ تا ۹۵، ۴۸ هزار واحد کسر پارکینگ فقط در بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شده که امروز شهر تهران با تبعات و پیامدهای آن مواجه است و در حال حاضر کلانشهر تهران با اشکالات و تبعات این رویکرد در قبال نوسازی، دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری طی دو سال گذشته در حوزه بافت فرسوده، گفت: تهیه برنامه توسعه محله‌ای برای ۱۷۸ محله شهر تهران که در بافت فرسوده قرار دارند، یکی از این اقدامات است؛ در بودجه مصوب سال جاری قریب به دو هزار میلیارد تومان به منظور اجرای پروژه‌های خرده‌مقیاس محله‌ای پیش بینی شده که با بروز مسائل و مشکلات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌های جدی در خصوص تحقق کامل این بودجه وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: با توجه به فقر شدید خدماتی و نزول کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده، انتظار داریم حداقل ۷۰ درصد اعتبار پیش بینی شده به محلات کم‌برخوردار و فرسوده تخصیص داده شود تا شاهد ارتقای ارزش سکونت در راستای تسریع در نوسازی و بهسازی این محدوده‌ها باشیم.

پارکینگ چالش بزرگ مناطق فرسوده

نژاد بهرام چالش پارکینگ در بافت فرسوده را یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: یکی از مسائل جدی مترتب بر بافت‌های فرسوده کلانشهر تهران مساله کمبود پارکینگ است که به نزاع و درگیری روزانه ساکنان مبدل شده و علی‌رغم تصویب بودجه‌ای قریب به ۲۵۰ میلیارد تومانی طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ برای موضوع احداث پارکینگ‌های عمومی در بافت فرسوده اما به دلیل پیش‌بینی نشدن مناسب از هزینه‌ها و منابع شهرداری تهران در بودجه سنوات اخیر که منجر به پیش‌خور بخش عمده‌ای از منابع در حوزه هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر می‌شود، عملاً تخصیص این منابع با محدودیت جدی مواجه بوده و در نتیجه تکمیل این پارکینگ‌های عمومی از برنامه زمانی تعیین شده، عقب افتاده است.

وی اضافه کرد: سطح پیشرفت سه پروژه مهم پارکینگ امیرکبیر در منطقه ۱۴، پارکینگ شهید مینابی در منطقه ۱۵ و پارکینگ شهید باقری در منطقه ۱۸ به ترتیب از ۵۳ درصد، ۴۱ درصد و ۹ درصد فراتر نرفته است که کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تلاش است با تعیین متولی مشخص، پیش بینی حساب جداگانه و ارائه تسهیلات تشویقی برای حضور سرمایه گذاران، روند احداث پارکینگ در سطح محلات بافت فرسوده را تسریع ببخشد.

کد خبر 434843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.