کلاف سر در گم مسکن مهر گلپایگان

گویا قرار نیست مشکلاتشان تمام شود. گاه توپ در زمین شهرداری است و گاه در زمین راه و شهرسازی و در این میان، امیدهای مهرنشینان است که یکی پس از دیگری به ناامیدی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انگار هر روز برای آنان آغازی دوباره است بر پیدایش مشکلاتی جدید که کمر مهرنشینان را خم کرده و به چالشی پایان ناپذیر تبدیل شده است.

مهرنشینان گلپایگان حالا پس از حدود ۱۵ سال همچنان دست به گریبان معضلاتی هستند که قرار بود با تحویل واحدهای مسکونی رفع شود. از صادر نشدن پایان کار تا کمبود فضای سبز و موانع نقل و انتقال، همه چالش‌هایی است که ساکنان مسکن مهر گلپایگان با آن مواجه هستند.

از تخلف اداره راه و شهرسازی تا متهم کردن شهرداری

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان با بیان این که در محدوده مسکن مهر مشکلاتی گریبان‌گیر شهرداری است که نتیجه آن نارضایتی مردم این محل است، می‌گوید: شهرداری خدماتی باید ارائه دهد، اما وضعیت مسکن مهر هنوز تعیین تکلیف نشده است و همچنان تعهدات شهرداری نصف و نیمه باقی مانده است، لذا به عنوان نمونه اگر قرار بود یک پارک با مبلغ یک میلیارد تومان احداث شود اکنون با سه میلیارد تومان باید ساخت.

او می‌افزاید: راه و شهرسازی در عمل به تعهد خود مبنی بر پرداخت چهار میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده خلف وعده کرد و اکنون ارزش این پول به اندازه ۵۰۰ میلیون تومان هم نیست.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: مسکن مهر ده‌ها میلیارد تومان پروژه خدماتی نیاز دارد، راه و شهرسازی قرار بود به شهرداری سهمیه قیر بدهد، اما به این تعهد خود هم عمل نکرد و به این نتیجه رسیدیم قیر تبدیل به زمین شود تا شهرداری با فروش زمین کار عمرانی انجام دهد، زیرا فرصت اجرای پروژه‌های عمرانی تنها تا چهار ماه دیگر است، اکنون با هزینه شهرداری کارشناسی انجام شده و ۵۰ پلاک آماده شده و منتظریم تا عملیات عمرانی را در مسکن مهر اجرا کنیم تا قابلیت سکونت در این منطقه افزایش یابد.

شکرزاده می‌افزاید: به ساکنان مسکن مهر خدماتی باید ارائه شود، شهروندان کم کاری‌ها را به شهرداری ربط می‌دهند چون بیشتر نیازهای آنان در حوزه خدمات شهری است، اما این منطقه هنوز تعیین تکلیف نشده است.

او می‌گوید: تعاونی‌ها به شهرداری برای صدور پایان کار مراجعه می‌کنند، اما در مسکن مهر دو مشکل برای صدور پایان کار داریم، یکی بحث نظارت بر واحدهای مسکونی مهر است که ناظر ایمنی تأسیسات برق و مکانیک برای اطفای حریق نیست و دیگر، فاضلاب مسکن مهر است، چون رفع مشکل فاضلاب مسکن مهر میلیاردها تومان هزینه نیاز دارد، آسانسورهای مسکن مهر استاندارد نیست و طبق قانون نمی‌توانیم برای ساختمان‌های مسکن مهر پایان کار صادر کنیم چون اگر اتفاقی رخ دهد شهرداری باید پاسخ دهد.

مدیریت مسکن مهر تعیین تکلیف شود

حسین زاهدی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان هم با بیان این که شهروندان از خرید و سکونت در واحدهای مسکن مهر زیاد استقبال نمی‌کنند، می‌گوید: علت این است که ساخت این خانه‌ها مناسب نیست.

او می‌افزاید: در محل اجرای پروژه مسکن مهر گلپایگان، زمین برای ساخت و ساز خانه‌های معمولی به اندازه کافی وجود داشت و نیازی به آپارتمان سازی نبود.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان تصریح می‌کند: اداره راه و شهرسازی بر اساس صورتجلسات مقرر بین این اداره با شهرداری در سال ۹۶ متعهد شد جهت تحویل مسکن مهر به شهرداری مبالغی را پرداخت کند که در قالب اوراق قرضه انجام شد و همچنین در بخش دیگر متعهد به تخصیص سهمیه قیر شد که با توجه به شرایط نامساعد تامین این کالا به جای آن زمین تحویل دادند.

زاهدی ادامه می‌دهد: اداره راه و شهرسازی استان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن گروکشی می‌کند در صورتی که بنا بر تعهد سال ۹۶ شهرداری باید طبق تعهدات خود کار کند، اداره راه و شهرسازی نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد تا شهرداری بتواند به ساکنان مسکن مهر خدمات بیشتر و بهتری ارائه دهد.

تحمیل هزینه‌های اضافی بر مهرنشینان

اما گویا مشکلات مسکن مهر گلپایگان به اینجا ختم نمی‌شود؛ رضا سلیمانی، مسئول اتحادیه تعاونی مسکن مهر این شهر می‌گوید: سال ۸۶ در هنگام صدور پروانه شهرداری یک ناظر تعیین شد و حدود ۴۰ درصد مسکن مهر با یک ناظر پایان کار گرفتند و برای ۲۰ درصد از این تعداد سند صادر شد که به دست اعضا هم رسیده است، استانداردسازی آسانسور هم تا سال ۹۳ الزامی نبود و از آن پس الزامی شد.

او ادامه می‌دهد: سال ۹۴ به تعاونی تکلیف کردیم که اخذ تاییدیه استاندارد برای آسانسور الزامی است و برای پایان کار باید این تاییدیه اخذ شود؛ اما حالا بحث ضرورت حضور دو ناظر برق و مکانیک هم مطرح است آن هم در شرایطی که پنج سال از تحویل واحدهای مسکن مهر به متقاضیان می‌گذرد.

مسئول اتحادیه تعاونی مسکن مهر گلپایگان می‌گوید: اگر هزینه اضافه شود و قرار باشد ناظر برق و مکانیک هم بگیریم چاره‌ای نداریم جز اینکه هزینه اضافی را از ساکنان دریافت کنیم.

از سوی دیگر میثم سلیمانی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلپایگان با تأیید اقدام شهرداری گلپایگان در خودداری از صدور پایان کار، می‌گوید: در حال حاضر ضوابط ارائه پایان کار بر اساس ضوابط صدور پروانه در سال ۸۶ تا ۸۸ است و شهرداری حق دارد که پایان کار صادر نمی‌کند؛ مسئله فاضلاب مسکن مهر هم موضوع زیرساختی است و ربطی به نظام مهندسی ندارد.

او می‌افزاید: شهرداری با توجه به مصوبه شورای مسکن استان صدور پایان کار را بر اساس ضوابط زمان صدور پروانه می‌تواند انجام دهد که ۲۰ درصد را با یک ناظر پذیرفتند و اکنون مسئولیت خسارات و تهدیدات احتمالی که ممکن است برای ساختمانی که بهره‌برداری می‌شود ایجاد شود را نمی‌توان پذیرفت.

۷۵۰ واحد مسکونی بلاتکلیف

سلیمانی رئیس بانک مسکن گلپایگان می‌گوید: متولیان ساخت مسکن مهر وام با نرخ چهار درصد از بانک دریافت کردند، اما تحویل مردم ندادند، بانک مسکن، همکاری خوبی با متولیان مسکن مهر داشت، نزدیک ۱۰ سال است که ۷۵۰ واحد مسکن مهر هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی می‌افزاید: بانک مسکن اخطار اول را ۱۵ تیر ماه اخطار صادر کرده و و ۱۵ مردادماه ابلاغیه دوم را می‌زنیم و ۱۵ مهر اخطار نهایی را صادر کرده و اجرایی می‌کنیم و ملک‌ها را به مزایده می‌گذاریم و پول بانک با نرخ ۲۱ درصد به اضافه هزینه کارشناسی و ثبت را برداشت می‌کند و اگر چیزی باقی ماند به متولیان پرداخت می‌شود؛ بدانند که فردا گلایه نشود!

رئیس بانک مسکن گلپایگان تصریح می‌کند: نزدیک ۱۰ سال است وام دریافت کردند، اما متأسفانه هنوز اقساط آن را پرداخت نکرده‌اند.

ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف مسکن مهر

حسین یار محمدیان، فرماندار گلپایگان با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف مسکن مهر این شهر، تصریح می‌کند: در این شرایط شهروندان اذیت می‌شوند و شکایات قضائی نیز در این خصوص داشتیم و شهرداری هم نمی‌تواند پایان کار در این منطقه صادر کند.

او می‌افزاید: مسکن مهر مشکل و نقص فنی دارد، اما این مشکلات باید در مدت یک ماه رفع شود، چون شهروندان از ۱۵ سال قبل منتظر هستند؛ زیرساخت مسکن مهر باید تکمیل شود، چون تأسیسات مسکن مهر ناهمگون است؛ ساکنان مسکن مهر در هنگام فروش سند ندارند و با مشکل مواجه می‌شوند.

کد خبر 434842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.