هزینه واقعی هر سفر با مترو ۱۰ هزار تومان است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اکنون برای هر سفر با مترو بالای ۱۰ هزار تومان هزینه می‌شود، اما مسافران تنها یک هزار و ۲۰۰ تومان از آن را پرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در برنامه زنده تلویزیونی "اینجا اصفهان" اظهار کرد: گسترش مترو به دلیل جمعیت بالای دو میلیون نفر شهر اصفهان، حجم زیاد تردد خودروها و مراودات روزافزون شهری امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اکنون برای هر سفر با مترو بالای ۱۰ هزار تومان هزینه می‌شود، اما مسافران تنها یک هزار و ۲۰۰ تومان آن را پرداخت می‌کنند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تعداد مسافران روزانه متروی اصفهان قبل از شیوع کرونا تا ۱۲۰ هزار نفر نیز می‌رسید، اما اکنون این رقم به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است؛ به عبارتی با وجود استفاده کم مردم به علت رعایت نکات بهداشتی، هزینه‌های جاری برای فعالیت مترو پابرجاست.

وی ادامه داد: اکنون ۱۱ رام قطار در حال فعالیت است اما باز بودن مترو در روزهای تعطیل به علت آنکه تعداد مسافران به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد به صرفه نبوده و انصاف نیست برای جمعیتی که می‌توانند در روزهای تعطیل از ظرفیت فعال اتوبوس و تاکسی استفاده کنند، هزینه فعالیت مترو به شهر تحمیل شود.

زندآور با بیان اینکه متروی اصفهان از ۲۴ اسفند تا نیمه خرداد به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، خاطرنشان کرد: کاهش استقبال مردم از مترو به دلیل شیوع کرونا بوده ولی ما وظیفه داریم به شهروندان خدمت‌رسانی کنیم و شرایط استفاده از آن را در حد مناسب نگه داریم به همین سبب ضدعفونی کردن روزانه محیط مترو دنبال شده، استفاده از ماسک ضروری است و سعی شده فاصله‌گذاری فیزیکی نیز در قطارها رعایت شود.

وی اظهار کرد: سرفاصله قطارهای مترو از ۳۰ دقیقه به ۱۱ دقیقه کاهش یافته که با توجه به ظرفیت و جمعیت استفاده کننده، این مدت زمان مناسب به نظر می‌آید.

نباید فرصت توسعه مترو را از دست داد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: خط یک متروی اصفهان پس از ۱۸ سال در دوره پنجم بهره‌برداری شد و ایجاد ۵.۵ کیلومتر دیگر نیز در توسعه آن دیده شده که به علت هزینه‌های سنگین توسعه مترو، این بخش فعلاً مسکوت مانده و امیدواریم با اختصاص بودجه در آینده برای این توسعه برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: هزینه اجرای خطوط مترو بسیار بالا بوده و مدیریت شهری برای آزادسازی‌های مربوط به ایستگاه‌های مترو به دلیل آنکه فضای زیادی را اشغال می‌کنند، هزینه بسیاری را متحمل می‌شود؛ به‌طور مثال ایستگاه میدان امام حسین فضایی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع دارد.

زندآور گفت: خط دوم مترو به‌طول بیش از ۲۴ کیلومتر در حال احداث است که پس از بهره‌برداری با ۲۴ ایستگاه از مناطق کم‌برخوردار شرق خدمات‌دهی خود را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عملیات حفاری تونل مترو از ایستگاه دارک آغاز شده، به عمان سامانی رسیده و مسیر خود را به سمت ایستگاه لاله طی می‌کند، ادامه داد: در دوره حاضر دریافت اوراق مشارکت برای توسعه مترو با اهتمام مدیریت شهری دنبال شد و در صورت ادامه این روند در افق ۱۴۰۲ اقدامات چشمگیری در حوزه حمل‌ونقل اصفهان اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای احداث مترو در بودجه سالانه ردیف‌های اعتباری قید می‌شود، اضافه کرد: خط سوم نیز از میدان آزادی تا پل زندان به مسافت ۸.۸ کیلومتر طراحی شده اما به مرحله اجرا نرسیده با این حال از مدیران مناطق مرتبط با مسیر این خط خواسته‌ایم برای آزادسازی‌ها اقدامات لازم را انجام دهند و بودجه موردنیاز این آزادسازی‌ها نیز تأمین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به افزایش مستمر هزینه ساخت و ایجاد مترو، نباید فرصت گسترش خطوط آن را ازدست دهیم، اظهار کرد: طرح گسترش خطوط مترو از مرکز استان به شهرستان‌های دیگر باید دنبال شود؛ ادامه خط یک از صفه تا سپاهان شهر و بهارستان، خط دو تا خمینی‌شهر و نجف‌آباد و خط سوم تا فولادشهر و زرین‌شهر در آینده اجرایی می‌شود و اگر متروی اصفهان به میدان استقلال برسد، خطوط اصفهان به شاهین‌شهر نیز متصل خواهد شد.

کد خبر 434765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.